سبب شناسی اضطراب امتحان

نشانه‏ شناسی:

 

   به‏ طورکلی بروز اضطراب دارای 3 مؤلفه اصلی است: (مانیس و اولندیک، 2005)

 

1.‏ مؤلفه‏ ی جسمی ( آن‏چه فرد در بدن خود احساس می‏کند ) مانند: ضربان سریع قلب، تنگی نفس، گیجی، خشکی دهان، تهوع یا اسهال.

 

2. مؤلفه‏ ی شناختی ( آن‏چه فرد راجع به آن فکر می‏کند ) مانند: اگر از عهده‏ ی امتحان برنیایم، اگر سؤالات سخت باشد، اگر سر امتحان حالم بد شود و...

 

3. مؤلفه‏ ی رفتاری ( آن‏چه‏ که فرد انجام می‏دهد ) مانند: نداشتن تمرکز در جلسه‏ ی امتحان، عدم توانایی در پاسخ دادن به سؤالات امتحان، ترک جلسه‏ ی امتحان.

 

هریک از این مؤلفه‏ ها نقش مهمی در شروع و تداوم دوران اضطراب ایفا می‏کنند. و دانش‏ آموزان این مؤلفه‏ ها را بسته به ماهیت اضطرابشان به‏ صورت تصادفی تجربه می‏کنند.

 

سبب‏ شناسی:

 

*‏ نداشتن آمادگی کافی برای امتحان   مدرسه

 

* وجود رقابت درسی زیاد بین دانش‏ آموزان

 

* سخت‏گیری بیش از حد خانواده

 

* ترساندن کودک از امتحان به‏ وسیله‏ ی خانواده و یا اولیاء مدرسه

 

* بعضی مسایل و مشکلات روانی مثل وسواس

 

* فشار وارده از دیگران بر دانش‏ آموز یا از فرد به خود

 

* چگونگی ارزیابی خود

 

* نحوه‏ ی زندگی در گذشته و آینده

 

* چگونگی روبه‏ رو شدن با شکست یا موفقیت

 

* تفکر و تصور بدبینانه

 

* نداشتن نحوه‏ ی یادگیری مؤثر و مفید مطالب موردنظر

 

* روحیه‏ ی رقابتی سالم یا ناسالم

 

* افکار، احساسات، تصورات، نظرات و حالات شخصی درباره‏ ی خود و انتخاب محل تحصیل

 

* ترس از شکست

 

* قبول این نظریه که «من آدم لایق و شایسته‏ ای نیستم». (علیخانی، 1383)

 * صفات مزاجی کودک: کودکانی که مزاج «شورا» دارند یا در «گرم‏شدن‏ کند هستند» برای ابتلا به حالات اضطرابی‏  مستعدترند.

 

*امتناع از مدرسه

 

*رفتار و نگرش پدر و مادر: نگرانی مفرط و درگیر شدن افراطی والدین با کودک، ایجاد اضطراب ووابستگی شدید درکودک‏ کرده و سطح اضطراب را در بسیاری از موقعیت‏ها بالا می‏برد (هور، 1996)

 

/ 0 نظر / 107 بازدید