فرهنگ مطالعه و کتاب‏خوانی باید به عنوان یک ارزش پایدار و زیربنایی، در جامعه نهادینه شود. مطالعه و کتاب‏خوانی امری کاملاً اکتسابی است که آن را باید آموخت و آموزش داد. بنابراین، باید فرزندان و دانش‏آموزانمان را از کودکی به مطالعه عادت دهیم.

باید جایگاه و نقش کتاب و مطالعه در نظام آموزشی ما، برنامه‏ریزی و تبیین شود که آیا نظام آموزشی ما به حافظه، نقل قول، تحمیل اندیشه‏ها و به‏طور کلی به کتاب‏های درسی تکیه دارد یا به گفت‏وگو، مشارکت، تحقیق، پرسشگری، مطالعه و خلاقیت؟ آیا در فرایند یادگیری، دانش‏آموز منفعل است و تنها منابع یادگیری‏اش معلم و کتاب‏های درسی است یا مشارکت فعال و جدی دارد و کنار کتاب‏های درسی، از سایر منابع یادگیری نیز بهره‏مند می‏شود؟ بحث کتاب و کتاب‏خوانی در درون نظام آموزشی ما باید به عنوان یک نیاز اساسی آموزشی تلقی شود تا دانش‏آموزانمان در راستای مطالب درسی و برای درک بهتر آن، از کتاب‏های غیردرسی بهره‏مند شوند و با جدیت و پشتکار و تحقیق و جست‏وجوی مداوم، به یادگیری مطلوب‏تری دست یابند. مطالعات تکمیلی در کنار مطالب درسی، دانش4آموز را قادر می‏کند تا هم در فهم و درک مطالب درسی پیشرفت کند و هم در خلاقیت و آفرینش. این مقاله به جایگاه اساسی ((مطالعه‏ی غیردرسی)) و راهکارهای استفاده‏ی مطلوب از آن اشاره دارد.



تاريخ : دوشنبه ۱٦ فروردین ۱۳۸٩ | ۱٢:٠٤ ‎ق.ظ | نویسنده : سیدمحمدرضا موسوی زاهد | نظرات ()