مقدمه

  مردم برای موفق شدن در زندگی نیاز دارند که به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اولین و مهم‏ترین شیوه‏ی ارتباط گفت‏وگو است گفت‏وگو همان گفت‏وشنود می‏باشد. در واقع از طریق ارسال و دریافت پیام ارتباط برقرار می‏شود. پیام‏ها گاهی به روش کلامی مانند سلام کردن و گاهی غیرکلامی مانند لبخند زدن بیان می‏شوند. پیام‏هایی که از یک طرف بین دانش‏آموزان با هم و از طرف دیگر بین معلم و دانش‏آموز ردوبدل می‏شود از اهمیت به‏سزایی برخوردار است. گوش دادن به دستورالعمل‏ها و پیروی از آن‏ها به‏ویژه دردانش‏آموزان نکته بسیار مهمی است. لذا برای مشاوران و مربیان آشنایی با روش‏های مختلف برقراری ارتباط، لازم و ضروری است. بنابراین راهبردهایی که مشاوران مدرسه می‏توانند برای بهبود ارتباط مؤثر از یک طرف بین معلم و دانش‏آموز و از طرف دیگر بین دانش‏آموزان با یکدیگر، به‏ کار گیرند، در این نوشته آمده است:

 1.‏ ابتدا دانش‏آموزان را با اهمیت ارتباط آشنا کنید

* از دانش‏آموزان بخواهید تا چشم‏های خود را ببندند و دنیایی را تصور کنند که در آن همه ‏چیز وجود دارد، غذا، لباس، انواع بازی، تلفن و کامپیوتر. اما هیچ‏کس دیگری غیر از خودشان نیست، و از تک‏تک آن‏ها بپرسید در چنین دنیایی که کس دیگری جز او وجود ندارد چه احساسی به او دست می‏دهد.

* از دانش‏آموزان بخواهید که کسانی را که با آن‏ها ارتباط دارند، مشخص کنند.

* از دانش‏آموزان بخواهید دایره‏ای رسم کنند سپس بر اساس الویت‏بندی خودشان مهم‏ترین ارتباطات خود را از مرکز دایره جدا نمایند.

* از دانش‏آموزان بخواهید که علت اهمیت ارتباطات خود را کشف کنند.

(تبیان-معصومه یوسفی‏لویه( کارشناسی ارشد روان‏شناسی))



تاريخ : سه‌شنبه ۳٠ شهریور ۱۳۸٩ | ٧:۳٦ ‎ق.ظ | نویسنده : سیدمحمدرضا موسوی زاهد | نظرات ()