خیلی خوشحالم که خودم را در جمع عزیزانی می بینم که در عرصه نوشتن با تکیه بر موضوع ارزشیابی قدم به میدان گذاشتند و مقالاتی را ارائه نمودند که واقعاً یک یک آنها بسیار متقن ، خوب و عالی بوده است و یک بار بسیار گرانی را بر دوش عزیزان هیئت علمی ما گذاشت که چگونه از بین این مقالات وزین بهترین ها را انتخاب کنند و همدلی عزیزانی که تصور می کنند معلم نمی تواند بنگارد الآن باید حضور داشته باشند ببینند با چه علاقمندی هم مقاله نوشته شده است وهم چنین حضور چشمگیری را در همایش داشته اند . من به نوبه خود افتخار می کنم که در جمع چنین عزیزانی هستم همچنین لازم می دانم مراتب تشکر خود را از ریاست محترم سازمان جناب آقای براتی ، معاونین محترم ، بخصوص جناب آقای میر معاون محترم آموزش  وپرورش عمومی که مسئولیت همایش را بعهده داشتند همه عزیزان هیئت علمی ، هیئت اجرایی که در بهینه برگزار شدن این مراسم نقش داشته اند همچنین تک تک عزیزان مدعوِنواحی و مناطق؛ عزیزان روسای گروه کارشناس مسئولان سازمان که قدم رنجه فرموده و به همایش ما تشریف آوردند ، عزیزان مسئولان ابتدایی مناطق و و نواحی ، مسئولان راهنمایی نواحی و مناطق و عزیزان سنجش و ارزشیابی تحصیلی در دو قسمت عمومی و متوسطه نهایت تشکر خود را بیان نمایم . و خدا قوت بگویم به این عزیزان که در اعلام فراخوان و در نهادینه نمودن موضوع در نواحی و مناطق به نوبه خود متحمل زحمت شدند .

 خالی الذهن نمی باشید که چند سالی است که مقوله ارزشیابی مستمر با آیین نامه دو نوبتی به میدان آمده با یک فلسفه بسیار خوبی برای این قضیه در جهت محوریت معلم، مبسوط الیه بودن معلم در راستای ارتقاء کیفیت آموزشی در ارتباط به صحنه آمدن خوب دانش آموزان ولی آیا ارزشیابی مستمر آن مسیر مورد نظر را پیدا کرد ؟

آیا برهمان سبیل که در نظر بود حرکت کرد ؟

اگر به واقع بخواهیم پیرامون ارزشیابی مستمر در شرایط کنونی صحب کنیم باید بگوییم مفهوم ارزشیابی مستمر در ذهن معلمین ما با آنچه برداشت شده است متفاوت است به قدری مسئله مشکل شده است ، بقدری واژه ارزشیابی مستمر با امتحان مکرر اشتباه گرفته شده است که دست اندرکارانی که این واژه را به این صحنه آوردند اظهار تاسف می کنند و می گویند ای کاش واژه مستمر را استفاده نکرده بودیم . ای کاش گفته بودیم ارزشیابی پویا ، ارزشیابی سازنده ، ارزشیابی اصیل ، در این راستا و درجهت تغییر نگرش کارشناسان ، معلمان در این زمینه به میدان آمدیم یکی از راههایی که استفاده کردیم ، فراخوان  مقاله بود با این هدف که مقالات بکر و اصیل عزیزان را به چاپ برسانیم  به واحدهای آموزشی بدهیم تا در این راستا بتوانیم به میزان ممکن  دید ایجاد بکنیم پیرامون ارزشیابی اولین فراخوان را در سال 82 داشتیم  باعنوان (نقش ارزشیابی مستمر و فعالیتهای خارج از کلاس) که در مجموع در سال 82 یکصد و پانزده مقاله به فراخوان ما پاسخ داده شد و به دبیرخانه رسید با فاصله این یکسال فراخوان جدید را اعلام کردیم با وسعت کشوری و بحمد الله مشاهده کردیم آنچه که در نظر داشتیم برای ایجاد ذهنیت پیرامون اصل ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مستمر و تکوینی به لطف خدا ایجاد شده است

 فاصله یکسال و تغییر عددی از 115 به 828

قضاوت کنید آیا مگر نه این است که معلم ما به این مطلبی رسیده است که ارزشیابی را باید دریافت ؟

 مگر می توانیم  بگوییم که ارزشیابی فرآیندی جدا از آموزش وپرورش است ولی به آن بها ندهیم ؟

برداشت همه عزیزان از این میزان پاسخگویی به فراخوان این بوده است که دید لازم در همکاران محترم ایجاد شده است امیدواریم تک تک شما عزیزان سفیران ما باشید در واحدهای آموزشی و یقین  بدانید هر فعالیتی اگر تا واحد آموزشی برسد و در واحد آموزشی جریان و راه نیافتد . مطمئن باشید تلاشها ابتر می ماند و ما به شما امید بسته ایم بعنوان کسانی که نظریه پرداز ارزشیابی هستند . و یقیناً به ما کمک خواهید کرد که از سمت ارزشیابی های سنتی و مدادی کاغذی صرف که همراه با اضطراب و تنش و ناراحتی دانش آموزان است به سمت شیوه های نوین ارزشیابی برویم که بحمدالله همه شما اشراف لازم را بر روی این روشها دارید . دید ما،  مجموعه ای است جدایی بین خود و شما نمی دانیم اگر بنا هست که در زمینه ارزشیابی به حد مطلوب برسیم باید دست در دست هم بگذاریم و باهم پیش برویم انشاء الله اگر عمری بود مقالات برتر همایش در کتاب مخصوص خویش به چاپ خواهد رسید همچنین لوح فشرده همایش را در اختیار عزیزان خواهیم گذاشت .

