قالب وبلاگ

سنجش وارزشیابی تحصیلی وتربیتیassessment and evaluation
 

امام على‏علیه السلام: «وقار الحلم زینة العلم;

متانت‏بردبارى زیور دانش است 

از آنجا که رفتار مربى نشانگر شخصیت اوست و کودکان و نوجوانان دائما تحت تاثیر رفتارهاى باطنى و ظاهرى مربیان مى‏باشند، شایسته است:

1 - طورى رفتار کنید که شاگردان احساس مسئولیت کنند .

2 - چیزى را به طرف شاگردان پرتاب نکنید .

3 - ابزار، وسایل و چیزهاى دیگر را با خشونت از شاگردان نگیرید .

4 - داشتن «تیک‏» و عادات نامطلوب مانند بازى کردن با دکمه لباس یا موى‏سر و صورت زیبنده یک مربى نیست، سعى کنید آنها را از خود دور کنید .

5 - آراستگى ظاهر را رعایت کنید و امورى از قبیل شانه کردن موها، تمیز بودن لباسها، پاره نبودن لباسها و جورابها، واکس زدن کفشها و نظیف بودن بدن را فراموش نکنید .

6 - از بوى خوش - در صورتى که مفسده‏اى ایجاد نکند - استفاده کنید .

7 - یقه و دکمه‏هاى خود را پیش از تدریس در آینه ببینید .

8 - با چیزهایى که ممکن است تمرکز حواس دانش آموزان را از بین ببرد بازى نکنید; مانند بازى با گچ، تخته، خودکار، تسبیح، عمامه، عینک، بینى، گوش و . . .

9 - اگر گچ یا ماژیک از دست‏شما روى زمین افتاد، آن را بردارید .

10 - در صورت امکان، گاهى براى اشراف بیشتر بر کلاس و تنوع در حرکات، چند قدمى در بین شاگردان راه بروید .

11 - شاگردان را زیاد به خاطر تنبیه پاى تخته سیاه نگه ندارید .

12 - اگر جراحت‏یا بیمارى ظاهرى دارید، در ابتداى درس درباره آن توضیح دهید تا ذهن شاگردان را در طول تدریس به خود مشغول نکند .

13 - برخى از شاگردان داراى نقص بدنى یا روانى هستند، از این رو حال آنان را رعایت کنید .

14 - ضمن جلوگیرى از سوء استفاده شاگردان براى بیرون رفتن از کلاس اجازه دهید .

[ شنبه ۳٠ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٩:٤۱ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

مفهوم اساسی انضباط؛آموزش دادن وتربیت نمودن به ویژه در موضوع رفتار دانش آموزان می باشد؛که البته دانش آموز در آن احساسات ونیازهایش ؛مد نظر قرار می گیرد؛حق انتخاب واختیار  ؛عزت نفس ؛امید وانتظار دارد ودراین آموزش وپرورش جرات آموزی ومسوولیت پذیری ؛دو شاخص اصلی می باشد.

[ پنجشنبه ٢۸ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٤:۱۱ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

این انجمن انضباط سیستمی آموزش و پرورشی می داند که کودکان برای کسب توانایی در زمینه ی خود  کنترلی ؛خود اداری ومراقبت از سایر امور آماده می سازد.

انجمن مذکور انضباط اثر بخش را داری سه جزء اساسی می داند:

١- یک محیط یادگیری که دارای ویژگی های مثبت وحمایتگرانه است.

٢- یک استراتژی برای تدریس نظامدار وتقویت رفتارهای مطلوب

٣- یک استراتژی برای کاهش یا حذف رفتارهای نامطلوب

[ پنجشنبه ٢۸ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۳:٥٦ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

به لطف ایزد منان؛ وبلاگ کارشناسی سنجش وارزشیابی تحصیلی وتربیتی استان اصفهان ؛ با میزان  بازدید بالغ بر ١۴۵٠٠٠  بازدیدواردچهارمین سال کاری خود شد.

این موفق را به تمامی عزیزان ومخاطبین محترم که این حقیررا از لطف ومحبت خود در ادامه ی فعالیت وبلاگ سرشار نمودند؛تبریک عرض نموده از خداوند خواهانم توفیق در ادامه ی مستمر فعالیت بهینه ی وبلاگ را به من عطا فرماید.

سید محمدرضا موسوی زاهد

[ پنجشنبه ٢۸ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۱:٥٧ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

قرآن کریم مى‏فرماید:

 «فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک‏» 

 به سبب رحمت‏خداست که با آنها نرم خوى و مهربان گشتى و اگر تند خو و سخت دل بودى، از گرد تو پراکنده مى‏شدند .

رفتار استاد براى کودکان، نوجوانان و بخصوص جوانان الگوى عملى است . استاد در عمل نمودن به گفته‏هاى خود، نحوه برخورد با دیگران، سخن گفتن و حتى طرز نشستن، راه رفتن و پوشیدن لباس مى‏تواند براى شاگردان خود الگو باشد .

