هدف از برگزاری دوره‏های آموزشی و نشانه‏ی کارآمدی هر فعالیت آموزشی یا پرورشی، ایجاد تغییرات مطلوب در شناخت و رفتار بالقوه‏ی یادگیرندگان است. همین هدف اساس و چگونگی فعالیت‏های آموزشی و پرورشی را تعیین می‏کند. برای دست‏یابی به این هدف، به اطلاعاتی نیازمندیم که پیشرفت تحصیل یادگیرندگان را نشان دهد. با دست‏رسی به این اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن‏ها می‏توانیم مشخص کنیم، کدام بخش از آموزش به یادگیری یادگیرندگان منجر شده است، و یادگیرندگان از کد ام بخش بهره‏ی لازم را کسب نکرده‏اند و در آن زمینه به توجه و آموزش بیشتری نیاز دارند.


از سوی  دیگر، آگاهی از مؤثر بودن فعالیت‏ها و کوشش‏های آموزشی، مشوقی برای تداوم فعالیت‏های یادگیری_ یاددهی معلم و یادگیرنده است و به آنان کمک می‏کند که آگاهانه به این فعالیت‏ها اقدام کنند. بنابراین، معلمان به منظور افزایش و عمق بخشیدن  به یادگیری یادگیرندگان، به اطلاعاتی نیاز دارند تا نحوه‏ی آموزش خود را به سوی آموزش معنی‏دار و درست هدایت کنند. به  همین منظور، ضرورت دارد که به جای ثبت اطلاعات جمع‏آوری شده در قالب نمره، به توصیف آن‏ها اقدام کنیم. در این مقاله و مقاله‏های بعدی، به ترتیب ضرورت توصیف نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان، فواید توصیف نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و چگونگی آن بیان خواهد شد.

(احمدشریفان-- کارشناس ارشدسنجش واندازه گیری)



تاريخ : پنجشنبه ٢٧ اسفند ۱۳۸۸ | ۱٠:۳٢ ‎ق.ظ | نویسنده : سیدمحمدرضا موسوی زاهد | نظرات ()