تکنیک‌های فیزیکی برای دستیابی به آرامش جسمی و فرار از رفتارهای عصبی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا تنش‌های موجود در ماهیچه‌های خود را کم کرده و اثرات ناشی از پاسخگویی بدن به محرک‌های محیطی را مدیریت کنید. این روش‌ها، خصوصا هنگامی که نیاز به تفکر دقیق دارید و تحت فشارهای محیطی باید با دقت زیاد کاری را انجام دهید، مناسب است و بسیار به شما یاری می‌رساند.

این 3 روش عبارتند از: تنفس عمیق، ایجاد آرامش در ماهیچه‌‌ها و پاسخ آرامش‌بخش


تنفس عمیق

تنفس عمیق، بسیار آسان است و درعین حال روشی بسیار موثر برای ایجاد آرامش است. 10 نفس عمیق می‌تواند به ایجاد آرامش در شما کمک کند همان‌طور که یوگا و مدیتیشن در این امر موثرند. این نوع تنفس همراه با روش‌های دیگر ایجاد آرامش می‌تواند بسیار موثر باشد و استرس‌های فرد را کاهش دهد.

برای این که این روش موثر‌تر واقع شود پس از کشیدن نفس عمیق، بدن خود را رها کنید.ایجاد آرامش در ماهیچه‌ها

وقتی ماهیچه‌های شما تحت کشش قرار دارد و ناراحت است،‌ این روش می‌تواند بسیار موثر باشد. وقتی شما ماهیچه‌های خود را سفت کنید، ماهیچه‌هایتان تا حد امکان منقبض می‌شوند. آنها را برای چند ثانیه در این حالت نگه دارید. سپس ماهیچه‌ها را به حالت قبل خود تغییر وضعیت داده و آنها را آزاد کنید. در نهایت ماهیچه‌هایتان به آرامش خواهند رسید حتی بیشتر از قبل.

با سفت کردن ابتدایی عضلات، شما خواهید فهمید که قادر به رها کردن ماهیچه‌هایتان هستید پس احساس خوبی به شما دست می‌دهد. این کار چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. از یک نقطه بدن شروع کنید و آن را در طول کل بدن انجام دهید.

برای این که نتیجه این روش بیشتر باشد می‌توانید همزمان از تنفس عمیق هم استفاده کنید.پاسخ آرامش‌بخش

مدیتیشن پاسخی آرامش‌بخش به استرس‌های شماست. کار پیچیده‌ای نباید انجام دهید. فقط در گوشه‌ای آرام و راحت و ساکت بنشینید و چشمان خود را ببندید. سپس بکوشید تمرکز کنید. عمیق نفس بکشید و نفس خود را بیرون دهید. این کار را 10 تا 20 دقیقه انجام دهید. طی این مدت حتما روی یک چیز خاص تمرکز کنید.

این روش‌ها تاثیر واقعی روی کاهش اضطراب دارند. اثرات مستقیم این روش‌ها، ایجاد آرامش عمیق، کاهش ضربان قلب، کاهش مصرف اکسیژن و افزایش مقاومت پوست است.

با‌ به‌کارگیری این راه‌های ساده، آرامش را برای جسم خود به ارمغان بیاورید.(جام جم)



تاريخ : پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸٩ | ٧:٥٥ ‎ق.ظ | نویسنده : سیدمحمدرضا موسوی زاهد | نظرات ()