پس سعى کنیم:

1 - برنامه‏هایى جهت‏خودسازى اخلاقى و تربیتى خود داشته باشیم .

ذات نایافته از هستى بخش         کى تواند که شود هستى بخش

2 - در برخورد با کودکان، نوجوانان و جوانان، اخلاق اسلامى را رعایت کنیم .

3 - هنگام برخورد با شاگردان خود، به آنان سلام کنیم .

4 - در همه مراحل صبور بوده و سعه صدر داشته باشیم .

5 - خوش رو، خوش اخلاق، نرمخو، داراى اخلاص، تقوى و تواضع باشیم و از غرور بپرهیزیم .

6 - سعى کنیم در عمل کردن به اخلاق نیکو، سیر صعودى داشته باشیم که این بهترین ابزار براى جلب شاگردان سالهاى قبل است .

7 - از فضل فروشى، خود بزرگ‏بینى، خود کم‏بینى و آزرده شدن از نقد و ایراد دیگران بشدت پرهیز کنیم .

8 - اشتباهات خود را توجیه نکنیم و ضمن اعتراف به آنها در رفع آنها بکوشیم .

9 - از تعصب بى‏جا اجتناب ورزیده و شهامت در گفتن کلمه «نمى‏دانم‏» را در خود تقویت کنیم .

10 - اگر در جلسه درس متوجه اشتباه خود شدیم، تا کودکان و نوجوانان متفرق نشده‏اند، آن اشتباه را برطرف کنیم .

11 - از یکدندگى، لجبازى، جدال و ستیزه‏جوئى بشدت پرهیز کنیم و با هیچ‏کدام از شاگردان کینه و خصومتى نداشته باشیم .

12 - از عیب‏جویى، تهمت زدن و توهین به شاگردان بپرهیزیم و ضمن مؤدبانه صدا کردن آنها، از پرخاشگرى و انتقام‏جوئى پرهیز کنیم .

13 - به وعده‏هایى که در کلاس مى‏دهیم وفا کنیم، بخصوص اگر وعده هدیه و جایزه باشد .

14 - به کودکان و نوجوانان طعنه نزنیم، زیرا آنها افراد حساسى هستند و ممکن است‏سخت آزرده شوند .

[ پنجشنبه ٢۸ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٧:۳٩ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
عید غدیر
 
 
عید غدیر

ای علی تو نشان هدایت این امتی؛ هر کس تو را دوست بدارد، رستگار شود و هر کس تو را دشمن بدارد، به هلاکت افتد.    پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)

خداوند پس از غدیر خم برای کسی حجت و عذری باقی نگذاشت.  حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام)

شب هیجدهم ذیحجه، شب عید غدیر و شب با شرافتى است سیّد در اقبال دوازده رکعت نماز به یک سلام به کیفیتى مخصوص براى این شب با دعائى نقل کرده است. علاقمندان می‌توانند به کتاب اقبال رجوع کنند.

روز هیجدهم روز عید غدیر و عید اللهِ الاکْبَرْ و عید آل محمّد (عَلیهمُ السلام) است و عظیم‌ترین اعیاد است و خداوند مبعوث نفرموده پیغمبرى را مگر آن که این روز را عید گرفته است و حرمت آن را دانسته است. روز عید غدیر نامش در آسمان روز عهد معهود است و نامش در زمین روز میثاق مَاخوذ و جَمع مَشهُود است.

در روایتی آمده که از امام صادق (علیه‌السلام) پرسیدند که آیا مسلمانان غیر از جمعه، عید قربان و عید فطر، عید دیگری دارند. امام فرمود بله عیدى هست که از همه اینها احترامش بیشتر است. آن روزى است که رسول خدا (صَلَّى اللهِ عَلِیهِ وَ آله) امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) را به جانشینی خود معرفی کرد و فرمود که هر کس من مولا و آقاى اویم پس على مولا و آقا و پیشواى اوست و آن روز هیجدهم ذى الحجّه است.

راوى از امام پرسید: در آن روز چه اعمالی باید انجام داد؟

امام فرمود: که باید روزه بدارید و عبادت کنید و محمد و آل محمد (عَلیهم‌السلام) را یاد کنید و بر ایشان صَلَوات بفرستید .

امام رضا (علیه‌السلام) به پسر ابى نصر فرمود: هر کجا که باشى سعى کن که روز غدیر نزد قبر مطهّر حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) حاضر شوى چرا که خدا در این روز گناه شصت ساله مومنین را می‌آمرزد. و در این روز دو برابر آنچه که در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر از جهنم آزاد کرده، آزاد می‌کند. و بخشش یک درهم به مؤمن محتاج بدهى برابر است با هزار درهم که در اوقات دیگر احسان شود.

