سنجش وارزشیابی تحصیلی وتربیتیassessment and evaluation

اگر دانش آموزی برای رسیدن به حقیقتی؛سه روز وقت صرف کند تا آن را

شخصا کشف  کند؛به صرفه تر از آن است که همان حقیقت را دریک ربع برای

او توضیح دهیم.این روش خود به خود پیشرفت سریع کودک را در مراحل بعدی

رشد تضمین می کند.

[ چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۸٧ ] [ ٩:٢٠ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

به لطف خدا؛قطعه شعری در وصف جوانمردی یل کربلا حضرت ابوالفضل سروده ام که تقدیم می نمایم؛به عنوان برگ سبزی تحفه ی درویش

ای در یم غیرت ومردی عباس

ای شه که گره گشای دردی عباس

در جنب فرات ودجله بودی بامشک

آبی به لب تشنه نبردی عباس

بردندهجوم چو سوی تو نامردان

دادی دو ید و مشک ندادی عباس

از اسب به زیر آمدی آنگه که نشست

بر راس چوماه تو عمودی عباس

گفتی که بیا حسین  کنون در بر من

از بهر رخش لحظه شمردی عباس

آمد چو به بالین تو آن شه گریان

آن دیده ی پر زخون گشودی عباس

در فکر حسین وعطش اهل خیام

بودی به رهش چو جان سپردی عباس

سراینده :موسوی زاهد --- محرم الحرام ١٣۶٨

[ سه‌شنبه ۱٠ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱٠:۱٦ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

برای مشاهده واستفاده بر روی عبارت ذیل کلیک نمایید.

نوای محرم

[ سه‌شنبه ۱٠ دی ۱۳۸٧ ] [ ٩:۳۸ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

برای مشاهده ی کلیپ روی واژه ی ذیل کلیک نمایید.

(باید flash player  روی رایانه ی شمانصب باشد.)

شدمحرم

[ سه‌شنبه ۱٠ دی ۱۳۸٧ ] [ ٩:٢۳ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
     گریستن و مرثیه‌خوانى بر امام حسین (علیه السلام) از باب پیروى از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) و خاندان پاکش، مستحب مؤکّد و از لوازم ایمان به پیامبر(صلی الله علیه و آله) است .

سیّد شرف الدّین عاملى در مقدمه کتاب "المجالس الفاخره" گوید:

«به مقتضاى اصل عملى، گریه، مرثیه‌خوانى، ذکر مناقب و مصائب و به سوگ نشستن بر همه درگذشتگان مؤمن و دادن خیرات و مبرّات به نیابت آنان مباح است. هیچ دلیلى بر خلاف این اصـل وجـود ندارد، بلکه رفتار و گفتار پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امامان نیز آن را تایید مى‌کند. حتى از برخى روایات، مستـحب بودن این کارها نیز به ویژه در صورتى که متوفّا، داراى آثارى سودمند باشد استفاده مى‌شود.

این امر با مبانى مدنیـّت و اصـول عمران نیز مطابقت دارد. زیرا بزرگداشت شایستگان موجب تشویق دیگران است و اداى حقوق آنان سبب افزایش نظایرشان مى‌شود؛ و ذکر اخبار مربوط به آنان جهانیان را به پیروى از آنان رهنمون مى‌گردد. یادمان مصایبى که پیشوایان در راه تعالى ملّت مى‌کشند، روح ایمان و هدایت را در آنان برمى‌انگیزد و مردم را سرسپرده و دلبرده آنان مى‌گرداند، هر چند روزگارى دراز بـر آن گـذشته باشد. در این زمینه پنج موضوع در خور بررسى است؛ گریستن، مرثیه‌خوانى، یادکرد فضایل و مصایب، سوگوارى و مال بخشیدن از سوى متوفّا در راه خیر؛ و اینها دقیقا همان امورى هستند که شیعیان در مجالس حسینى(علیه السلام) بدانها مى‌پردازند.»(1)

در این مقدمه در پى آنیم که استحباب شرعى این امور را اثبات کنیم و

 

 


ادامه مطلب
[ دوشنبه ٩ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱٠:٠٧ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
[ دوشنبه ٩ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:٥٧ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
[ دوشنبه ٩ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:٤٢ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
[ دوشنبه ٩ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:٢٥ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

من از کودکی عاشقت بوده ام.

صدای پای کاروانیان است می شنوی ؟
مظلومان آل ابراهیم را میگویم آمدند...

 

آسمان آبی بود و زمین مدینه از هرم سوزان خورشید تفتیده، و اینجا محله بنی هاشم .

حسینم! برادر! شنیده ام که قصد سفر داری، منم ، محمد، زاده حنفیه

ای سوار سرگران، کم کن شتاب              جان من لختی سبکتر زن  رکاب

جان برادر تو بهترین و عزیزترینی و من در پند تو سزاوارترین.

یگانه هستی! قدری درنگ کن! راه سخت است و نا هموار، و اهریمنان در کمین نشسته اند، مبادا فریب اهل

عراق، ستون خیمه علویان را واژگون سازد ؟

جان جانان! چون دل به راه سپرده ای؛ لااقل از راهی سفر کن که عبد الله زبیر بدان سو رفت، تا گرفتار

گرگان بنی امیه نگردی .

 و حسین، زاده فاطمه در پاسخ  می گوید : برادرم محمد؛ به سوی مکه می روم و از سرزمین حرام به

سوی دل روانه خواهم شد .

نیایم "رسول گرامی اسلام" را در رویایی راستین دیدم که می فرمود: حسین به سوی خدا بشتاب ، خدای

بزرگ چهره لاله گون تو را می خواهد ، در حالی که خاندانت در دست همراهیان ابلیس گرفتارند ، دست

هایشان بسته و در روی شتران بدون کجاوه به این سو و آن سو رهسپار .

و اکنون روز یکشنبه 28 رجب المرجب سال 60 هجری قمری است و امام علیه السلام راهی مکه می شود.

زمین خشک و سوزان و بیابان از فرط تشنگی تلظی می کند قافله در حرکت است ، امیر کاروان بی امان،

چون شیری غران به گرد کاروان می نگرد .

پنج روز کاروان در سینه تفتیده بیابان و صحرایی سوزان .

از یک سو "ذو الحلیفه" و مردان و احرامیان و از سوی دیگر دزدان و حرامیان از آل ابی سفیان .

و اینک شب جمعه سوم شعبان المعظم سال شصت هجری قمری امام علیه السلام و همراهیان با جسمانی

خسته و بی امان به بیت الله الحرام می رسند و چهار ماه و شش روز در مکه مکرمه ؛ مَحرم حرم می

گردند .

مردمان در این ایام به زیارت امام می آیند ، عبد الله ابن مطیع عدوی به حضرتش عرض می کند فدایت گردم

کوفه سرزمین بد یمنی است مبادا به آن سو رهسپری .

کوفیان بودند که خون بابت را بر زمین جاری کردند و پشت برادرت را خالی ساخته و به آن آقای بنی هاشم

نیرنگ روا داشتند .

مولای من در حرم بمان بدرستیکه تو آقای عرب هستی و در تمام حجاز هماوردی برای تو نیست ، بخدا قسم

اگر از میان ما بروی بنده دستان امویان خواهیم شد .

