همگی ما هر شب خواب می‌بینیم، با این حال بیشتر ما چیز زیادی در مورد خواب‌هایمان نمی‌دانیم. این که از کجا می‌آیند؟ چه معنایی می‌دهند؟ آیا می‌توان آنها را کنترل کرد، آیا لازم است که آنها را تعبیر کنیم؟ این نوشتار به بازگویی چند حقیقت حیرت‌انگیز در مورد رویاهای شبانه از دید متخصصان این رشته می‌پردازد.


خواب‌دیدن می‌تواند به توانایی یادگیری کمک می‌کند

اگر مشغول مطالعه برای یک امتحان یا در حال آموزش یک مهارت جدید هستید، می‌توانید به‌جای یک ساعت سروکله‌زدن بیشتر با کتاب‌ها، چرت کوتاه بزنید یا کمی زودتر به رختخواب بروید، چون وقتی مغز در خواب مشغول رویا دیدن می‌شود، قدرت یادگیری و حل مسائل آن افزایش پیدا می‌کند.

تحقیقات محققان دانشکده پزشکی هاروارد که در نشریه «زیست‌شناسی امروز» منتشر شده، نشان می‌دهد که خواب دیدن یکی از روش‌های مغز برای فرآوری، تکمیل و فهم اطلاعات جدید است. برای افزایش کیفیت خواب و در نتیجه افزایش توانایی یادگیری مغز، پیشنهاد می‌شود که از سروصدای مزاحم در اتاق خواب مثل صدای تلویزیون پرهیز کنید، چون ممکن است تأثیر منفی بر کمیت و کیفیت رویاهای شما بگذارد.

فریب‌خوردن یکی از متداول‌ترین خواب‌هاست

اگر با عرق سرد از خواب پریده‌اید، چون کابوس تلخی درباره خیانت دوست یا همسرتان ‌دیده‌اید، نگران نباشید. به‌گفته لوری کین‌لاونبرگ، نویسنده و متخصص تعبیر خواب «بیشترین رویاهای گزارش‌شده مربوط به خیانت همسران است». نتیجه تحقیق او روی بیش از 5000 زن نشان می‌دهد که خواب‌های مربوط به بی‌وفایی کابوسی ‌ا‌ست که بیشتر انسان‌ها را شکار می‌کند و گاهی به‌طور منظم تکرار می‌شود. اما این خواب‌ها بندرت ریشه در واقعیت دارند و بیشتر به ترس‌های درونی انسان از فریب خوردن و اشتباه کردن مرتبط می‌شوند.

شما می‌توانید چندین خواب را در یک شب ببینید

این‌طور نیست که هر شب فقط یک خواب دیده شود، بلکه معمولا ده‌ها خواب در یک شب دیده می‌شود. با این حال ما همه آنها را به خاطر نمی‌آوریم. در هر شب‌ ما هر ?? دقیقه یک خواب می‌بینیم و با گذشت شب هر مرحله خواب‌دیدن طولانی‌تر از قبلی می‌شود. نخستین خواب ما فقط حدود ? دقیقه طول می‌کشد و آخرین خوابی که پیش از بیدار شدن می‌بینیم، می‌تواند بین ?? دقیقه تا یک ساعت باشد. برآورد شده که بیشتر انسان‌ها در طول عمر خود بیش از 100هزار خواب می‌بینند.

شما می‌توانید بعد از بیدارشدن هم  ادامه خوابتان را ببینید

آیا تاکنون شده از خوابی آنچنان زیبا و بی‌نقص بیدار شوید که آرزو کنید کاش از خواب بیدار نمی‌شدید تا همچنان در آن غوطه‌ور می‌بودید؟ البته چنین چیزی ممکن است! کافی است که همچنان دراز بکشید و برای چند دقیقه در وضعیت شبه‌خواب باقی بمانید. در همان وضعیتی که لحظه بیداری از خواب داشته‌اید. نباید حتی یک ماهیچه خود را تکان دهید، چون وقتی بدنتان را تکان می‌دهید، خودتان را از رویایی که در حال دیدن آن بود‌ه‌اید جدا می‌کنید.