اعمال این روز چند چیز است:

1- روزه که کفّاره شصت سال گناه است و در روایتی دیگر آمده که برابر است با روزه تمام عمر و معادل است با صد حجّ و صد عمره.

2- انجام غسل .

3- زیارت حضرت علی (علیه السلام) و سزاوار است که انسان هر کجا باشد سعى کند خود را به قبر مطهر آن حضرت برساند. براى امام در این روز، سه زیارت مخصوصه نقل شده که یکى از آنها زیارت معروفه به "اَمینُ الله" است که از نزدیک و دور خوانده مى‌شود و آن از زیارات جامعه مطلقه است.

4- اقامه دو رکعت نماز به مانند نماز صبح. و پس از نماز به سجده رود و صد مرتبه شکر خدا کند سپس سر از سجده بردارد و دعای زیر خوانده شود:

اَللّهُمَّ اِنِّى اَسْئَلُکَ بِاَنَّ لَکَ الْحَمْدَ وَحْدَکَ لا شَریکَ لَکَ وَ اَنَّکَ

خدایا از تو درخواست کنم بدانکه از براى تو است ستایش یگانه‌اى که شریک ندارى و تویى

واحِدٌ اَحَدٌ صَمَدٌ لَمْ تَلِدْ وَ لَمْ تُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَکَ کُفُواً اَحَدٌ وَ اَنَّ

یکتاى یگانه‌اى بى نیاز که فرزندى ندارى و فرزند کسى نیستى و نیست برایت همتائى هیچ کس

مُحَمّداً عَبْدُکَ وَ رَسُولُکَ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ الِهِ یا مَنْ هُوَ کُلَّ یَوْمٍ فى

و براستى محمد بنده و رسول تو است درودهاى تو بر او و آلش باد اى که هر روز در

شَاْنٍ کَما کانَ مِنْ شَاْنِکَ اَنْ تَفَضَّلْتَ عَلَىَّ بِاَنْ جَعَلْتَنى مِنْ اَهْلِ

کارى هستى چنانچه از شان تو بود که بر من تفضل فرمودى به این که مرا از اهل

اِجابَتِکَ وَ اَهْلِ دِینِکَ وَ اَهْلِ دَعْوَتِکَ وَ وَفَّقْتَنى لِذلِکَ فى مُبْتَدَءِ

اجابتت و از اهل دینت و اهل دعوتت قرار دادى و موفقم داشتى بدان در آغاز

خَلْقى تَفَضُّلاً مِنْکَ وَ کَرَماً وَ جُوداً ثُمَّ اَرْدَفْتَ الْفَضْلَ فَضْلاً وَالْجُودَ

آفرینشم از روى تفضل و کرم و بخششت سپس دنبال آوردى این فضل را به فضلى دگر و این بخشش را

جُوداً وَالْکَرَمَ کَرَماً رَاْفَةً مِنْکَ وَ رَحْمَةً اِلى اَنْ جَدَّدْتَ ذلِکَ الْعَهْدَ

به بخششى دگر و این کرم را به کرمى دگر که آن هم از روى مهر و رحمتت بود تا بدانجا که تازه کردى این عهد را

لى تَجْدیداً بَعْدَ تَجدیدِکَ خَلْقى وَ کُنْتُ نَسْیاً مَنْسِیّاً ناسِیاً ساهِیاً

برایم از نو پس از تجدید آفرینشم در صورتى که من در فراموشى بودم و فراموشکارى و بى خبرى

غافِلاً فَاَتْمَمْتَ نِعْمَتَکَ بِاَنْ ذَکَّرْتَنى ذلِکَ وَ مَنَنْتَ بِهِ عَلَىَّ وَ هَدَیْتَنى

و غفلت پس تو نعمتت را بر من تمام کردى به این که آن را به یادم انداختى و بدان بر من منت نهادى و بر آن راهنمائیم کردى


ادامه مطلب
[ سه‌شنبه ٢٦ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:۳٥ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

دنیاى امروز آموزش، دنیاى اصول، روشها و قالبهاى آموزشى است . اگر مربى آموزش لازم را ندیده و از توان بالایى در این زمینه برخوردار نباشد، تدریس او حالتى خشک و خسته کننده به خود خواهد گرفت و کودکان، نوجوانان و جوانان، به آن علاقه چندانى از خود نشان نمى‏دهند . پس براى بالا بردن کیفیت آموزش خود و موفقیت‏بیشتر در آن لازم است که:

١ - در افزایش آگاهیها و محتواى علمى و درسى خود بکوشیم .

2 - از روشهاى نوین تدریس آگاهى کامل داشته و توان بکارگیرى آنها را در خود ایجاد کنیم .

3 - از محفوظات خوب و زیادى بهره‏مند باشیم تا بتوانیم در هنگام تدریس از آنها استفاده کنیم .

