رسیدن به آرامش و درک زندگی پاک، یکی از مهم‌ترین اهداف آفرینش انسان است. خدای رحمان به ما عقل ، چشم ‌و گوش و مهم‌تر از همه ، پیام‌هایش را عنایت فرمود تا "آرامش و زندگی پاک" را تجربه کنیم.


‌زندگی، قانون دارد. خوشبختی، با فهم و رعایت قانون زندگی و سیه‌روزی، با نادیده انگاشتن قانون زندگی حاصل ‌می‌شود. ‌موفقیت‌ها به بخت و اقبال وابسته نیست، بلکه زندگی پاک را با احترام به قوانین، می‌توان در آغوش کشید. ‌
 
شخص با اراده کسی است که وقتی درباره کاری، به خوبی تأمل کرد و آن را نافع دانست، تصمیم به انجام آن ‌می‌گیرد و با فعالیت و ثبات قدم، آن را به اجرا در می‌آورد و در مقابل، فرد سست اراده ، با کمترین مشکلی، از ‌انجام دادن کار، دلسرد شده و دست از تلاش برمی‌دارد. ‌
 
شخص با اراده، کسی است که دارای هدفی معقول است و تا موقعی که به آن نرسیده، از تعقیب آن باز نمی‌ایستد و ‌مشکلات و موانع روانی یا مادی، به اراده و عزم او لطمه نمی‌زند و از پیشرفتش، جلوگیری نمی‌کند. ‌
 
کسی که اراده‌ای قوی دارد ، آنچه را خواسته است، با کوشش و ثبات قدم، به دست می‌آورد. برای تقویت اراده باید به موارد زیر توجه داشت:‌


الف) تعیین هدف یا اهداف

‌انسان باید ابتدا هدف و یا اهداف خود را در زندگی و یا کاری که می‌خواهد انجام دهد ، به طور دقیق و مشخص ‌ترسیم کند. طبیعی است که این هدف، باید شفاف، معقول، قابل دستیابی، بدون افراط و تفریط ، مطابق توان و ‌استعداد خود و واقع‌بینانه باشد نه بلندپروازانه و خارج از توانایی‌‌های شخص. در غیر این صورت، وقتی با ‌مشکلات و موانع سختی رو‌به‌رو شود، ناامید و دلسرد شده، از ادامه کار، منصرف می‌‌شود و خود را ناتوان و ‌بی‌‌اراده می‌بیند.‌

ب) شناخت توانایی‌‌ها و استعدادها

همه ما در وجود خود، از استعدادهایی برخورداریم. کافی است این نیروها را بشناسیم و برای رسیدن به هدف، ‌آنها را به کار گیریم.‌

‌ ‌ج) برنامه‌‌ریزی

باید برای تمام کارها و فعالیت‌‌های شبانه‌روزی، برنامه‌‌ای مدون و منظم داشته باشید .بدین منظور از جدولی استفاده ‌کنید که در ستون افقی آن، ساعات شبانه‌روز و در ستون عمودی، ایام هفته را یادداشت و تمام کارهای روزانه - ‌خواب، استراحت، ورزش و مطالعه- را در آن درج کنید و هر فعالیتی را در زمان خاص خود، در جدول بنویسید ‌و هیچ زمانی را بدون کار ، خالی نگذارید.
 
هر روز صبح با نگاهی به آن برنامه ، به اجرای دقیق آن بپردازید و ‌شب‌ها، قبل از خواب، آن را محاسبه و ارزیابی کنید. شایسته است همچون یک محاسبه‌‌گر جدی و قاطع ، ‌فعالیت‌های روزانه و میزان موفقیت خود در انجام دادن آنها را بررسی کرده و در صورت موفقیت، خود را ‌تشویق و در صورت تخلّف و سهل‌‌انگاری در اجرا، خود را تنبیه کنید. ‌


د) اصل تلقین یا خودگویی‌های مثبت

گـفتن، باور داشتن است. وقتی می‌گوییم من آدم شکست خورده‌ای هستم، بی‌استعدادم و عوض شدنی نیستم، در واقع، ‌حکم محکومیت خود را صادر می‌کنیم. روان‌شناسی شناخت، به ما چنین می‌گوید: دستور دادن، فرآیند شدن است و ‌ما را دستورات می‌سازند.
 