امروز روز ترویه است آقای خوبان و سرورجوانان بهشت در صحرای عرفات بر فراز جبل الرحمه با خدای

 بزرگ نجوا می کند : « اللهم انی ارغب الیک و اشهد بالربوبیته لک مقراً بانک ربی » خدایا من مشتاق

توام و گواهی می دهم به پرودگاریت و اقرار می کنم که تو پروردگار منی .

روز ترویه ،وادی عرفات و حسین تنها با «خدای حسین» معبود من بنده ات در آستان تست و از فرط عشق

 گویا که در فناء تو فانی گشته است .

و بدینسان وعده الهی نزدیک می شود زاده اسماعیل به مذبح می رسد .

آی کاروانیان این جا کجاست ؟

عطش و آتش بردل غربت طعنه می زند و سنگ ریزه های سوزان کویر بر دلتنگی و خستگی کاروان

نیشتر و بدنهای مالامال از تشنگی و گرسنگی آنان را می آزارد.

خورشید غروب دوم محرم ، به آرامی خود را در سینه افق جای می دهد ، سکوت بر کاروان سایه افکنده

 باز صدایی دوباره می پرسد اینجا کجاست ؟

پاسخی خسته می آید: اینجا ساحل فرات است.

نام دیگرش چیست ؟

مولای من نینوا ، غاضریه ، شفیه.

 نه؛ نه؛ نام دیگری هم دارد؟

فریادی در سینه خفته به پاسخ می نشیند آقای من اینجا کربلاست.

 آری حسین به کربلا می رسد ودل کویر را در تب و تاب می اندازد . آسمان نیز چهره در هم کشیده است .

زمین بغض خود را فرو می برد و فرات بی صدا به گریه می نشیند .

سیاهی شب با سپیده صبح در می آمیزد صدای چکاوکان مرگ به گوش می رسد.

ای سیاهی کیستی که راه را بر ما بسته ای ؟

 منم حر پسر یزید ریاحی.

آقا!! از جانب عبید گماشته ام ، راه کوفه بر شما بسته است .

 چند روزی بدین منوال گذشت، سپاهیان ایمان ، همراه با سپاه کفر رو به سوی یک خدا داشتند ، در صدر

 دو سپاه یک پیشوا به امامت می ایستاد و آن حسین زهرا بود.

اما ابلیس را نماینده ای بود در کوفه که سرشت او با قساوت و خونخوارگی پیمان بسته بود ،همو نامه ای

به سوی حر گسیل داشت که : راه را بر حسین سد نما و آنان را به سوی دشت سوزان کربلا روانه و آب را

 بر آنان ببند و عرصه را بر آنان تنگ ساز .

حال کاروانیان به کربلا رسیدند حضرتش فرمود«اللهم انی اعوذ بک من الکرب و البلاء » 

بـــــار بگشـــــایید اینجـــــــا کربلاست

آب و خاکـــش با دل و جان آشنــاست

السّــــــــــلام ای سرزمین کـــربــــــلا

السّــــــــــلام ای منــزل و مـــأوای مـا

السّــــــــــلام ای وادی دلجوی عشق

وه چه خوش می آید اینجا بوی عشق

السّــــــــــلام ای خیمه گاه خواهـــرم

قتلگـــــــاه جــــانگـــــــــداز اکبــــــــرم

کــــــــــــربلا گــــــهواره اصغر تـــــویی

مقتـــــــل عباس نـــــــــام آور تــــویی

آمـــــــــــدم آغــــوش خود را بــــاز کن

بستــــــــــر مـــهمان خود را ســاز کن...

قافله شهادت در دل غاضریه خیمه می زند امام می فرماید : بخدا قسم اینجا شهادتگاه ماست کودکان ما را در

این وادی به اسارت می برند و جگر گوشه هایمان در این وادی به خاک و خون می غلتند .

نفیر مرگ با آمدن پسر سعد بن ابی وقاص به صدا در می آید .

قاصد نفرت و غیض به سوی امام می آید چرا به عراق آمده اید؟

امام در پاسخ می فرماید عراقیان خود مرا با نگاشتن نامه خوانده اند اکنون اگر از آمدن من کراهت دارید به

حجاز باز می گردم ، "عمر" نامه ای به ابن زیاد نوشت و ماجرا را گزارش کرد ، آن کور دل دنیا و آخرت

در پاسخ گفت:حال که چنگالهای ما به سوی او نشانه رفته است امید بازگشت به حجاز دارد؟

دیگر راهی برای او نمانده است .

صدای نفیر بلند و بلند تر می شود .

و ناگهان هاتفی از آسمان بانگ بر می آورد: قتل الحسین بکربلا عطشاناً ....

[ یکشنبه ۸ دی ۱۳۸٧ ] [ ٩:٥۸ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
[ شنبه ٧ دی ۱۳۸٧ ] [ ٢:٤٥ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
[ شنبه ٧ دی ۱۳۸٧ ] [ ٢:٠۳ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

بیرق‌ها و پرچم‌های سبز و سرخ و مشکی، کتیبه‌های پر خاطره‌ی "باز این چه شورش است" و هزاران نشانه‌ی دیگر، از آغاز شور و عشقی جاودانه خبر می‌دهد؛ مُحرم.

و برای ورود عاشقانه به مُحرم، باید مَحرم اسرار باشی.

دانستن کم و زیاد این سِّر و مَحرم بودن، به دل است و نه به ظاهر، که چه زیادند مَحرمانی که مُحرم، منتظرشان است برای عشق‌بازی.

و چه بسا هستند یا هستیم! مُحرَم دوستانی، که مَحرم اسرار نیستند و یا نیستیم!

اما حسین(ع) همه را یک‌جا می‌خرد، چه مَحرمان اسرار و چه نامحرمان را.

اما مَحرمان با دل و جان درک می‌کنند، آن شور و عشق را و نامحرمان، ریزه‌خوار سفره‌ی مُحرَم می‌شوند و قطره‌ای از دریای دلداگی آن‌را می‌چشند.

خدایا؛ دلمان را مَحرم سِّری کن تا درک کنیم مُحرم را.

تا درک کنیم "قتیل العبرات" را.

تا بفهمیم خون خدا که بود، چه کرد و چرا تا قیامت، داغ و مصیبتش عالم‌گیر خواهد ماند.

[ شنبه ٧ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱:٢٧ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

تحقیقات نشان می دهد، زمانی که والدین به دلیل عدم دسترسی به راه های دیگر، کودکشان را تنبیه می کنند، دچار احساس گناه می شوند. به علاوه تنبیه بدنی، استفاده از رفتار پرخاشگرانه و خشونت برای حل مشکلات را به کودکان می آموزد. تنها تأثیر تنبیه بدنی علیرغم خواست خانواده ها، آموزش خشونت بیشتر است. همچنین کودکانی که تنبیه بدنی شده اند دارای اعتماد به نفس کمتری هستند، بیشتر افسرده اند و پس از بالغ شدن کارهای سطح پایین تری را انتخاب می نمایند. حال ببینیم به جای تنبیه بدنی، چه می توان کرد.

 

1- خونسرد باشید.ا

گر زمان عصبانیت بر خلاف میلتان تصمیم به تنبیه فرزندتان گرفتید اولین راه حل این است که در صورت امکان آن مکان را ترک کنید. به خود آرامش دهید و ساکت بمانید. این کار اغلب سبب می شود راه حل مشکل را پیدا کنید.گاهی اوقات والدین به سبب فشار و استرسی که به آنها وارد می شود کنترل خود را از دست می دهند. اگر نمی توانید موقعیت مکانی خود را ترک کنید، فکرتان را از آن موضوع دور کنید و در ذهنتان تا ده بشمارید.