4 - براى هر درس مطالب نو و تازه‏اى داشته باشیم .

5 - از تجربیات درسى و تدریس دیگران بى‏بهره نمانیم .

6 - معمولا هنرمندى استاد در جلسه اول تدریس مشخص مى‏شود، پس روى جلسه اول فکر و مطالعه بیشترى داشته باشیم و آن را دست کم نگیریم .

7 - از دسته‏بندى کردن مطالب - که در تفهیم مطالب نقش زیادى دارد - و داشتن ابتکار و خلاقیت در ارائه آنها غافل نمانیم .

8 - داشتن مطالعه همیشگى و نوشتن رئوس مطالب بر روى یک کاغذ به صورت دسته‏بندى شده و تدریس از روى آن را فراموش نکنیم .

9 - داشتن جزوه و متن درسى و برقرار نمودن ارتباط بین درسها و نکات تربیتى را از یاد نبریم .

10 - به کیفیت مطالب و تنوع آنها در هنگام تدریس توجه کنیم .

11 - سعى کنیم شاگردان ما در رابطه با درس فعالیت عملى داشته باشند .

1٢ - تلاش کنیم از علوم مورد نیاز و مرتبط با درس خود بهره‏مند باشیم .

١٣ - در هنگام تدریس از موضوع درس و بحث‏خارج نشویم و خلاصه و جمع‏بندى و نتیجه درس را در آخر کلاس بیان کنیم .

١۴ - سعى کنیم اشکالات تدریس خود را رفع کنیم .

١۵- بیش از ظرفیت و توانایى خود تدریس نکنیم که بیماریهاى روحى و جسمى در پى‏دارد .

[ دوشنبه ٢٥ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۱٢:٠٧ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

به تجربه ثابت‏شده است که انتقال پیامهاى تربیتى به کودکان، نوجوانان و جوانان نیازمند انرژى و روحیه بالائى است . چنانچه استاد با روحیه خوب خود بتواند روحیه شاگردان را حفظ کرده و حتى تقویت نماید، بیشتر مى‏تواند بر آنان تاثیر گذارد، پس به عوامل ذیل توجه خاص داشته باشید:

1 - کاملا بر بحث‏خود مسلط باشید تا با نشاط روحى و عاطفى تدریس کنید .

2 - با خوشرویى و نرمخویى تدریس کنید و چهره بشاش داشته باشید .

3 - در هنگام کسالت و غم و اندوه، براى تدریس در کلاس حاضر نشوید .

4 - سعى کنید براى ایجاد آمادگى روحى بیشتر در مخاطبان و جذابیت درس، احساسات و عواطف را برانگیزانید .

5 - در تدریس شور داشته باشید تا بتوانید شور آفرینى کنید . اگر مى‏خواهید چنین باشید باید به گفته‏هاى خود ایمان داشته باشید .

6 - تا مى‏توانید هنگام تدریس از عصبانیت پرهیز نمایید..

7 - ثبات روحى و عاطفى داشته باشید .

٩ - مواظب باشید احساسات و عواطف کودکان و نوجوانان را جریحه‏دار نکنید .

١٠ - هنگام تدریس اضطراب و نگرانى نداشته باشید .

١١ - سعى کنید در مکان درس خود فضاى عاطفى به وجود آورید .

١٢ - مشکلات و ناهماهنگیهاى محیط آموزشى خود را طورى بیان نکنید که شاگردان نسبت‏به کلاس و درس شما دلسرد شوند .

(برداشتی آزاد از عروه الوثقی)

[ یکشنبه ٢٤ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۱٢:٤۱ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

مطابق با نظر کلیفورد(٢٠٠٣) انضباط جامع وفراگیر ؛برنامه ای است که نه فقط از بروز مسائل انضباطی پیشگیری می نماید؛بلکه راهی است برای اصلاح ودرمان رفتار ناهنجار وبی انضباطی در کلاس درس

[ یکشنبه ٢٤ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۸:٥٧ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

کلاسداری:

تنظیم فعالیتهای کلاسی برای تسهیل تدریس ویادگیری را می گویند

انضباط:

به آن دسته از اعمال معلم اطلاق می شود که مانع از سرزدن رفتارهایی از دانش آموزان است که فعالیت کلاسی را مختل می نماید.

[ شنبه ٢۳ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۳:۳٥ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

*ایجاد وحفظ شرایط ضروری برای کار در کلاس درس ومحیط مدرسه

*خود کنترلی

* آماده شدن برای تربیت شهروندی مناسب در مدارس برای اجتماع آینده

*اطاعت هوشمند

*آموزش ویادگیری رفتار مورد قبول

*میزان کنترلی که معلم بر روی گروهش دارد 

*اطاعت اجباری

*کنترل وهدایت هرگونه انرژی وانگیزه ای که رفتار بوجود می آورد.

