مهندس مهدی نوید ادهم در گفت و گو با ایسنا گفت: با توجه به نقش دوره پیش دبستانی در فرآیند رشد شخصیت و شکل گیری شاکله دانش‌آموزان ، شورای عالی آموزش و پرورش در یک اقدام ، دوره پیش دبستانی را از یک سال به دو سال افزایش داد.

وی افزود: علت این تصمیم مهم شورای عالی آموزش و پرورش این است که کودکان در شرایط فعلی به دلیل حضور در محیط رسانه‌ها و تحولات محیطی از توانایی بالاتری برای یادگیری برخوردار هستند.

نوید ادهم خاطرنشان کرد: امروزه مهارت دیدن، شنیدن و سخن گفتن کودکان نسبت به سال‌ها و دهه‌های گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار شده‌اند لذا بر اساس این مصوبه، دوره پیش دبستانی و آموزش آن به سنین پایان چهار و پنج سالگی اطلاق می‌شود.

وی با بیان این که دوره پیش دبستانی، دوره‌ای رسمی است، تاکید کرد: این دوره اجباری نیست و خانواده‌ها می‌توانند در صورت تمایل برای افزایش میزان یادگیری در کودکان، آنها را از پایان چهار سالگی در مراکز پیش دبستانی ثبت‌نام کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: بر اساس مصوبات آموزش و پرورش، پنج و شش سالگی آغاز دوره آموزش پیش دبستانی و همچنین هفت سالگی سرآغاز دوره ابتدایی است.

وی اضافه کرد: نکته مهم در تدوین اساسنامه ذی ربط ، توجه به اطلاعات سنی کودکان و رشد مهارت‌ها به جای تاکید بر آموزش مستقیم و همچنین استفاده از آموزش‌های غیر مستقیم مورد تاکید قرار گرفته است، به طوری که با تلطیف فضای آموزشی با استفاده از هنر و ادبیات روابط صمیمانه‌ای بین کودک و مربی حاکم می‌شود.

نوید ادهم تصریح کرد: بر اساس این اساسنامه که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی تصویب شده است ، مدیریت دوره پیش دبستانی در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بر اساس این مصوبه قانونی تمامی مهدهای کودک و پیش دبستانی‌ها اعم از دولتی و غیردولتی باید برنامه‌های خود را با سیاست‌ها و ضوابط آموزش و پرورش منطبق کنند. (جام جم)



تاريخ : دوشنبه ۳ آبان ۱۳۸٩ | ۱۱:۱٦ ‎ق.ظ | نویسنده : سیدمحمدرضا موسوی زاهد | نظرات ()