کلاس های تقویتی تابستان ،آری یا نه؟

ایجاد انگیزه برای حضور و همراهی فراگیرندگان در این برنامه‌ها اهمیت زیادی دارد؛ چرا که برنامه آموزش تقویتی، خارج از برنامه رسمی برای آن ها در نظر گرفته می‌شود. ‏

 معلم می‌تواند با حضور و غیاب دقیق یا مسائل تشویق ‌کننده دیگر، فراگیران را به حضور دائمی و موثر تر در کلاس تقویتی تشویق کند؛ مثلا به فراگیرندگان بگوید "فقط کسانی که در کلاس جبرانی حاضر باشند، می‌توانند در جشن پایان این دوره شرکت کنند"؛ یا این که بگوید "از بخش‌هایی که در کلاس تقویتی تدریس شده است، سوال امتحانی مطرح خواهد شد."‏

 اگر برنامه مدونی برای جلسه یا جلسات دوره تقویتی، طراحی شود و این برنامه به اطلاع والدین فراگیرندگان نیز برسد، مناسب‌تر خواهد بود.‏

 ‏وقت‌شناسی معلم نیز اهمیت دارد. لازم است برای تشکیل کلاس‌های تقویتی، به موازات هماهنگی با مسئولان واحد آموزشی، تاحد ممکن شرایط فراگیرندگان برای تعیین زمان و مکان تشکیل دوره درنظر گرفته شود و پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه صورت گیرد. ‏

 ‏پس از تعیین و اعلام زمان و مکان جلسه، بهتر است برگزارکننده، کمی پیش از آغاز وقت جلسه، در مکان مورد نظر حضور یابد و از مناسب بودن شرایط برگزاری کلاس مطمئن شود.‏

 ‏ اگر عده کمی در کلاس حضور یافته‌اند و بقیه افراد بدون دلیل موجه، سر کلاس حاضر نشده اند، کلاس نباید تعطیل شود و حتی به مدت کم هم که شده، دایر باشد. اگر یک نفر سر کلاس حاضر باشد، کلاس به احترام او باید تشکیل شود.

 نباید با ذکر دلایلی مانند "به حد نصاب ‌نرسیدن کلاس" یا "بی‌علاقگی دیگر فراگیرندگان"، فوری کلاس تعطیل شود. گرچه در چنین شرایطی، غالباً آموزگار نمی‌تواند موضوع اصلی درس را ادامه دهد، اما ضمن پرهیز از ابراز دلخوری، باید احترام خاص خود را نسبت به افراد حاضر که برای کلاس ارزش قائل شده اند، اعلام کند و با ارائه نکات جالب اضافی درباره موضوع درس، حل مسأله یا ارائه مطالبی کلیدی و آموزنده، صمیمیت جلسه را حفظ کند. در نهایت، پس از حضور و غیاب و مسائلی از این قبیل، کلاس به گرمی پایان می‌یابد.‏

تبیان (مریم فروزان کیا)

/ 0 نظر / 11 بازدید