 

[ شنبه ٢۳ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٢:٠٠ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

زمانی می توان به دانش آموزانی که از سیستم آموزش وپرورش خارج وتحویل جامعه می گردند؛شهروندی موفق اطلاق کرد که:

بتواند فرصت اندیشیدن وابراز خود ؛کنترل منطقی عواطف واحساسات خود را داشته باشد.

میزانهای صحیح اخلاقی را بپذیرد وبه حقوق دیگران احترام بگذارد.

بادیگران همکاری وتبادل نظر کند وبرای نیل به هدفهای جمعی وگروهی فعالیت نموده ودر عین حال از حقوق وامتیازات خاص خود استفاده نماید

[ جمعه ٢٢ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٩:۳٠ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

هدف اساسی از انضباط در مدارس امروزی ؛ایجاد محیط وفرصتهای آموزسی مناسب برای فرایند یاددهی -یادگیری می باشد وعدم ایجاد ویرقراری آن موجب عدم تحقق اهداف آموزشی واخلال در فعالیتهای یادگیری می گردد.

[ جمعه ٢٢ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٩:٢٦ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

انضباط با فرهنگ یک نظام اجتماعی در سطح ملی ومحلی ؛ارتباط نزدیک وتنگاتنگی دارد.

هنجارها ورسوم وآداب اجتماعی تاثیر به سزایی بر نظامهای خانوادگی ونیز دانش آموزان دارد وارزشهایی که تعیین کننده ی رفتار وسلوک مطلوب می باشد ؛از الزامات فرهنگی اقتباس می شود.

[ جمعه ٢٢ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٩:۱٩ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

قال علی (ع):

ثلاث یوجبن المحبه. حسن الخلق وحسن الرفق والتواضع

سه خصلت موجب محبت می شود:

خوشخویی ؛ مهربانی وفروتنی

١- شناسایی تفاوتهای فردی دانش آموزان

٢- داشتن رفتاری مناسب با توجه به شرایط روحی وجسمی فراگیران

٣- داشتن روحیه ی عفو واغماض وارفاق وعذر پذیری نسبت به دانش آموزان

۴- رازدار ومحرم اسرار بودن

۵- بودن مشاوره ی خوب برای فراگیران

6- تلاش برای مربی دلسوز بودن

7- قدردانی از اساتیدخود در مقابل دانش آموزان

8- رفتار غلط دانش آموز را توهین به خود تلقی نکردن

9- پرهیز از عصبانیت

10-مجبور نکردن فراگیران برای عذرخواهی از معلم

11- احترام به احساسات دانش آموزان

12- تقویت ظرفیت روحی واستقامت  دانش آموزان در برابر مشکلات

[ جمعه ٢٢ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۸:٥٥ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

 

١-توکل بر خدا وتوسل به ائمه ی معصومین (ع)

٢-داشتن رابطه ی معنوی وروحی با فراگیران

٣-آغاز درس با نام خدا

۴-تعهد به ارزشها وآرمانها واصول اسلامی

۵-احساس وظیفه ی شرعی در کار تربیتی با دانش آموزان

۶-استفاده از احادیث بیانگر مباحث اخلاقی ومعنوی در هنگام تدریس

٧-ایجاد انس باقران وائمه اطهار در فراگیران

 

( برداشتی از مطالب عروه الوثقی)

[ پنجشنبه ٢۱ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٤:۱۳ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

در  دیدگاه سنتی ؛انضباط با مفاهیمی مانند :

سرکوب؛خشونت؛تنبیه بدنی؛ تحمیل نظرات خود به دانش آموز؛جریمه ی مداوم؛اطاعت کورکورانه واستفاده ی بی رویه از قدرت در کلاس درس همراه  می باشد.

در دیدگاه نوین:

 انضباط وسیله ای جهت تحقق اهداف عالی تعلیم وتربیت می باشد که موجب رشد وتکامل وپیشرفت دانش آموز در تمامی ابعاد می شود.به عبارت دیگر؛انضباط در این دیدگاه ؛دانش آموز محور است نه معلم محور

[ پنجشنبه ٢۱ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٢:٤٤ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

مسؤلان، مدیران مدرسه ها را منصوب می کنند، ولی آنها باید انتخاب را به دست آورند! این نکته ای است که توجه و عمل به آن، مدیر را در مدرسه قدرتمند می کند. مدارس ما هنوز عملاً به جای انتخاب مدیر، در خیلی از مناطق، با انتصاب او مواجه هستند. در این شرایط، مدیر باید تلاش کند پس از انتصاب، پذیرش و مقبولیت کارکنان و همکاران مدرسه را کسب کند. مقبولیت و پذیرش کارکنان نیز مستلزم رعایت نکاتی است، اما مواردی که در تجربه به آنها پاسخ داده شده است، به شرح زیر فهرست می شوند:

 