ما همواره با خودمان حرف می‌زنیم و 70 درصد وقت‌مان با گفتگو سپری ‌می‌شود، حتی زمان خواب ، ما همان می‌شویم که با خود حرف می‌زنیم. سعی کنید دستورات خوبی به خودتان ‌بدهید. شما با خودتان چه می‌گویید؟ فرهنگ ذهن و زبان شما، مثبت است و نیروزا و یا منفی است و نیروبر؟‌ ‌آجر‌های بنای هستی‌مان را طرز تفکرمان می‌سازد و اگر بخواهیم در دنیای‌مان اتفاق زیبایی بیفتد ، گام اول ، ‌تغییر در نگاه و بینش ماست.
 
با تغییر نگاه ، ایده‌آل‌ها و اهداف زندگی‌مان به درستی شکل می‌گیرند و آن گاه گام دوم، یعنی تلاش مستمر و انتخاب‌های عالی و فرداساز، در دنیای ما رخ خواهد داد. نگرش‌ها و اندیشه‌های ما، مهم‌ترین عامل تغییر به شمار می‌آیند. 90 درصد تغییرات خوب و بد ‌زندگی‌مان، به نوع نگرش ما به رخدادهای زندگی بستگی دارد و 10درصد آن به وقایع بیرونی وابسته ‌است.‌
ادیسون می‌گوید:" مشکل افرادی که شکست خورده‌اند و دست از تلاش بر‌داشتند ، این بود که نمی‌دانستند در ‌یک قدمی ‌پیروزی‌اند " و می‌گفت ، راز توفیقم این بود که هرگاه برای باز کردن دری تلاش می‌کردم و باز نمی‌شد، ‌بارها و بارها تلاش می‌کردم وبا خود می‌گفتم: حتماً این کلید، درب را در صدمین بار، باز خواهد کرد.‌

‌ه) تدریجی بودن تقویت اراده

برای به دست آوردن اراده‌ای قوی و محکم، باید به تدریجی بودن آن و نیاز آن به تمرین، توجه داشت. گمان نکنید ‌می‌توانید بدون تلاشی درخور، به آن دست یابید. بنابراین، به راهکارهای عملی زیر توجه کرده، به ‌آنها پایبند باشید: هر روز صبح حداقل 20 دقیقه ، به طور مرتب و در ساعتی معین ، ورزش کنید.‌‌ صبح‌ها، هر زمان که بیدار شدید ، بی‌‌درنگ برخیزید و از رختخواب بیرون بروید ، حتی اگر خواب‌آلودگی ‌مــزاحـمـتـان اسـت، از اتاق بیرون بروید و قدری نرمش کنید تا خواب‌آلودگی از بین برود.
 
در صورت امکان، چند دقیقه قبل از اذان صبح از خواب بیدار شده، نماز شب بخوانید و اگر در آن وقت بیدار ‌نشدید ، قضای آن را به جا آورید. مقید باشید هر روز تعداد آیات معینی از قرآن را تلاوت کنید (حداقل 30 تا 50 آیه) و در صورت تمایل، در ‌هفته‌‌های بعد، بر میزان آن بیفزایید.ترک گناه و مخالفت با هواهای نفسانی، نقش بسیار مؤثری در تقویت اراده و نهادینه کردن آن در درون انسان ‌دارد.‌
 
هرگز در کارها، ناامید نشوید و با حالتی تهاجمی، برای پیگیری و به انجام رساندن کارهای ناقص و ناموفق، ‌تلاش کنید.کارهایی را که به عهده می‌گیرید، ناتمام رها نکنید و آنها را به نحو احسن و تا رسیدن به نتیجه مطلوب، ادامه دهید واز پراکنده کاری وآشفتگی در کارها که موجب به هم ریختگی نظام فکری می‌شود ، بپرهیزید و به ‌فعالیت‌های خود ، تمرکز وانسجام ببخشید. همواره بر خداوند ، توکل کرده و در همه امور، از او استمداد جویید. 

(بازیاب)



تاريخ : جمعه ٢٥ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱:٠٧ ‎ب.ظ | نویسنده : سیدمحمدرضا موسوی زاهد | نظرات ()