گستره فراخوان ما کشوری بوده است به جز استان اصفهان که هر 40 منطقه و ناحیه ما دخیل بودند که در برنامه ای که خواهیم داشت خدمتتان ارائه خواهیم  نمود استان آذربایجان شرقی ، استان تهران ، دفاتر ستادی ما ، خراسان جنوبی هم برایمان مقاله فرستادند که  828 مقاله در دو مرحله مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت .

مرحله اول مرحله پالایش مقالات بود که در این مرحله از 828 مقاله 512 مقاله ، همراه بایک هدیه نا قابل به عزیزان برگشت و 316 مقاله موجود ما از مرحله پالایش مقالات به مرحله بررسی توسط عزیزان هیئت علمی فرستاده شد .

اعضای هیئت علمی ما 12 نفر بودند و هر مقاله دو بار بررسی شده است ، امتیاز عزیزان میانگین نمراتی است که این دو عزیز به هر مقاله داده اند و اینجا اطمینان می دهم خدمت شما عزیزان و  مدارک و شواهد هم آماده است ودر صورت اعتراض همکارن می توانند مراجعه کنند . اعضاء هیئت علمی ما باوسواس بسیار زیاد با دقت مضاعف ، تک تک این مقالات را مطالعه کردند و مورد بررسی قرار دادند و چون هیچ مولفه ای از نام و نام خانوادگی یا محل مقالات موجود نبوده است بابی طرفی کامل نسبت به بررسی مقالات اقدام کردند و حاصل این بررسی ها اعلام 20 نفر از مجموعه 316  نفر بعنوان مقالات برتر همایش بوده است که در خدمتشان خواهیم بود .

از مجموع این 20 مقاله 7 مقاله را ارائه خواهند نمود .

میدان مشارکت خواهران اینجا هم بیشتر از برادران بود از 100% مقالات رسیده 07/80 % مربوط به خواهران بوده است و مابقی را برادران دخیل بودند .سایر موارد مربوط به درصدها را در برنامه ای که مشاهده خواهید کرد ، خدمتتان عرض می کنم خوب در اسلاید اول محورهای  5 گانه همایش را مشاهده می کنیم که بیشترین فراوانی مقالات ما در این قسمت بوده است ارزشیابی از فعالیت های گروهی ، استفاده از فرآیند ارزشیابی دربهبود یاد دهی یادگیری و اصلاح برنامه ها و روش ها ، تنوع روشها ، تاکید بر نو آوری وششمین  محور شامل سایر عناوین ارسالی بعضی از دوستان  مقاله را سه محوری ، دو محوری یا چهار محوری ارائه نمود بودند ما  این دسته از مقالات را در این قسمت قرار دهیم تحت عنوان سایر عناوین به هر حال ناصواب دیدیم که این مقالات را که به نوعی رعایت چیدمان را نکرده بودند  نواحی و مناطق ما متفاوت بود در زمینه مشارکت در ارسال مقالات ما شش تا از مناطقی که بیشترین مقالات را ارسال کردند را مشخص کردیم.

 اولین منطقه ما باغبهادران بوده است با 117 مقاله 14% 

 رتبه دوم مقالات مربوط به کاشان بوده با 70 مقاله و 45/8% مشارکت سومین رتبه به ناحیه سه اصفهان است با 67 مقاله 09/8% مشارکت  چهارمین رتبه استانی ما تیران وکرون بوده است با 66 مقاله 97/7 مشارکت

پنجمین رتبه ناحیه پنج است با 43 مقاله و 19/5% مشارکت

 و شهرضا رتبه ششم بوده است با 40 مقاله و 83/4 درصد مشارکت 

وضعیت مدرک تحصیلی شرکت کنندگان به شرح زیراست .

عزیزان دارای مدرک دیپلم 73 نفر 81/8درصد

 دارندگان مدرک فوق دیپلم 153 نفر 47/18 درصد

عزیزان دارای مدرک لیسانس 312 نفر 68/37درصد

بالاتر از لیسانس 60 نفر 24/7درصد

وضعیت شرکت کنندگان از نظردوره تحصیلی

 از دوره ابتدایی 374 مقاله 16/45درصد 

دوره راهنمایی تحصیلی 169 -  40/20درصد

دوره متوسطه 136  - 42/16درصد

کارشناسان عزیزی که ابتدایی ، راهنمایی تحصیلی ، سنجش و معاونین را شامل می شدند مجموعاً 40 مقاله 83/4 درصد

 نامشخص  109  - 16 13 درصد

20 نفر ی که بعنوان نفرات اول برگزیده شده اند بدین صورت

 دارای فراوانی
بوده اند .

کاشان 35درصد

آران وبیدگل ؛شهرضا هرکدام10 درصد

  برخوار ؛بن رود ؛ تیران کرون ؛ فلاورجان ؛ گلپایگان ؛ناحیه4؛نائین؛

نجف آباد؛ تهران هرکدام 5درصد درصد

سایر فراوانیهای از نظر جنسیت:  

65% خواهر    40% برادر

(که بخاطر مقاله 2 نفری % 5  بیشتر شده است )

مدرک تحصیلی :

فوق لیسانس 50% لیسانس 50%

دوره تحصیلی :

مدرس 10% - کارشناس 15% - متوسطه 50% - راهنمایی 5%

ابتدایی 20%

 امیدوارم روز خوبی را داشته باشید .



تاريخ : سه‌شنبه ٥ شهریور ۱۳۸٧ | ۱:٥٤ ‎ب.ظ | نویسنده : سیدمحمدرضا موسوی زاهد | نظرات ()