مدیر باید؛

* مشارکت افراد را در تصمیم گیری برانگیزاند،

* قبل از سپردن کار به دیگران، با آنان مشورت کرده و کار را کاملاً توجیه کند،

* از دستور دادن و برخورد آمرانه بپرهیزد،

* برنامه های آموزشی و درسی را اصل قرار دهد و از کارهای سلیقه ای و شخصی بپرهیزد،

* برخورد صادقانه را با همکاران فراموش نکند،

* در جریان یاددهی- یادگیری، دانش آموزان و یادگیری را هدف قرار دهد،

* به آنچه می گوید، عمل کند و از برخورد دوگانه بپرهیزد،

* به پیشنهادهای همکاران برای اصلاح امور مدرسه توجه کند و پاداش دهد،

* تفاوت های افراد را مورد توجه قرار دهد،

* همکاران خود را دوست داشته باشد و به آنان احترام بگذارد،

*  با ظاهر آراسته و مرتب در محل کار حاضر شود،

* نقاط ضعف کارکنان را همراه با بیان نقاط قوت آنان گوشزد کند،

* به حرف های آنان خوب گوش فرا دهد،

*  کمتر حرف بزند( بیشتر گوش باشد تا زبان )،

* از مافوق خود به احترام یاد کند،

* افراد را با القاب محترمانه صدا کند.

دکتر حیدر تورانی

[ دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۸:٢۳ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

صبح هایی را به یاد آورید که روحیه ای شاد، سرحال و پرانرژی داشته اید، البته به دنبال خوابی عمیق و رضایت بخش و بی دردسر.

خواب وضعیتی طبیعی از استراحت کردن است که در آن حرکت های فیزیکی بدن و میزان هوشیاری شخص نسبت به پیرامونش کم می شود.

خواب کافی هم، مانند تغذیه و ورزش، برای سلامت بدن و احساس خوشایند داشتن، لازم است و با کُند کردن فرآیندهای بدنی به عنوان عاملی نیروبخش و کاهنده فشار جسمی و روانی عمل می کند.

خوب بخوابید تا بهتر زندگی کنید

کسی که خوب نمی خوابد، مانند یک شخص عصبی، در وضعیت هوشیاری نامناسبی به سر می برد.

حدود یک سوم از زندگی انسان در خواب می گذرد. ولی با این حال بیشتر ما درباره آن اطلاع چندانی نداریم. داشتن خواب خوب در شب، روی سلامتی و نشاط ، رفتار، زندگی شغلی و زناشویی و هیجان های ما اثر می گذارد. همچنین در افزایش توانایی فرد در مقابله با فشارهای عصبی و تقویت دستگاه ایمنی بدن و در مبارزه با بیماری ها نقش به سزایی دارد.

افرادی که افسردگی و مشکلات روحی ندارند، خواب عمیق تری دارند.

روش های آرامش اعصاب که منجر به خواب بهتر می شوند، برای افزایش هوشیاری و کارآیی مغزی مفیدند و برعکس نداشتن استراحت شبانه باعث خستگی، تحریک پذیری و دشواری در تمرکز فکری می شود.

ورزش کنید تا خوب بخوابید

شاید قدیمی ترین راهکار ارائه شده برای خوب خوابیدن؛ ورزش کردن باشد. در حقیقت فعالیت بدنی با ایجاد تعادل بیولوژیکی بین سیستم عضلانی و عصبی، شخص را برای خواب آماده می سازد.

روان شناسان دریافته اند: نه فقط  افراد سالم از برنامه های ورزشی منظم سود می برند، بلکه تمرینات ورزشی، مانند پیاده روی و دویدن منظم و مرتب در مداوای اشخاصی که به بیماری های فکری و مشکل خواب مبتلا هستند، مفید است.

دکتر "کاسترو بالا"، از روان شناسان "سانتیاگوی کالیفرنیا" اختلالات روحی را به وسیله پیاده روی و دویدن آهسته با موفقیت درمان کرده است.

 


ادامه مطلب
[ شنبه ۱٦ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٩:۱٦ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

درفرهنگ معین:

سامان گرفتن؛بنواشدن؛خوب نگاهداشته شدن؛نظم پذیری؛آراستگی؛

نظم وترتیب وپیروی کامل از دستورات

در فرهنگ وبستر(webster)

رفتار وسلوک مناسب؛آموزش و تربیت به منظور رفتار مطابق با قوانین؛

اطاعت وپیروی از فرامین ؛اصلاح عیوب وخطاها

در فرهنگ وردنت(wordent)

آموزش وتعلیم خود کنترلی؛صفت وویژگی رفتاری ویا نشانه ای برای درست

رفتار کردن؛مجموعه ای از قوانین رفتاری یا روشهای عملی که قابل یاددهی

ویادگیری است

[ پنجشنبه ۱٤ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۳:٤٤ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

در نظام آموزش وپرورش ایران اهداف کلی تعلیم وتربیت شامل اهداف اعتقادی ؛اخلاقی ؛علمی - آموزشی ؛فرهنگی -هنری ؛اجتماعی ؛زیستی واقتصادی وسیاسی است.دراین راستا ؛پرورش روحیه ی نظم وانضباط ؛یکی از اهداف اخلاقی می باشد

[ پنجشنبه ۱٤ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۳:۳۸ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

جهت توسعه وبهبود آموزش در سطوح مختلف تحصیلی؛ارزشیابی علمی وبکارگیری نتایج آن اجتناب ناپذیر است.