 

2-  زمانی را به خودتان اختصاص دهید.

 والدینی که برای خودشان وقت نمی گذارند و تمام مدت در عجله هستند بیشتر مستعد کتک زدن فرزندانشان می باشند. بنابر این مهم است که والدین زمانی را برای ورزش، عبادت، مطالعه و پیاده روی خود اختصاص دهند.

 

3- مهربان اما قاطع باشید.

 یکی از مواردی که غالباً والدین گرایش به تنبیه فرزندشان پیدا می کنند زمانی است که فرزند علیرغم گوشزدهای مکرر، به خواسته شان عمل ننموده است. در نهایت برای وادار کردن کودک به رفتار صحیح او را تنبیه می کنند. در این مواقع راه حل این است که خود را در سطح و جایگاه کودکتان قرار دهید، تماس چشمی با او برقرار نمایید، او را لمس کنید (به طور مثال دستش را بگیرید) و در عبارات کوتاه و روشن با مهربانی اما قاطعانه آنچه را از او انتظار دارید بگویید.

 

4- امکان انتخاب بدهید.

 دادن حق انتخاب به فرزندتان راهکار مؤثری برای خودداری از تنبیه او است. اگر فرزند کوچکتان به جای غذاخوردن با غذایش ور می رود از او بخواهید یا با غذایش بازی نکند یا میز غذا را ترک کند، اگر به بازی با غذایش ادامه داد با قاطعیت به او کمک کنید از صندلی پایین بیاید و سپس به او بگویید که هرگاه برای خوردن بقیه غذایش آمادگی داشت سرمیز بازگردد.

 

5- از پیامدهای منطقی رفتار استفاده کنید.

پیامدهای منطقی رفتار به کودک کمک می کند تا مسئولیت پذیر باشد. به طور مثال فرزندتان شیشه همسایه را می شکند و شما او را کتک می زنید. او از این موقعیت چه می آموزد؟ شاید یاد بگیرد که دیگر این کار را انجام ندهد، اما به علاوه می تواند پنهان کاری، انداختن گناه به گردن دیگری، دروغگویی یا فرار کردن از دست شما را نیز بیاموزد. او ممکن است اعتقاد پیدا کند که این کار بد است، احساس عصبانیت نماید یا بخواهد از والد تنبیه کننده انتقام بگیرد. ممکن است یکی از پیامدهای آتی تنبیه، رفتار درست فرزندتان باشد ولی باید تصمیم بگیرید که دوست دارید فرزندتان از ترس شما رفتار درستی داشته باشد یا به احترام شما درست رفتار نماید.

در همان موقعیت قبلی که کودکی شیشه همسایه را شکسته است، اگر والدین با لحنی آرام اما قاطع به کودک بگویند که فهمیده اند او شیشه را شکسته و از او بخواهند برای جبران این خسارت کاری انجام دهد و کودک تصمیم بگیرد علف هرزهای باغچه همسایه را جمع آوری نماید و یا چند بار ماشین آنها را بشوید، از پیامد منطقی خطای کودک استفاده شده است. با توجه به اینکه بعضی خطاها تقریباً غیرقابل اجتناب هستند، اینگونه تنبیه ها به کودک می آموزند که مسئولیت جبران خطای خود را برعهده بگیرد. به این شیوه کودک کمتر عصبانی می شود و درصدد انتقام گرفتن از والدینش برنمی آید و مهم تر از همه اعتماد به نفس کودک آسیب نمی بیند.

 

6- به فرزندتان فرصت جبران بدهید.

 وقتی فرزندی عهدشکنی می کند و پدر و مادر تمایل به تنبیه او دارند، راه حل دیگری که وجود دارد این است که به فرزند فرصت جبران داده شود تا عملی انجام دهد که رابطه خدشه دار شده را دوباره اصلاح کند.

 

7- از جدال اجتناب کنید.

اگر فرزندی به والدینش توهین کند پدر یا مادر خشمگین ناچار به تنبیه بدنی فرزندشان تحریک می شوند. در این شرایط بهترین راه اجتناب از تنبیه فرزند، کنار کشیدن فوری والدین از موقعیت ایجاد شده است. با عصبانیت و حالت شکست خورده اتاق را ترک نکنید با خونسردی و آرامش به فرزندتان متذکر شوید که هرگاه خواست با ادب و احترام صحبت کند شما در جای دیگری در انتظارش هستید.

8- در کمال آرامش اما قاطعانه عمل نمایید.

 به جای تنبیه فرزند کوچکی که به وسیله خطرناکی دست زده است با مهربانی اما قاطع او را از آن موقعیت دور کنید و وسیله سرگرمی دیگری در اختیار او قرار دهید. مطمئناً نتیجه این کار بهتر از تنبیه او خواهد بود.

 

9- فرزندتان را پیشاپیش از آنچه باید صورت گیرد مطلع سازید.

عصبانیت فرزند به راحتی می تواند والدینش را از کوره به در کند. کودک اغلب زمانی احساس خشم می کند که پیشتر، از آنچه قرار است رخ دهد مطلع نبوده و یا قدرتی در عدم وقوع آن عمل نداشته باشد.مثلاً اگر حداقل ? دقیقه قبل از زمانی که فرزندتان باید سرگرمی خود را کنار بگذارد او را مطلع نمایید، او راحت تر به خواسته شما عمل می کند تا حالتی که دقیقاً در زمان مقرر برای انجام کاری از او بخواهید که سرگرمیش را رها کند. این زمان به او فرصت می دهد تا آنچه را که انجام می دهد تکمیل نماید و راحت تر با شرایط جدیدسازگار شود.

 

پرخاشگری یک نوع خشونت جایگزین شده در اجتماع است که نوع ظریف تری از آن تنبیه بدنی کودکان است. به واسطه آن کودکان اعتماد به نفس خود را از دست می دهند، از ابراز احساساتشان جلوگیری می نمایند و متمرد و غیراجتماعی می شوند. بهتر است خانواده ها بدانند که چگونه با یکدیگر کنار بیایند و به صورتی خلاق مشکلات خود را بدون استفاده از خشونت حل کنند. راه حل ها می توانند بسیار زیاد و متنوع باشند و نتیجه آنها والدینی هستند که احساس حمایت و آرامش بیشتری می کنند.

 

منبع

کاترین ولز

[ پنجشنبه ٥ دی ۱۳۸٧ ] [ ٢:٢٧ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

اشاره

نیازسنجی آموزشی، فعالیتی حیاتی و مهم برای آموزش و بهسازی عملکرد مدیران و کارکنان است. آیا شما یک متخصص منابع انسانی هستید یا خیر؟ بسیار مهم است که شما در اجرای نیازسنجی آموزشی تبحر داشته باشید. این مقاله با دیدگاهی کلی به بررسی آموزش و بهسازی عملکرد مدیران و کارکنان می پردازد و اینکه چگونه نیازسنجی در این فرایند به خوبی تناسب پیدا می کند. در ادامه نیز با دیدی عمیق، به مفاهیم اصلی و گامهایی که درگیر با انجام نیاز سنجی آموزشی است، می پردازد. پیشینه طراحی یک برنامه برای آموزش و بهسازی عملکرد مدیران و کارکنان، شامل سلسله گامهایی است که می توان آنها را در پنج مرحله دسته بندی کرد:

 

نیاز سنجی،هدف های آموزشی، طراحی، اجرا، ارزشیابی.

