والدین امروز، مثل ماه و خورشید و فلک در کارند، تا آینده ی بهتری را برای فرزندان خود رقم بزنند. آنها در پی تهیه ی مواد و امکانات بهتر، آن‌چنان تمام انرژی خود را صرف می‌کنند که فراموش می‌کنند کودکی کودکشان را.  والدین امروز، فراموش کرده‌اند که نام کودک، امروز است. برای فرداهای خیلی دور، موفقیت در دانشگاه، کار بهتر، کودکان را تشویق می‌کنند در حالیکه در این چنبره ی درس خواندن‌ها، برای کودک خبری جز خاطرات تلخ از امتحان و اضطراب نمره و انبوهی از مطالب سخت و خشک و پراکنده ی بدون کاربرد عملی باقی نمی‌ماند. ما گمان می‌بریم ورزش و یا کتاب‌خوانی مانع موفقیت است در حالیکه هر دو می‌توانند، به عنوان تسهیل دهنده، دیدی وسیع‌تر و جسمی‌ سالم‌تر به کودک بدهد. عادت به مطالعه باید از کودکی آغاز شود.


با توجه به این مسأله، نکاتی را که باید در کتابخوانی و علاقمندی به کتاب در نظر گرفت عبارتند از...

 

- نوزادان از بدو تولد نیاز به شنیدن دارند، خواندن لالائی را از آغاز برای آنها منظور کنید.

- از تصاویر اشیاء ملموس، کتاب تهیه کنید و برای آنها با صدای بلند در مورد آن اشکال و تصاویر صحبت کنید. (در صورت عدم دسترسی به کتاب‌های پارچه‌ای و مقوائی)

- هر روز در وقت معین کتابخوانی از روی تصویر را شروع کنید. 10ماهگی سن مناسبی برای کتابخوانی با تصویر است.

- کتاب‌های گوناگونی از نظر شکل ظاهر برای او انتخاب کنید. تا شدنی‌ها، یا کتاب‌هایی که از بالا و پایین باز می‌شوند.

- داستان‌هایی در مورد یک کودک یا حیوانات آشنا برای او جذاب هستند.

-  هرگز در صورت پاره کردن کتاب  او را سرزنش نکنید کتاب را دوباره بچسبانید.

- هرگز از خط خطی کتاب نهراسید در 18 ماهگی او میل به خط خطی دارد. کاغذ و مداد شمعی در اختیارش قرار دهید.

- کودکان کتاب‌هایی را دوست دارند که ریتم داشته باشد. برای خواندن این کتاب‌ها، خودتان قبلاً کتاب را بخوانید.

- بچه‌های سه و چهار ساله، کتاب‌هایی را دوست دارند که شخصیت اصلی مشکلش را خودش حل کند.

- کتاب را وارد مسائل زندگیش کنید. به گربه علاقه  دارد، برای او کتاب گربه‌ها را بخوانید و...

- از نیروی خلاق خودتان استفاده کنید و شرایط قبل و یا بعد از کتاب را پر بار کنید. زمانی که دارد بیسکویت می‌خورد قصه موشی که تمام بیسکویت‌ها را خورد ، یا بعد از قصه کلاهی که باد آن را برد، ساختن یک کلاه با روزنامه‌های باطله و...

- کتاب را قبل از خواندن برای کودکتان چند بار بخوانید.

- روی کلمه‌ها مکث کنید و آن را با احساس بخوانید.

- کودکان قصه‌های بلند را دوست ندارند.

- کودکان شخصیت‌های ملموس را می‌پسندند.

- قبل از خواندن چنانچه گمان می‌کنید، معنی لغتی را نمی‌فهمد و یا حیوانی را نمی‌شناسد آنها را حذف نکنید. بلکه در مورد آن صحبت کنید.

- کودک را به کتاب فروشی‌ها ببرید.

- برای قراردادن کتاب‌ها، جائی را از همان ابتدا مشخص کنید.

- به او کمک کنید تا قصه نقاشی‌اش را تعریف کند. آنرا بنویسید و برای او بخوانید.

- از مجلات قدیمی تصاویری را ببرید و به او کمک کنید تا کتاب تصویر بسازد.

- هرگز نوارهای قصه‌گویی، جای خواندن کتاب و یا قصه‌گویی شما را نمی‌گیرد.

- چنانچه از نوارها می‌خواهید استفاده کنید قبلاً خودتان آنرا گوش دهید. سپس با کودک نوار را گوش کرده به سوالات او پاسخ دهید، سپس به او فرصت دهید که به نوار گوش دهد.

- محتوای نوارها و کتاب‌ها باید با ذهنیت کودک همخوانی داشته باشد.

- برای دیدن تلویزیون جدول زمانی تهیه کنید. تا فرصتی برای سایر فعالیت‌ها نیز باشد.

- ارزش‌ها و پیام‌های اخلاقی نباید به صورت دستوری و یا مستقیم باشد.

- از الگوهای همیشگی جنسیت استفاده نکنید.

- کتاب‌خوانی باید توأم با لذت باشد.

- خواندن با علاقه و درست، کلیدی است برای موفقیت در مدرسه.

- فهرست مناسبی از کتاب‌های گروه سنی کودکتان تهیه کنید. و برای خرید کتاب قبل سایر خریدهایتان دقت کرده و وقت صرف کنید.

- داروخانه و روزنامه‌ فروشی‌ها، جای مناسبی برای کتاب‌های با ارزش نیستند.

- دفترچه‌ای تهیه کنید و فهرست کتاب‌هایی را که برای فرزندتان خوانده‌اید در آن بنویسید.

- کودکان تکرار را دوست دارند بنابراین کتاب‌های خوانده شده را می‌توانید بارها و بارها بخوانید.

- گاهی از او بخواهید قصه ی شنیده را تمام کند. مهم این نیست که چگونه، مهم بیان لغات است.

- هرگز از او نپرسید که کتاب چه پیامی داشت اما می‌توانید بپرسید که خوب بعد از آن چه شد؟ چرا و چگونه،

- خودتان کتاب بخوانید. والدین کتابخوان فرزندان کتابخوان دارند.

 نویسنده:

دکتر فرشته مجیب

                                                          



تاريخ : یکشنبه ٢۳ فروردین ۱۳۸۸ | ۱٢:۱٩ ‎ب.ظ | نویسنده : سیدمحمدرضا موسوی زاهد | نظرات ()