وقتی بر اساس یک برنامه آموزشی عمل می‌نمایید ، خیلی راحت فراموش می‌کنید که با رفتاری که از خود در کلاس نشان می‌دهید، ویژگی های ابتکاری و تخیلی می‌توانند تقویت شوند. ممکن است راجع به موضوع تدریس خود ایده ای آن چنان قوی داشته باشید که در این دام بیفتید که دیگر جایی برای افکار جدید و استثنایی باقی نگذارید. گاهی اوقات ، اگر کار از نظر تکنیکی ضعیف باشد یا به صورت بدی ارائه شود ، ممکن است ویژگی های اصلی یا استثنایی آن را از دست بدهیم.

 

1- در دادن تکلیف یا پروژه ، از یک دستور العمل اجمالی توجیهی با یک محرک خنثی استفاده کنید ، تا دان آموزان در انجام آن به شیوه خودشان ، از میدان دید وسیعی بر خوردار شوند و دریابند که تفاوت در نتیجه گیری ، بخشی از فعالیت است.

 

2- نوآوری و سلیقه های شخصی را بپذیرید ، حتی اگر راه حل هایی را که دانش آموزان با اتکا به توضیحات اجمالی شما ارائه می‌دهند ، آن چیزهایی نباشند که (شما) مد نظر داشته اید.

 

3- اگر انجام یا ارائه تکلیف ضعیف بوده است ، نسبت به ایده‌ها وافکار پشت پرده آن واکنش مثبت نشان دهید و کمک کنید دانش آموزان در تبیین مقصود خود مهارت پیدا کنند.

 

4- سؤالات بدون مقدمه ای مطرح کنید و طیفی از پاسخ‌ها را بپذیرید. از پرسیدن سؤالاتی که پاسخ آنها فقط یک کلمه " درست است " می‌باشد ، امتناع کنید( مگر اینکه موضوع راجع به واقیت‌ها باشد).

 

5- به دانش آموزان فرصت تجربه ، اشتباه و پژوهش را بدهید. وقتی در حال ارائه یک تکلیف ، تکنیک و یا مطلب جدید به دانش آموزان هستید ، به آنها فرصت دهید تا امکانات را بسنجند و قبل از شروع هر تکلیف شاقی ، همه جوانب را در نظر بگیرید.

 

6- دانش آموزان را به استفاده از جزوات خلاصه شده و خلاصه نویسی مباحث تشویق کنید. دانش آموزان غالباً در استفاده از جزوات خلاصه شده بهتر می‌توانند خلاقیت به خرج دهند و در نهایت شما می‌توانید آنها را به اعمال نظراتشان بر روی موضوعی که به آنها ارائه شده است هدایت کنید.

 


7- با دانش آموزان ، چه به صورت انفرادی و چه در گروه های کوچک ، بازی های فکری به راه بیندازید. به دانش آموزان یادآوری کنید که در جلسات مخصوص به بازی های فکری به تمام ایده‌ها بها داده خواهد داشت و هیچ یک از آنها مورد انتقاد قرار نخواهد گرفت.

 

8- سعی کنید تکالیف آزادی تهیه کنید که به جای نتایج همگرا ، نتایج پراکنده ای در برداشته باشند. این عمل نه تنها برای دانش آموزان بلکه برای خود شما نیز جالب خواهد بود.

 

9- دانش آموزان را به صورت گروهی سرگرم طیفی از ایده‌ها کنید. از آنها نخواهید که بهترین ایده را انتخاب کنند، بلکه از آنها بخواهید شیوه هایی بیابند تا بهترین عناصر تمام همکاری های به وجود آمده در گروه را در هم ادغام کنند.

 

10- از دانش آموزان بخواهید که برای سؤالات ، پاسخ هایی " رویایی " و " کابوسی" بیابند. " چه می‌شد اگر همه چیز به بهترین نحو پیش می‌رفت؟" " حالا چه اتفاقی می‌افتاد اگر همه چیز اشتباه از آب در می‌آمد؟" به دانش آموزان کمک کنید موضوعات آموزشی را از این فعالیت‌ها و از سناریوهایی که در سر می‌پرورانند ، جدا کنند.

 

نویسنده: ساناز فرهنگی



تاريخ : یکشنبه ٢٦ آبان ۱۳۸٧ | ۱۱:٢٢ ‎ق.ظ | نویسنده : سیدمحمدرضا موسوی زاهد | نظرات ()