 

به منظور کارایی و اثربخشی، همه برنامه های آموزشی باید با نیازسنجی آموزشی آغاز شوند. قبل از این که آموزش واقعی اتفاق بیفتد، مدیر آموزشی باید این موضوع را مشخص کند که چه کسی، چه چیزی، چه وقتی، چه جایی، چرا و چگونه آموزش دهد. به منظور انجام این امر مدیر آموزشی باید در حد توانش اطلاعات را تجزیه و تحلیل کند.


ادامه مطلب
[ پنجشنبه ٥ دی ۱۳۸٧ ] [ ٢:٠٧ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

١- انضباط کلاسی:یعنی استقرار شرایط کلاس به نحوی که شاگرد به طور مثبت به کمک فعالیتهای مربوطه ؛استعدادهای خود را تحقق بخشد.

٢-انضباط درمانی:عبارت است از کمک به دانش آموزان برای غلبه برضعفها وتوسعه ی قدرتهای خویش

٣-انضباط کیفری:مشتمل است براقداماتی که دانش آموزان را وادار به اصلاح رفتار خویش نماید

[ پنجشنبه ٥ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱:٥٤ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

ckd4bxqi5r5vt43vz3i.jpg      w9sonvzzcdo6svk8h5dl.jpg

2bruj322scn63rv7itm.jpg     lope71mh3y4wpbevjio.jpg

[ پنجشنبه ٥ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱:۱۸ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

                

[ پنجشنبه ٥ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱:۱٠ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

١- انضباط پیشگیرانه:

این نوع انضباط ؛تدابیری هستند که از وقوع مسائل انضباطی جلوگیری می کنند.

٢-انضباط دموکراتیک:

هدف اصلی این نوع انضباط ؛ارتقاء ورشد انضباط شخصی در دانش آموزان است.

٣-انضباط اصلاحی:

هدف اصلی این نوع انضباط؛تغییر یا حذف رفتارهای خاص در دانش آموزان می باشد.

[ پنجشنبه ٥ دی ۱۳۸٧ ] [ ۸:۳۱ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
[ چهارشنبه ٤ دی ۱۳۸٧ ] [ ۳:۳۳ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

p7e3lfjxbo79yqpmkp7s.jpg       6bv8jlljzwnrr7x2yoh8.jpg     jcj719m00vvygv83k5ij.jpg

c7e5v661gbdl67l421gk.jpg     c3nu8z5yvb7psqabgvd.jpg       vfzaiqp0c2v6u6n9tny.jpg

 

[ چهارشنبه ٤ دی ۱۳۸٧ ] [ ۳:٠۳ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

3c1ywam4gohwhqz6kg3.jpg          7rygoepqulgsa23uarer.jpg    fhslonefp6g8buq58ic.jpg

ioqw1o51hlq2ug1oc0i9.jpg

[ چهارشنبه ٤ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱:٤٦ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

noepdz0smsft13myh3rd.jpg

zq80ffeqnuz6v9cnluf.jpg

re7n1yjz07unfnlcjl0r.jpg

[ سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸٧ ] [ ٢:٤۸ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

مباهله ترازوی حقانیت اسلام

مباهله

محور رسالت پیامبران می بایست مبتنی بر حجت و اقامه دلیل تام باشد تا مردم بی جهت پشت سر هر مدعی رسالت به راه نیفتند و هر کس نتواند از احساسات و فطرت خداپرستانه آنان سوءاستفاده نماید از این رو خداوند پیامبرانش را با احتجاج های گوناگون همراه ساخته است تا برای هر طبقه ای از طبقات جامعه، حجتی موافق درک و فهم آنان اقامه نمایند و هر کس که بخواهد به فرستاده پروردگار ایمان بیاورد از روی بینش و بصیرت و آگاهی باشدچنانکه خداوند متعال می فرماید: "از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسئولند." (1)

و در آیه 125 سوره نحل نیز خطاب به پیامبر می فرماید: "با حکمت و پند و اندرز نیکو به راه پروردگارت، دعوت نما و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن، پروردگارت، از هر کسی بهتر می داند چه کسی از راه او گمراه شده است و او به هدایت یافتگان داناتر است."

دینی که بر پایه علم و عقل استوار است، همواره از مبانی خویش دفاع می کند زیرا اگر بخواهد بماند و گسترش پیدا کند باید مردم را با مبانی خود آشنا کند چنین دینی با گسترش عقل و علم در جامعه گسترده خواهد شد یعنی هم ظهور چنین مکتبی با ظهور فرهنگ علمی و عقلی، هماهنگ است و هم دوام و گسترش آن با دوام و گستردگی آن آمیخته است که در این بخش سخن فراوان وجود دارد.

بهرحال آنکه می خواهد تابع دین خدا شود باید بهر نحو ممکن قانع شود و نباید هیچ گونه اجباری در پذیرش مبانی دین حق متوجه او باشد. پس اگر فرد از طبقه اندیشمندان و صاحبان خرد است فرستاده خدا از در برهان و استدلال و حکمت وارد می شود و اگر چنانچه فرد یا افراد از قدرت و قوت عقلی و اندیشه والایی برخوردار نبودند اما از درونی بی آلایش بهره مند باشند با موعظه نیکو و نشان دادن محاسن و زیبایی های اخلاقی و بکارگیری رفتاری نرم و ملایم و سیره عملی پسندیده آنان را به مسیر حق رهنمون می شود و اما چنانچه فردی جستجوگر و یا بهانه جویی است باید با وی با جدال احسن و مناظره روبرو شد؛ اما اگر همه راههای علمی، حسی و اخلاقی به کار گرفته شد و افراد تسلیم دین حق نشدند اینگونه نیست که رسول حق در برابر آنان هیچ مسئولیتی نداشته باشد بلکه باید ببیند آیا راهی وجود دارد که گوشه ای از جلوه جمال و جلال خود را به او بنمایاند باشد که هدایت گردند.


ادامه مطلب
[ سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸٧ ] [ ٩:٤٢ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
[ دوشنبه ٢ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:٤۸ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

برای مشاهده ی سوالات برروی هر تصویر کلیک نمایید

                  

             

[ دوشنبه ٢ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:٢٠ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

یک معلم برای تسهیل در فرایند یاددهی – یادگیری، به آگاهی از عملکرد های ذهن نیاز دارد. " مهارت های شناختی " را هنگامی می توان بهتر آموزش داد که بر اساس الگویی از فکر کردن باشند.

مفهوم " فکر کردن " بسیار کلی و پیچیده است و معنای آن فرایندهایی از مشغله های ذهنی و خواب دیدن تا حل مسائل پیچیده و خلق ایده های جدید را در بر می گیرد. این مفهوم در بین روان شناسان و متخصصان آموزش و پرورش ، غالباً " مهارت های شناختی " نامیده می شود.

الگوی فکر کردن، به فعالیت های ذهنی، چه آگاهانه و چه ناآگاهانه، اشاره دارد .این مقاله، چنین الگویی را ارائه می کند و کاربردهای آن را در آموزش و پرورش مطرح می سازد.

این الگو تا حدی شبیه به الگوی رایانه است، از این رو برای تجسم فرایند تفکر و یادگیری از آن استفاده می کنیم. الگوی یاد شده بر تلفیق اصولی از نظریه های محققانی چون آلندر، گت من، هب، هیل،  اوس گود، پیاژه و پن فیلد مبتنی است.

