راهکارهای دست یابی به خلاقیت

راهکارهای دستیابی به خلاقیت

 بی شک مجموع تحقیقاتی که در حوزه روان شناسی تربیتی، تدریس، روان شناسی اجتماعی، ارتباطات و ... انجام شده است، الگو بودن معلم را برای دانش آموزان مورد تأئید قرار می دهد.

بنابراین، براین باوریم که اگر می خواهیم دانش آموزانی خلاق پرورش دهیم، باید معلمانی خلاق داشته باشیم. پس در حرفه معلمی، خود خلاق سازی، مقدم بر خلاق یادگیرندگان است. در این قسمت توصیه هایی برای پرورش خلاقیت شخصی ارائه می شود.

برای دست یابی به تفکر خلاق و خلاقیت، هر روز لحظاتی را به تنهایی و در خلوت به تمرین تفکر خلاق بپردازید. موفقیت شما در رسیدن به تفکر خلاق، بستگی به نحوه بهره گیری از ذهنتان دارد. شما باید بتوانید ذهن خود را برای خلاقیت آسوده نگه دارید. در برنامه ریزی خود اوقاتی را به تفکر خلاق اختصاص دهید و به طور مرتب برنامه خود را پی بگیرید.

 بدین منظور هر روز می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

- به یادداشت های خود مراجعه کنید تا شاید در رابطه با مشکل امروز خود، به نکته مفیدی دست یابید.

 

- از یادداشت ها، فهرست ها، کاتولوگ ها و... استفاده کنید. با فراهم آوردن مجموعه ای جامع از واقعیت ها و اطلاعات در زمینه ای خاص، ذهن شما برای تخیل و تفکر فعال تر می شود.

 

- در زمان ها و اوقاتی که برای تفکر خلاق در نظر گرفته اید، به اندیشه ورزی بپردازید. منتظر پیدا کردن حال و حوصله نمانید و انتظار نداشته باشد که یکباره راه حل درستی به شما الهام شود.

مطابق برنامه به تفکر بپردازید و به یاد داشته باشید که موفقیت شما در عمل به برنامه ای که تنظیم کرده اید، بستگی دارد.

 

-اگر در یک روز نتوانستید به تفکر خلاق درباره مسائل خود بپردازید، تسلیم نشوید. در چنین مواقعی پیاده روی کنید، قدم بزنید یا کار دیگری انجام دهید که نیاز به فکر کردن نداشته باشد. پس از انجام این فعالیت ها، مجدداً درباره راه حل مشکل خود یا درباره طرح جدیدتان برای کار به تفکر خلاق بپردازید. پی گیری این عمل، شما را در دستیابی به راه حلی خلاقانه یاری خواهد کرد.

 

- در هر یک از جلسات روزانه ای که به تفکر خلاق اختصاص داده اید، هر بار یک سؤال مشخص طرح کنید. سپس، بکوشید اندیشه های مبهم خود را به ایده های روشن تبدیل سازید. به فکر باشید که مسأله را دقیق تر و عینی تر طرح کنید؛ زیرا مسائل دقیق و عینی راه حل های عینی و دور از ابهام می طلبد.

 

- برای رسیدن به جواب و پیدا کردن راه حل ها، برای خودتان محدوده زمانی در نظر بگیرید.

 

- تا آن جا که می توانید، راه حل های بیش تری را برای مشکل خود به ذهن آورید و سپس این راه حل ها را یادداشت کنید.

 

- راه حل های گوناگونی را که اندیشیده اید با هم ادغام کنید تا به راه حل یا راه حل هایی اساسی تری برسید.

 

- وقتی به حل مشکل فکر می کنید، اجازه دهید هر راه حلی که ذهنتان می رسد، ظهور یابد و سپس آن را یادداشت کنید. وقتی در حال اندیشه سازی یا تولید ایده و راه حل هستید، به هیچ وجه به قضاوت و داوری نپردازید.

 

- برای حل مشکل مورد نظر خود، ابتدا همه واقعیت های مثبت مرتبط با آن را جمع آوری کنید. سپس اطلاعاتی را که در خود مقدمات کار، گرد آورده اید، به آن بیفزایید و در نهایت تخیل خود را به کار گیرید و در انتظار نتایج شگرف آن باشید.

 

- وقتی احساس کردید به قدر کافی اطلاعات مناسب گرد آورده اید، می توانید به ارزشیابی بپردازید. در این مرحله اطمینان داشته باشید که به مرحله ارزشیابی یا مرحله چهارم از تفکر خلاق دست یافته اید. با نقد و داوری، راه حل های کارساز و اثر گذار را برگزینید و باقی راه حل ها را حذف کنید.

 

- اگر نسبت به ارزش برنامه یا اندیشه های خود اطمینان کافی ندارید، از دیگران بخواهید در نقد و ارزشیابی آن ها به شما کمک کنند. از این طریق هم می توانید برنامه کار تفکر خلاق خود را مورد ارزشیابی و قضاوت قرار دهید.

 

 

منبع

ساعتچی، محمود. روانشناس کاربردی برای مدیران، تهران، ویرایش 1376.

مجله رشد معلم ، شماره8 --- نسرین بیگلری تبریزی

/ 0 نظر / 6 بازدید