امام على‏علیه السلام: «وقار الحلم زینة العلم;

متانت‏بردبارى زیور دانش است 

از آنجا که رفتار مربى نشانگر شخصیت اوست و کودکان و نوجوانان دائما تحت تاثیر رفتارهاى باطنى و ظاهرى مربیان مى‏باشند، شایسته است:

1 - طورى رفتار کنید که شاگردان احساس مسئولیت کنند .

2 - چیزى را به طرف شاگردان پرتاب نکنید .

3 - ابزار، وسایل و چیزهاى دیگر را با خشونت از شاگردان نگیرید .

4 - داشتن «تیک‏» و عادات نامطلوب مانند بازى کردن با دکمه لباس یا موى‏سر و صورت زیبنده یک مربى نیست، سعى کنید آنها را از خود دور کنید .

5 - آراستگى ظاهر را رعایت کنید و امورى از قبیل شانه کردن موها، تمیز بودن لباسها، پاره نبودن لباسها و جورابها، واکس زدن کفشها و نظیف بودن بدن را فراموش نکنید .

6 - از بوى خوش - در صورتى که مفسده‏اى ایجاد نکند - استفاده کنید .

7 - یقه و دکمه‏هاى خود را پیش از تدریس در آینه ببینید .

8 - با چیزهایى که ممکن است تمرکز حواس دانش آموزان را از بین ببرد بازى نکنید; مانند بازى با گچ، تخته، خودکار، تسبیح، عمامه، عینک، بینى، گوش و . . .

9 - اگر گچ یا ماژیک از دست‏شما روى زمین افتاد، آن را بردارید .

10 - در صورت امکان، گاهى براى اشراف بیشتر بر کلاس و تنوع در حرکات، چند قدمى در بین شاگردان راه بروید .

11 - شاگردان را زیاد به خاطر تنبیه پاى تخته سیاه نگه ندارید .

12 - اگر جراحت‏یا بیمارى ظاهرى دارید، در ابتداى درس درباره آن توضیح دهید تا ذهن شاگردان را در طول تدریس به خود مشغول نکند .

13 - برخى از شاگردان داراى نقص بدنى یا روانى هستند، از این رو حال آنان را رعایت کنید .

14 - ضمن جلوگیرى از سوء استفاده شاگردان براى بیرون رفتن از کلاس اجازه دهید .



تاريخ : شنبه ۳٠ آذر ۱۳۸٧ | ٩:٤۱ ‎ق.ظ | نویسنده : سیدمحمدرضا موسوی زاهد | نظرات ()