ارزشیابی از درس ومدرس اگر بر پایه ی علمی و عینی نباشد ؛منفی وتهدید کننده است.

[ دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۳:٠۱ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
[ یکشنبه ۱٠ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۱:٤۳ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

                       

ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه(ع) به فرمان خداوند، از امتیازاتی است که رسول اکرم(ص) بر آن مباهات می کرد. در این پیوند پر میمنت، فرشتگان آسمان در سرور و شادمانی، و بهشتیان به زینت و زیور آراسته شده بودند.

فاطمه زهرا علیهاالسلام دختر پیغمبر اکرم و از دوشیزگان ممتاز عصر خویش بود. پدر و مادرش از اصیل ترین و شریف ترین خانواده های قریش بودند. از حیث جمال ظاهری و کمالات معنوی و اخلاقی از پدر و مادر شریفش ارث می برد. و به عالیترین کمالات انسانی آراسته بود.

شخصیت و عظمت پیامبر اکرم روز به روز در انظار مردم بالا می رفت و قدرت و شوکت او زیادتر می شد به همین علت دختر عزیزش زهرا (علیها السلام) همواره مورد توجه بزرگان قریش و رجال با شخصیت و ثروتمند قرار داشت هر از چندگاه از او خواستگاری می کردند اما پیامبر با خواستگاران طوری رفتار می کرد که می پنداشتند مورد غضب پیامبر قرار گرفته اند.

رسول خدا فاطمه را برای علی (علیه السلام) نگاه داشته بود و مایل بود از جانب او پیشنهاد شود. پیامبر از جانب خدا مأمور بود که نور را با نور به ازدواج در آورد.

علی علیه السلام می فرماید: حدود یک ماه طول کشید و من خجالت می کشیدم با پیغمبر درباره فاطمه صحبت کنم، ولی گاهی که خلوت می شد می فرمود: یا علی چه همسر نیکو و زیبائی نصیبت شد؟ بهترین زنان عالم را تزویج تو کردم.

[ یکشنبه ۱٠ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٩:۱٦ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

اگر اهداف کلی ارزشیابی (امتحان ) در نظر گرفته نشود؛می تواند با حالات هیجانی ناخوشایندی مانند اضطراب همراه باشد.

دانش آموز مضطرب در جلسه ی امتحان احساس می کند که ذهنش خالی شده وهرچه آموخته فراموش کرده است؛در نتیجه به سوالات پاسخ بی ربط ونادرست وناقص می دهد.

برای پیشگیری از این مشکل می توان توجه بیشتری به ارزشیابی های تکوینی طول سال تحصیلی داشت زیرا از این طریق از حجیم شدن مطالب آموخته شده تا زمان ارزشیابی پایانی جلوگیری شده؛میزان شکستها واضطرابها  کاهش یافته وانگیزه ورغبت در دانش آموزان افزایش می یابد.

 

[ شنبه ٩ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:۳٦ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

آگاهیهای تاریخی درباره زندگی امام جواد علیه السلام چندان گسترده نیست؛ زیرا افزون بر آن که محدودیتهای سیاسی همواره مانع از انتشار اخبار مربوط به امامان معصوم علیه السلام می گردید، تقیه و شیوه های پنهانی مبارزه که برای " حفظ امام و شیعیان از فشار حاکمیت" بود، عامل مؤثری در عدم نقل اخبار در منابع تاریخی است. افزون بر آن، زندگی امام جواد علیه السلام چندان طولانی نبوده است که اخبار فراوانی هم از آن در دسترس ما قرار گیرد.

 

و نیز گفتنی است، زمانی که امام رضا علیه السلام به خراسان برده شد، هیچ یک از اعضای خانواده خود را به همراه نبرد و در آنجا تنها زندگی می کرد. و از اخبار مربوط به شهادت امام رضا علیه السلام چنین بر می آید که امام جواد علیه السلام آن هنگام در مدینه اقامت داشت و تنها برای غسل پدر و اقامه نماز به آن حضرت در طوس حضور یافت.