فرایند تفکر و یادگیری به صورت عملکردهای زیر تفکیک شده است :


ادامه مطلب
[ دوشنبه ٢ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱٠:٢۸ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

مربى باید بداند چگونه مى‏تواند جوانى را که بین دو راهى مانده و مى‏خواهد اسلام را بشناسد و با سرچشمه زلال اسلام رابطه برقرار کند، جذب نماید . پس:

1 - سعى کنید براى تدریس، شروع خوب، گیرا و جذابى داشته باشید .

2 - در تدریس خود به این آمار توجه داشته باشید که گفته‏اند: 75% یادگیرى از طریق چشم و 13% از طریق گوش و 12% از طریق بقیه حواس انجام مى‏گیرد .

٣ - براى پاسخگویى به سؤالات، جوابهاى قانع کننده‏اى داشته باشید و پاسخ سؤالات را با کلماتى مانند «ظاهرا» ، «فکر مى‏کنم‏» ، «تقریبا» و «احتیاطا» ندهید .

۴ - هرگز مطالب مشکوک و ظنى را بصورت قطعى بیان نکنید و درباره مطالبى که نسبت‏به آن آگاهى ندارید، سخنى نگویید .

۵ - برگه یادداشت رئوس مطالب را همیشه در جاى خاصى مانند کیف یا جیب و یا لاى دفتر و کتاب قرار دهید .

۶ - حتما پس از پایان یافتن درس لحظاتى درنگ و تامل کنید، شاید شاگردان سؤال و یا کارى داشته باشند .

٧ - اگر سؤالى مطرح مى‏کنید در نهایت آن را بى‏جواب نگذارید .

٨ - در موارد اختیارى، موضوع درس را براساس نیاز و علاقه شاگردان انتخاب کنید .

٩ - در هنگام سؤال کردن، از جاهاى مختلف کلاس درس را بپرسید و این کار را از یک جاى بخصوص انجام ندهید .

١٠ - مدرک و ماخد مطالب را صحیح و دقیق ذکر کنید .

١١- اگر جواب سؤالى را به بعد موکول مى‏کنید آن را یادداشت نمایید و جوابش را در جلسات بعد بدهید .

١٢ - گاهى یک مکث کوتاه و نگاه به اطراف کلاس جهت جلب توجه شاگردان ضرورى است .

[ دوشنبه ٢ دی ۱۳۸٧ ] [ ۸:٠٤ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

یکى از اصول تربیتى اسلام احترام به شخصیت و کرامت انسانى افراد است . پیامبر اسلام‏صلى الله علیه وآله به همه مؤمنین اعم از کودکان و بزرگسالان، زنان و مردان و روستائیان و غیر آنان، شخصیت مى‏داد و به آنها احترام مى‏گذاشت، پس:

1 - رعایت‏حقوق دیگران بویژه شاگردان؛معلمان و مدرسان دیگر فراموش نشود .

2 - به شخصیت افراد احترام گذاشته و از تحقیر آنان پرهیز شود .

3 - بین کودکان و نوجوانان رفاقت مثبت و سالم ایجاد شود .

4 - به همه شاگردان بطور یکسان نگاه شود . این قاعده فقط در موارد ضرورى قابل استثناء است .

5 - از تمسخر و دادن لقب زشت‏به شاگردان پرهیز شود .

6 - شاگردان را بموقع تشویق نموده و بین آنان تبعیض اعمال نگردد .

7 - از گفتن کلمات و جملات رکیک و خارج از ادب و نزاکت پرهیز کنیم .

8 - در صورت امکان از نمره یا امتیاز شاگرد کم نکنیم .

[ دوشنبه ٢ دی ۱۳۸٧ ] [ ٧:۳٩ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

         

   

[ یکشنبه ۱ دی ۱۳۸٧ ] [ ۳:٠٧ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

                

                           

[ یکشنبه ۱ دی ۱۳۸٧ ] [ ٢:۱۳ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله فرموده اند:

من تواضع لله رفعه الله و من تکبر وضعه الله

 هر کس براى خدا فروتنى کند، خداوند او را بالا مى‏برد

و هر کس تکبر کند، خداوند او را پست گرداند .

بزرگى و عظمت مربى ثمره تواضع و خلوص اوست، از اینرو:

1 - هرگز کودکان و نوجوانان را خدمت کار خود ندانید .

2 - طورى سخت‏گیرى نکنید که مجبور شوید آن را کاهش دهید .

3 - به شاگردان خود اجازه سخن گفتن و سؤال کردن بدهید .

4 - سخن شاگردان خود را بى‏مورد قطع نکنید .

5 - انتظار نداشته باشید که شاگردان از شما اطاعت کورکورانه داشته باشند .

6 - با کودکان و نوجوانان برخوردى متواضعانه و مناسب داشته باشید .

7 - تجربیات تدریسى خود را در اختیار دوستان خود قرار دهید .

8 - اوقات استراحت و زنگ تفریح دانش‏آموزان را نگیرید .

9 - تا آنجا که امکان دارد شاگردان را از کلاس محروم نکنید .

10 - کودکان و نوجوانان را طورى هدایت کنید که خودشان اعمال و کردارشان را کنترل نمایند .

1١ - به حرف شاگردان خود گوش دهید و حتى به تذکرات آنان توجه کنید .

١٢ - براى کودکان و نوجوانان کلمه «ساکت‏» ، «هیس‏» و مانند آن را زیاد بکار نبرید .

١٣ - از شاگردان خود نخواهید که همواره سکوت باشند و هیچ حرفى نزنند و هیچ حرکتى از خود نشان ندهند .

[ یکشنبه ۱ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:٢٠ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

برای مشاهده روی هر شماره  کلیک نمایید

 ١        ٢       ٣

 
۴     ۵        ۶

 ٧    ٨

[ یکشنبه ۱ دی ۱۳۸٧ ] [ ۸:۱٦ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

برای مشاهده ی کامل بر روی هر تصویر کلیک نمایید

                                            

 

[ یکشنبه ۱ دی ۱۳۸٧ ] [ ۸:۱۱ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

امام على‏علیه السلام: «وقار الحلم زینة العلم;

متانت‏بردبارى زیور دانش است 

از آنجا که رفتار مربى نشانگر شخصیت اوست و کودکان و نوجوانان دائما تحت تاثیر رفتارهاى باطنى و ظاهرى مربیان مى‏باشند، شایسته است:

1 - طورى رفتار کنید که شاگردان احساس مسئولیت کنند .

2 - چیزى را به طرف شاگردان پرتاب نکنید .

3 - ابزار، وسایل و چیزهاى دیگر را با خشونت از شاگردان نگیرید .

4 - داشتن «تیک‏» و عادات نامطلوب مانند بازى کردن با دکمه لباس یا موى‏سر و صورت زیبنده یک مربى نیست، سعى کنید آنها را از خود دور کنید .

5 - آراستگى ظاهر را رعایت کنید و امورى از قبیل شانه کردن موها، تمیز بودن لباسها، پاره نبودن لباسها و جورابها، واکس زدن کفشها و نظیف بودن بدن را فراموش نکنید .

6 - از بوى خوش - در صورتى که مفسده‏اى ایجاد نکند - استفاده کنید .

7 - یقه و دکمه‏هاى خود را پیش از تدریس در آینه ببینید .

