گاهی کودک شما، از نظر بهره ی هوشی در حد متوسط یا بالاتر قرار دارد، اما موفقیت تحصیلی او که به وسیله ی آزمون استاندارد اندازه‌گیری می شود ، نشان‌دهنده ی آن است که امتیازات کسب شده، کمتر از حد انتظار براساس سن تقویمی‌اش و آموزش متناسب با سن کودک است.

  این درست همان موقعیتی است که مدت‌ها محل اختلاف متخصصان و مسئولان مدرسه بوده است؛ اختلالی که از آن با عنوان «اختلال یادگیری» نام برده می‌شود.

اختلالات یادگیری که ممکن است تا حدودی جنبه ی ارثی داشته باشد، زمانی در کودکی مطرح می شود که مشکلاتی در پیشرفت تحصیلی یا فعالیت‌های روزمره‌ای که مستلزم مهارت‌های خواندن، نوشتن و حل مسائل ریاضی است، ایجاد شده و ممکن است با روحیه ی ضعیف، عزت‌نفس پایین و کمبودهایی در مهارت‌های اجتماعی همراه باشد.


میزان ترک تحصیل کودکان یا نوجوانانی که اختلال یادگیری دارند در حدود 40 درصد، برآورد شده است.از سوی دیگر و از آنجایی که اختلال‌های یادگیری ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابند، بزرگسالانی که این اختلال را دارند نیز ممکن است در زمینه‌های استخدامی یا سازگاری اجتماعی، با مشکلات جدی روبه‌رو شده و مواردی نظیر بیش‌فعالی، لجبازی و نافرمانی، اختلال سلوک و افسردگی را بروز دهند.



تاريخ : سه‌شنبه ۱٥ دی ۱۳۸۸ | ٦:٥٢ ‎ق.ظ | نویسنده : سیدمحمدرضا موسوی زاهد | نظرات ()