حتی بد‌ترین خواب‌ها را می‌توان تعبیر کرد

اگرچه باورش سخت است که خواب‌های عجیب‌ و غریب درباره عزیزانتان، سیرک، برف و بوران بتوانند ارتباطی با زندگی واقعی داشته باشند، اما در حقیقت اینها ممکن است نمادهایی برای واقعیت‌های دیگر باشند. در واقع تعبیرهایی احتمالی را برای هر خوابی می‌توان در نظر گرفت. جفری سامبر، روان‌درمان آموزش‌دیده در دانشگاه هاروارد می‌گوید، معنای خواب‌های ما بیشتر وقت‌ها با چیزهایی مرتبط است که ما نیاز داریم در مورد خودمان و جهان اطراف‌مان بفهمیم. به جای نادیده‌گرفتن خواب‌های عجیب باید به این فکر کنیم که دیدن این خواب چه احساسی را در ما برانگیخته‌است. ما علاقه داریم که این خواب‌ها را به دلیل محتویات غیرعادی‌شان نادیده بگیریم. اما در واقع احساس ما هنگام دیدن این خواب موضوعی است که بیشترین اهمیت را دارد. مثلا اگر در خواب همراه مادرتان به سیرک رفته‌اید و برف و بوران هم شروع شده، سیرک و برف و بوران وسیله‌ای هستند که شما بتوانید به طور غیرمستقیم احساسات و عواطف خود را نسبت به مادرتان تجربه کنید.

راز خواب‌هایی که به طور مرتب تکرار می‌شوند

آیا تاکنون کابوس‌های مشابهی هر شب سراغ شما آمده ‌است؟ در اینجا شما باید به دنبال پیام‌های نهفته در این خواب‌ها باشید تا بتوانید از شر آنها خلاص شوید. برای مثال یکی از کابوس‌های تکرارشونده شایع به از دست دادن و شکستن دندان‌ها مربوط می‌شود. در مورد این رویا شما باید به این بیندیشید که دندان و دهان شما چه چیزی را نمایندگی می‌کنند. برای ذهن هنگام ساختن رویا، دندان و دیگر اعضای دهان نماد واژگانی هستند که شما به کار می‌برید. پس چنین کابوسی می‌تواند به این معنا باشد که شما مشکلی در صحبت‌کردن و نحوه ارتباط برقرارکردن دارید که باید آن را برطرف کنید. البته همه این تعبیرها فقط برای این است که شما تحت‌تاثیر مثبت خواب دیدن قرار گیرید.

شما می‌توانید خواب‌های خود را کنترل کنید

مطالعه جدید روی 3000 نفر نشان داده که کنترل خواب‌دیدن یا رویای شفاف امکان‌پذیر است. 9‌/‌64 درصد شرکت‌کنندگان در این تحقیق گفته‌اند که هنگام خواب‌دیدن از این‌که خواب هستند آگاهی دارند و 34 درصد گفته‌اند گاهی قادر به کنترل اتفاقاتی هستند که در خواب می‌افتد.

توانایی تغییر و تعیین خواب‌ها مهارتی نیست که همه از آن برخوردار باشند ولی می‌توان آن را تقویت کرد.

به ‌گفته دکتر کلی‌ بالکلی، متخصص رویاهای شبانه و استاد دانشگاه برکلی، این تکنیک بویژه برای آنهایی مفید است که از کابوس‌های تکرارشونده رنج می‌برند. او توصیه می‌کند قبل از خواب با خود بگویید که اگر کابوس دوباره سراغم آمد من به یاد می‌آورم که این فقط یک خواب است. وقتی شما در زمان  خواب دیدن از این‌که در خواب هستید، آگاه باشید نه تنها توانایی تغییر جریان خواب را دارید بلکه می‌توانید از شروع آن خواب نیز جلوگیری کنید. این تکنیک به شما کمک می‌‌کند تا توانایی یادگیری خود را در زمان خواب دیدن نیز افزایش دهید.

لازم نیست حتما خواب باشید تا خواب ببینید

شما می‌توانید حتی روی میز کارتان، در ماشین و حتی در حال تماشای بازی فوتبال فرزندانتان، خواب ببینید. رویا دیدن در حال بیداری امکان‌پذیر و نسبتا آسان است و برای این کار فقط باید قوه تخیل خود را فعال کنید.

اولین مرحله این است که در مورد یکی از خواب‌هایی که بتازگی دیده‌اید، فکر کنید. یک محل کاملا آرام را انتخاب کنید و بر رویایی که قبلا دیده بودید متمرکز شوید و اجازه دهید خودش جلو رود و دوباره نیرو بگیرد.

خواب‌دیدن در حال بیداری می‌تواند یک روش تمدد اعصاب باشد و حتی به ذهن شما کمک کند تا بتوانید معماهای خواب‌های خود را دریابید. از سوی دیگر این کاربه ارتباط شفاف‌تر بین بخش‌های ناهوشیار و بخش‌های هوشیار ذهن کمک می‌کند.

به هر حال هر چه بیشتردر مورد خواب مطالعه و تحقیق کنید، از خواب‌های آشفته نگران نمی‌شوید و دل به رویاهای غیرواقعی هم نخواهید بست.

منبع: محسن کاظم‌پورSarah Jio, Woman’s Day



تاريخ : سه‌شنبه ٤ آبان ۱۳۸٩ | ٧:۱٤ ‎ق.ظ | نویسنده : سیدمحمدرضا موسوی زاهد | نظرات ()