8 - با چیزهایى که ممکن است تمرکز حواس دانش آموزان را از بین ببرد بازى نکنید; مانند بازى با گچ، تخته، خودکار، تسبیح، عمامه، عینک، بینى، گوش و . . .

9 - اگر گچ یا ماژیک از دست‏شما روى زمین افتاد، آن را بردارید .

10 - در صورت امکان، گاهى براى اشراف بیشتر بر کلاس و تنوع در حرکات، چند قدمى در بین شاگردان راه بروید .

11 - شاگردان را زیاد به خاطر تنبیه پاى تخته سیاه نگه ندارید .

12 - اگر جراحت‏یا بیمارى ظاهرى دارید، در ابتداى درس درباره آن توضیح دهید تا ذهن شاگردان را در طول تدریس به خود مشغول نکند .

13 - برخى از شاگردان داراى نقص بدنى یا روانى هستند، از این رو حال آنان را رعایت کنید .

14 - ضمن جلوگیرى از سوء استفاده شاگردان براى بیرون رفتن از کلاس اجازه دهید .

[ شنبه ۳٠ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٩:٤۱ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

مفهوم اساسی انضباط؛آموزش دادن وتربیت نمودن به ویژه در موضوع رفتار دانش آموزان می باشد؛که البته دانش آموز در آن احساسات ونیازهایش ؛مد نظر قرار می گیرد؛حق انتخاب واختیار  ؛عزت نفس ؛امید وانتظار دارد ودراین آموزش وپرورش جرات آموزی ومسوولیت پذیری ؛دو شاخص اصلی می باشد.

[ پنجشنبه ٢۸ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٤:۱۱ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

این انجمن انضباط سیستمی آموزش و پرورشی می داند که کودکان برای کسب توانایی در زمینه ی خود  کنترلی ؛خود اداری ومراقبت از سایر امور آماده می سازد.

انجمن مذکور انضباط اثر بخش را داری سه جزء اساسی می داند:

١- یک محیط یادگیری که دارای ویژگی های مثبت وحمایتگرانه است.

٢- یک استراتژی برای تدریس نظامدار وتقویت رفتارهای مطلوب

٣- یک استراتژی برای کاهش یا حذف رفتارهای نامطلوب

[ پنجشنبه ٢۸ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۳:٥٦ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

به لطف ایزد منان؛ وبلاگ کارشناسی سنجش وارزشیابی تحصیلی وتربیتی استان اصفهان ؛ با میزان  بازدید بالغ بر ١۴۵٠٠٠  بازدیدواردچهارمین سال کاری خود شد.

این موفق را به تمامی عزیزان ومخاطبین محترم که این حقیررا از لطف ومحبت خود در ادامه ی فعالیت وبلاگ سرشار نمودند؛تبریک عرض نموده از خداوند خواهانم توفیق در ادامه ی مستمر فعالیت بهینه ی وبلاگ را به من عطا فرماید.

سید محمدرضا موسوی زاهد

[ پنجشنبه ٢۸ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۱:٥٧ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

قرآن کریم مى‏فرماید:

 «فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک‏» 

 به سبب رحمت‏خداست که با آنها نرم خوى و مهربان گشتى و اگر تند خو و سخت دل بودى، از گرد تو پراکنده مى‏شدند .

رفتار استاد براى کودکان، نوجوانان و بخصوص جوانان الگوى عملى است . استاد در عمل نمودن به گفته‏هاى خود، نحوه برخورد با دیگران، سخن گفتن و حتى طرز نشستن، راه رفتن و پوشیدن لباس مى‏تواند براى شاگردان خود الگو باشد .

پس سعى کنیم:

1 - برنامه‏هایى جهت‏خودسازى اخلاقى و تربیتى خود داشته باشیم .

ذات نایافته از هستى بخش         کى تواند که شود هستى بخش

2 - در برخورد با کودکان، نوجوانان و جوانان، اخلاق اسلامى را رعایت کنیم .

3 - هنگام برخورد با شاگردان خود، به آنان سلام کنیم .

4 - در همه مراحل صبور بوده و سعه صدر داشته باشیم .

5 - خوش رو، خوش اخلاق، نرمخو، داراى اخلاص، تقوى و تواضع باشیم و از غرور بپرهیزیم .

6 - سعى کنیم در عمل کردن به اخلاق نیکو، سیر صعودى داشته باشیم که این بهترین ابزار براى جلب شاگردان سالهاى قبل است .

7 - از فضل فروشى، خود بزرگ‏بینى، خود کم‏بینى و آزرده شدن از نقد و ایراد دیگران بشدت پرهیز کنیم .

8 - اشتباهات خود را توجیه نکنیم و ضمن اعتراف به آنها در رفع آنها بکوشیم .

9 - از تعصب بى‏جا اجتناب ورزیده و شهامت در گفتن کلمه «نمى‏دانم‏» را در خود تقویت کنیم .

10 - اگر در جلسه درس متوجه اشتباه خود شدیم، تا کودکان و نوجوانان متفرق نشده‏اند، آن اشتباه را برطرف کنیم .

11 - از یکدندگى، لجبازى، جدال و ستیزه‏جوئى بشدت پرهیز کنیم و با هیچ‏کدام از شاگردان کینه و خصومتى نداشته باشیم .

12 - از عیب‏جویى، تهمت زدن و توهین به شاگردان بپرهیزیم و ضمن مؤدبانه صدا کردن آنها، از پرخاشگرى و انتقام‏جوئى پرهیز کنیم .

13 - به وعده‏هایى که در کلاس مى‏دهیم وفا کنیم، بخصوص اگر وعده هدیه و جایزه باشد .

14 - به کودکان و نوجوانان طعنه نزنیم، زیرا آنها افراد حساسى هستند و ممکن است‏سخت آزرده شوند .

[ پنجشنبه ٢۸ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٧:۳٩ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
عید غدیر
 
 
عید غدیر

ای علی تو نشان هدایت این امتی؛ هر کس تو را دوست بدارد، رستگار شود و هر کس تو را دشمن بدارد، به هلاکت افتد.    پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)

خداوند پس از غدیر خم برای کسی حجت و عذری باقی نگذاشت.  حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام)

شب هیجدهم ذیحجه، شب عید غدیر و شب با شرافتى است سیّد در اقبال دوازده رکعت نماز به یک سلام به کیفیتى مخصوص براى این شب با دعائى نقل کرده است. علاقمندان می‌توانند به کتاب اقبال رجوع کنند.

روز هیجدهم روز عید غدیر و عید اللهِ الاکْبَرْ و عید آل محمّد (عَلیهمُ السلام) است و عظیم‌ترین اعیاد است و خداوند مبعوث نفرموده پیغمبرى را مگر آن که این روز را عید گرفته است و حرمت آن را دانسته است. روز عید غدیر نامش در آسمان روز عهد معهود است و نامش در زمین روز میثاق مَاخوذ و جَمع مَشهُود است.

در روایتی آمده که از امام صادق (علیه‌السلام) پرسیدند که آیا مسلمانان غیر از جمعه، عید قربان و عید فطر، عید دیگری دارند. امام فرمود بله عیدى هست که از همه اینها احترامش بیشتر است. آن روزى است که رسول خدا (صَلَّى اللهِ عَلِیهِ وَ آله) امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) را به جانشینی خود معرفی کرد و فرمود که هر کس من مولا و آقاى اویم پس على مولا و آقا و پیشواى اوست و آن روز هیجدهم ذى الحجّه است.

