در دبستان مانینگ شهر کوچکی در 65 مایلی شرق کلمبیا در ایالت کارولینای جنوبی، معلم‌های کلاس دوم، هالی گارنو و «آن‌لین» بر این باورند که تفکیک پسرها و دخترها در مقطع ابتدایی می‌تواند سبب رشد آموزشی هر دو جنس شود بنابراین آن دو برنامه‌ای را برای تدریس درس تدوین کردند. طبق این برنامه دانش‌آموزان با هم در یک مجموعه برای درس خواندن، صرف ناهار و استراحت قرار می‌گیرند. سپس پسرها و دخترها به مدت چهار ساعت در روز برای یادگیری ریاضی، علوم و خواندن کتاب از یکدیگر جدا می‌شوند.


تفاوت نگاه

بر پایه‌ اطلاعاتی که از تکنولوژی پزشکی داریم می‌توانیم دخترها و پسرها را آموزش دهیم. آنها متفاوت از یکدیگر می‌بینند. ساختار چشم پسرها و دخترها یکسان نیست. چشم پسرها به گونه‌ای است که با حرکت تناسب دارد. آنها جهان را مانند جسمی که در فضا در حال حرکت است، می‌بینند. به همین دلیل معلم باید مانند آن جسم به آرامی در طول اتاق حرکت کند. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که پسربچه‌ها چیزها را متفاوت از دختربچه‌ها می‌بینند. نگاه مردانه به رنگ‌های سرد مانند نقره‌ای، آبی، سیاه، خاکستری و قهوه‌ای کشیده می‌شود. پسربچه‌ها همچنین تمایل دارند تا تصاویر اشیای متحرکی چون فضاپیما، اتومبیل و کامیون را در رنگ‌های تیره تجسم کنند. در مقابل، نگاه زنانه متوجه رنگ‌ها و بافت‌های گرم است، رنگ‌های گرم مانند قرمز، زرد و نارنجی...برای ایجاد انگیزه در دختران نیازی نیست معلم زیاد حرکت کند. دختران در کنار هم و با دیدن می‌توانند خوب کار کنند. استفاده از رنگ‌های زیاد در آموزش‌های تشریحی و یا استفاده از گچ‌های رنگی روی تخته می‌تواند توجه دخترها را جلب کند.

چشم پسرها به گونه‌ای است که با حرکت تناسب دارد. آنها جهان را مانند جسمی که در فضا در حال حرکت است، می‌بینند.

تفاوت در شنیدن

پسرها و دخترها حس شنیداری متفاوتی دارند. چادول معتقد است اگر کسی با صدای بلند صحبت کند، دخترها آن را به عنوان فریاد تلقی می‌کنند. آنها فکر می‌کنند آن شخص عصبی یا معترض است!

دخترها حس شنوایی حساس‌تری دارند. آنها صداهایی با بسامد بالاتر را نسبت به پسرها بهتر می‌شنوند. به معلم دخترها توصیه می‌شود مراقب تن صدای خود باشند. در مقابل صدای معلم‌ پسرها باید محکم و حتی هیجان‌زده باشد.

 

تفاوت جنسیتی

اعصاب خودکار

دستگاه عصبی خود کار پسرها باعث می‌شود که آنان در حالت ایستاده، در حال حرکت و در دمای حدود 21 درجه سانتی‌گراد هوشیارتر باشند.

استرس در پسران موجب می‌شود تا جریان خون به سمت مغز بیشتر شود. فرآیندی که باعث می‌شود آنها تمرکز کنند اما این جریان در دختران فعال نیست. آنها در حالت نشسته و در هوای گرم حدود دمای 24 درجه سانتی‌گراد هوشیارترند.

دخترها همچنین نسبت به استرس عکس‌العمل‌های متفاوتی نشان می‌دهند. وقتی آنها با ترس یا تهدید مواجه می‌شوند، خون به سمت روده‌های آنها می‌جهد و سبب ایجاد حس دلواپسی و اضطراب می‌شود.

چادول گفت: «پسرها با دست بالا گرفتن توانایی‌هایشان، خود را در معرض خطر قرار می‌دهند. معلم‌ها می‌توانند به آنان کمک کنند تا حقایق را واقع‌بینانه‌تر ببینند. اما دختران از ریسک کردن هراس دارند.  معلم‌ها می‌توانند کمک کنند تا دختران در فضایی که در آن احساس امنیت می‌کنند قدرت ریسک آنان را تقویت کنند.»

به نظر می‌رسد بسیاری از والدین متقاعد شده باشند که این تفاوت‌ها می‌تواند در کلاس درس در نظر گرفته شود. برنامه تفکیک آموزشی پسرها و دخترها یادگیری آنان را به بالاترین حد خود می‌رساند.

 

ترجمه: سیدآرش صدرایی---- سلامت(تنظیم برای تبیان: کهتری)



تاريخ : سه‌شنبه ٩ شهریور ۱۳۸٩ | ۳:۱٧ ‎ب.ظ | نویسنده : سیدمحمدرضا موسوی زاهد | نظرات ()