راوى از امام پرسید: در آن روز چه اعمالی باید انجام داد؟

امام فرمود: که باید روزه بدارید و عبادت کنید و محمد و آل محمد (عَلیهم‌السلام) را یاد کنید و بر ایشان صَلَوات بفرستید .

امام رضا (علیه‌السلام) به پسر ابى نصر فرمود: هر کجا که باشى سعى کن که روز غدیر نزد قبر مطهّر حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) حاضر شوى چرا که خدا در این روز گناه شصت ساله مومنین را می‌آمرزد. و در این روز دو برابر آنچه که در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر از جهنم آزاد کرده، آزاد می‌کند. و بخشش یک درهم به مؤمن محتاج بدهى برابر است با هزار درهم که در اوقات دیگر احسان شود.

اعمال این روز چند چیز است:

1- روزه که کفّاره شصت سال گناه است و در روایتی دیگر آمده که برابر است با روزه تمام عمر و معادل است با صد حجّ و صد عمره.

2- انجام غسل .

3- زیارت حضرت علی (علیه السلام) و سزاوار است که انسان هر کجا باشد سعى کند خود را به قبر مطهر آن حضرت برساند. براى امام در این روز، سه زیارت مخصوصه نقل شده که یکى از آنها زیارت معروفه به "اَمینُ الله" است که از نزدیک و دور خوانده مى‌شود و آن از زیارات جامعه مطلقه است.

4- اقامه دو رکعت نماز به مانند نماز صبح. و پس از نماز به سجده رود و صد مرتبه شکر خدا کند سپس سر از سجده بردارد و دعای زیر خوانده شود:

اَللّهُمَّ اِنِّى اَسْئَلُکَ بِاَنَّ لَکَ الْحَمْدَ وَحْدَکَ لا شَریکَ لَکَ وَ اَنَّکَ

خدایا از تو درخواست کنم بدانکه از براى تو است ستایش یگانه‌اى که شریک ندارى و تویى

واحِدٌ اَحَدٌ صَمَدٌ لَمْ تَلِدْ وَ لَمْ تُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَکَ کُفُواً اَحَدٌ وَ اَنَّ

یکتاى یگانه‌اى بى نیاز که فرزندى ندارى و فرزند کسى نیستى و نیست برایت همتائى هیچ کس

مُحَمّداً عَبْدُکَ وَ رَسُولُکَ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ الِهِ یا مَنْ هُوَ کُلَّ یَوْمٍ فى

و براستى محمد بنده و رسول تو است درودهاى تو بر او و آلش باد اى که هر روز در

شَاْنٍ کَما کانَ مِنْ شَاْنِکَ اَنْ تَفَضَّلْتَ عَلَىَّ بِاَنْ جَعَلْتَنى مِنْ اَهْلِ

کارى هستى چنانچه از شان تو بود که بر من تفضل فرمودى به این که مرا از اهل

اِجابَتِکَ وَ اَهْلِ دِینِکَ وَ اَهْلِ دَعْوَتِکَ وَ وَفَّقْتَنى لِذلِکَ فى مُبْتَدَءِ

اجابتت و از اهل دینت و اهل دعوتت قرار دادى و موفقم داشتى بدان در آغاز

خَلْقى تَفَضُّلاً مِنْکَ وَ کَرَماً وَ جُوداً ثُمَّ اَرْدَفْتَ الْفَضْلَ فَضْلاً وَالْجُودَ

آفرینشم از روى تفضل و کرم و بخششت سپس دنبال آوردى این فضل را به فضلى دگر و این بخشش را

جُوداً وَالْکَرَمَ کَرَماً رَاْفَةً مِنْکَ وَ رَحْمَةً اِلى اَنْ جَدَّدْتَ ذلِکَ الْعَهْدَ

به بخششى دگر و این کرم را به کرمى دگر که آن هم از روى مهر و رحمتت بود تا بدانجا که تازه کردى این عهد را

لى تَجْدیداً بَعْدَ تَجدیدِکَ خَلْقى وَ کُنْتُ نَسْیاً مَنْسِیّاً ناسِیاً ساهِیاً

برایم از نو پس از تجدید آفرینشم در صورتى که من در فراموشى بودم و فراموشکارى و بى خبرى

غافِلاً فَاَتْمَمْتَ نِعْمَتَکَ بِاَنْ ذَکَّرْتَنى ذلِکَ وَ مَنَنْتَ بِهِ عَلَىَّ وَ هَدَیْتَنى

و غفلت پس تو نعمتت را بر من تمام کردى به این که آن را به یادم انداختى و بدان بر من منت نهادى و بر آن راهنمائیم کردى


ادامه مطلب
[ سه‌شنبه ٢٦ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:۳٥ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

دنیاى امروز آموزش، دنیاى اصول، روشها و قالبهاى آموزشى است . اگر مربى آموزش لازم را ندیده و از توان بالایى در این زمینه برخوردار نباشد، تدریس او حالتى خشک و خسته کننده به خود خواهد گرفت و کودکان، نوجوانان و جوانان، به آن علاقه چندانى از خود نشان نمى‏دهند . پس براى بالا بردن کیفیت آموزش خود و موفقیت‏بیشتر در آن لازم است که:

١ - در افزایش آگاهیها و محتواى علمى و درسى خود بکوشیم .

2 - از روشهاى نوین تدریس آگاهى کامل داشته و توان بکارگیرى آنها را در خود ایجاد کنیم .

3 - از محفوظات خوب و زیادى بهره‏مند باشیم تا بتوانیم در هنگام تدریس از آنها استفاده کنیم .

4 - براى هر درس مطالب نو و تازه‏اى داشته باشیم .

5 - از تجربیات درسى و تدریس دیگران بى‏بهره نمانیم .

6 - معمولا هنرمندى استاد در جلسه اول تدریس مشخص مى‏شود، پس روى جلسه اول فکر و مطالعه بیشترى داشته باشیم و آن را دست کم نگیریم .

7 - از دسته‏بندى کردن مطالب - که در تفهیم مطالب نقش زیادى دارد - و داشتن ابتکار و خلاقیت در ارائه آنها غافل نمانیم .

8 - داشتن مطالعه همیشگى و نوشتن رئوس مطالب بر روى یک کاغذ به صورت دسته‏بندى شده و تدریس از روى آن را فراموش نکنیم .

9 - داشتن جزوه و متن درسى و برقرار نمودن ارتباط بین درسها و نکات تربیتى را از یاد نبریم .

10 - به کیفیت مطالب و تنوع آنها در هنگام تدریس توجه کنیم .

11 - سعى کنیم شاگردان ما در رابطه با درس فعالیت عملى داشته باشند .

1٢ - تلاش کنیم از علوم مورد نیاز و مرتبط با درس خود بهره‏مند باشیم .

١٣ - در هنگام تدریس از موضوع درس و بحث‏خارج نشویم و خلاصه و جمع‏بندى و نتیجه درس را در آخر کلاس بیان کنیم .

١۴ - سعى کنیم اشکالات تدریس خود را رفع کنیم .

١۵- بیش از ظرفیت و توانایى خود تدریس نکنیم که بیماریهاى روحى و جسمى در پى‏دارد .

[ دوشنبه ٢٥ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۱٢:٠٧ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

به تجربه ثابت‏شده است که انتقال پیامهاى تربیتى به کودکان، نوجوانان و جوانان نیازمند انرژى و روحیه بالائى است . چنانچه استاد با روحیه خوب خود بتواند روحیه شاگردان را حفظ کرده و حتى تقویت نماید، بیشتر مى‏تواند بر آنان تاثیر گذارد، پس به عوامل ذیل توجه خاص داشته باشید:

1 - کاملا بر بحث‏خود مسلط باشید تا با نشاط روحى و عاطفى تدریس کنید .

2 - با خوشرویى و نرمخویى تدریس کنید و چهره بشاش داشته باشید .

3 - در هنگام کسالت و غم و اندوه، براى تدریس در کلاس حاضر نشوید .

4 - سعى کنید براى ایجاد آمادگى روحى بیشتر در مخاطبان و جذابیت درس، احساسات و عواطف را برانگیزانید .

5 - در تدریس شور داشته باشید تا بتوانید شور آفرینى کنید . اگر مى‏خواهید چنین باشید باید به گفته‏هاى خود ایمان داشته باشید .

6 - تا مى‏توانید هنگام تدریس از عصبانیت پرهیز نمایید..

7 - ثبات روحى و عاطفى داشته باشید .

٩ - مواظب باشید احساسات و عواطف کودکان و نوجوانان را جریحه‏دار نکنید .

١٠ - هنگام تدریس اضطراب و نگرانى نداشته باشید .

١١ - سعى کنید در مکان درس خود فضاى عاطفى به وجود آورید .

١٢ - مشکلات و ناهماهنگیهاى محیط آموزشى خود را طورى بیان نکنید که شاگردان نسبت‏به کلاس و درس شما دلسرد شوند .

(برداشتی آزاد از عروه الوثقی)

[ یکشنبه ٢٤ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۱٢:٤۱ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

مطابق با نظر کلیفورد(٢٠٠٣) انضباط جامع وفراگیر ؛برنامه ای است که نه فقط از بروز مسائل انضباطی پیشگیری می نماید؛بلکه راهی است برای اصلاح ودرمان رفتار ناهنجار وبی انضباطی در کلاس درس

[ یکشنبه ٢٤ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۸:٥٧ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

کلاسداری:

تنظیم فعالیتهای کلاسی برای تسهیل تدریس ویادگیری را می گویند

انضباط:

به آن دسته از اعمال معلم اطلاق می شود که مانع از سرزدن رفتارهایی از دانش آموزان است که فعالیت کلاسی را مختل می نماید.

[ شنبه ٢۳ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۳:۳٥ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

*ایجاد وحفظ شرایط ضروری برای کار در کلاس درس ومحیط مدرسه

*خود کنترلی

* آماده شدن برای تربیت شهروندی مناسب در مدارس برای اجتماع آینده

*اطاعت هوشمند

*آموزش ویادگیری رفتار مورد قبول

*میزان کنترلی که معلم بر روی گروهش دارد 

*اطاعت اجباری

*کنترل وهدایت هرگونه انرژی وانگیزه ای که رفتار بوجود می آورد.

 

[ شنبه ٢۳ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٢:٠٠ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

زمانی می توان به دانش آموزانی که از سیستم آموزش وپرورش خارج وتحویل جامعه می گردند؛شهروندی موفق اطلاق کرد که:

بتواند فرصت اندیشیدن وابراز خود ؛کنترل منطقی عواطف واحساسات خود را داشته باشد.

میزانهای صحیح اخلاقی را بپذیرد وبه حقوق دیگران احترام بگذارد.

بادیگران همکاری وتبادل نظر کند وبرای نیل به هدفهای جمعی وگروهی فعالیت نموده ودر عین حال از حقوق وامتیازات خاص خود استفاده نماید

[ جمعه ٢٢ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٩:۳٠ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

هدف اساسی از انضباط در مدارس امروزی ؛ایجاد محیط وفرصتهای آموزسی مناسب برای فرایند یاددهی -یادگیری می باشد وعدم ایجاد ویرقراری آن موجب عدم تحقق اهداف آموزشی واخلال در فعالیتهای یادگیری می گردد.

[ جمعه ٢٢ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٩:٢٦ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

انضباط با فرهنگ یک نظام اجتماعی در سطح ملی ومحلی ؛ارتباط نزدیک وتنگاتنگی دارد.

هنجارها ورسوم وآداب اجتماعی تاثیر به سزایی بر نظامهای خانوادگی ونیز دانش آموزان دارد وارزشهایی که تعیین کننده ی رفتار وسلوک مطلوب می باشد ؛از الزامات فرهنگی اقتباس می شود.

[ جمعه ٢٢ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٩:۱٩ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

قال علی (ع):

ثلاث یوجبن المحبه. حسن الخلق وحسن الرفق والتواضع

سه خصلت موجب محبت می شود:

خوشخویی ؛ مهربانی وفروتنی

١- شناسایی تفاوتهای فردی دانش آموزان

٢- داشتن رفتاری مناسب با توجه به شرایط روحی وجسمی فراگیران

٣- داشتن روحیه ی عفو واغماض وارفاق وعذر پذیری نسبت به دانش آموزان

۴- رازدار ومحرم اسرار بودن

۵- بودن مشاوره ی خوب برای فراگیران

6- تلاش برای مربی دلسوز بودن

7- قدردانی از اساتیدخود در مقابل دانش آموزان

8- رفتار غلط دانش آموز را توهین به خود تلقی نکردن

9- پرهیز از عصبانیت

10-مجبور نکردن فراگیران برای عذرخواهی از معلم

11- احترام به احساسات دانش آموزان

12- تقویت ظرفیت روحی واستقامت  دانش آموزان در برابر مشکلات

[ جمعه ٢٢ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۸:٥٥ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

 

١-توکل بر خدا وتوسل به ائمه ی معصومین (ع)

٢-داشتن رابطه ی معنوی وروحی با فراگیران

٣-آغاز درس با نام خدا

۴-تعهد به ارزشها وآرمانها واصول اسلامی

۵-احساس وظیفه ی شرعی در کار تربیتی با دانش آموزان

۶-استفاده از احادیث بیانگر مباحث اخلاقی ومعنوی در هنگام تدریس

٧-ایجاد انس باقران وائمه اطهار در فراگیران

 

( برداشتی از مطالب عروه الوثقی)

[ پنجشنبه ٢۱ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٤:۱۳ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

در  دیدگاه سنتی ؛انضباط با مفاهیمی مانند :

سرکوب؛خشونت؛تنبیه بدنی؛ تحمیل نظرات خود به دانش آموز؛جریمه ی مداوم؛اطاعت کورکورانه واستفاده ی بی رویه از قدرت در کلاس درس همراه  می باشد.

در دیدگاه نوین:

 انضباط وسیله ای جهت تحقق اهداف عالی تعلیم وتربیت می باشد که موجب رشد وتکامل وپیشرفت دانش آموز در تمامی ابعاد می شود.به عبارت دیگر؛انضباط در این دیدگاه ؛دانش آموز محور است نه معلم محور

[ پنجشنبه ٢۱ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٢:٤٤ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

مدرس ارزشیابی توصیفی -- مدرس سنجش وارزشیابی تحصیلی -- کارشناس مسوول سابق سنجش وارزشیابی تحصیلی وتربیتی اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب
جستجودر مطالب وبلاگ

this site
other sites

ابتدا نيت كنيد

سپس براي شادي روح حضرت حافظ يك صلوات بفرستيد

.::.حالا كليد فال را فشار دهيد.::.

براي گرفتن فال خود اينجا را كليك كنيد
دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ


Online User