 

هنگامی که مأمون بعد از شهادت امام رضا علیه السلام در سال 204 به بغداد بازگشت، از ناحیه حضرتش اطمینان خاطر پیدا کرده بود، ولی این را می دانست که شیعیان پس از امام رضا علیه السلام فرزند او را به امامت خواهند پذیرفت و در این صورت خطر همچنان بر جای خود خواهد ماند. او سیاست کنترل امام کاظم علیه السلام توسط پدرش را- که او را به بغداد آورده و زندانی کرده بود- به یادداشت و با الهام از این سیاست، همین رفتار را با امام رضا علیه السلام در پیش گرفت، ولی با ظاهری آراسته و فریبکارانه، به گونه ای که می کوشید نه تنها در ظاهر امر مسأله زندان و مانند آن در کار نباشد، بلکه با برخورد دوستانه، چنین تبلیغ شود که او علاقه و محبت ویژه نیز به ایشان دارد. اینک نوبت امام جواد علیه السلام فرا رسیده بود تا به نحوی کنترل شود. مأمون برای انجام این هدف، دختر خود را به عقد وی درآورد و او را داماد خود کرد. از همین رهگذر بود که مأمون به راحتی می توانست از طرفی امام را در کنترل خود داشته باشد و از طرف دیگر آمد و شد شیعیان و تماس های آنان را با آن حضرت زیر نظر بگیرد.

 

بر اساس برخی نقلها، مأمون پس از ورود به بغداد- در سال204- بلافاصله امام جواد علیه السلام را از مدینه به بغداد فراخواند.(1) افزون بر این، مأمون متهم بود که امام رضا علیه السلام را به شهادت رسانده است. اکنون می بایست با فرزند وی به گونه ای رفتار کند که از آن اتهام نیز مبرّی شود.

 

از روایتی که شیخ مفید از ریان بن شبیب نقل کرده، چنین بر می آید: موقعی که مأمون تصمیم به ازدواج ام فضل با امام جواد علیه السلام گرفت، عباسیان برآشفتند؛ زیرا ترس آن داشتند که پس از مأمون، خلافت به خاندان علوی برگردد، چنانکه درباره امام رضا علیه السلام هم به سختی دچار همین نگرانی شده بودند.(2) ولی به طوری که از دو روایت فوق برمی آید، آنان مخالفت خود را به گونه دیگری وانمود کرده و گفتند: دختر خود را به ازدواج کودکی درمی آورد که :" لَم یتَفَقَّهُ فی دینِ الله ولا یعرف حلاله من حرامه ولا فرضاً من سنّته"؛کودکی که تفقه در دین خدا ندارد، حلال را از حرام تشخیص نمی دهد و واجب را از مستحب باز نمی شناسد.

 

مأمون در مقابل این برخورد، مجلسی برپا کرد و امام جواد علیه السلام را به مناظره علمی با یحیی بن اکثم، بزرگترین دانشمند و فقیه سنی آن عصر، فراخواند تا بدین وسیله مخالفان و اعتراض کنندگان عباسی را به اشتباه خود آگاه کند.(3) این در حالی بود که بنا به این دو روایت، هنگام عقد ازدواج ام فضل با امام جواد علیه السلام هنوز به آن حضرت " صبی" اطلاق می شده است.

مکتب علمى امام جواد علیه السلام

مى‏دانیم که یکى از ابعاد بزرگ زندگى ائمه ما، بعد فرهنگى آنها است. این پیشوایان بزرگ هرکدام درعصر خود فعالیت فرهنگى داشته در مکتب خویش شاگردانى تربیت مى‏کردند و علوم و دانشهاى خود را توسط آنان در جامعه منتشر مى‏کردند، اما شرائط اجتماعى و سیاسى زمان آنان یکسان نبوده است، مثلا در زمان امام باقرعلیه السلام و امام صادق علیه السلام شرائط اجتماعى مساعد بود و به همین جهت دیدیم که تعداد شاگردان و راویان حضرت صادق علیه السلام بالغ برچهار هزار نفر مى‏ شد، ولى از دوره امام جواد تا امام عسکرى علیه السلام به دلیل فشارهاى سیاسى و کنترل شدید فعالیت آنان از طرف دربار خلافت، شعاع فعالیت آنان بسیار محدود بود و ازاین‏ نظر تعداد راویان و پرورش یافتگان مکتب آنان نسبت ‏به زمان حضرت صادق علیه السلام کاهش بسیار چشمگیرى را نشان مى‏دهد.

بنابراین اگر مى‏خوانیم که تعداد راویان و اصحاب حضرت جوادعلیه السلام قریب صد و ده نفر بوده‏اند (4) و جمعا 250 حدیث از آن حضرت نقل شده (5) ، نباید تعجب کنیم، زیرا از یک سو، آن حضرت شدیدا تحت مراقبت و کنترل سیاسى بود و از طرف دیگر، زود به شهادت رسید و به اتفاق نظر دانشمندان بیش از بیست و پنج‏ سال عمر نکرد!

 

درعین حال، باید توجه داشت که در میان همین تعداد محدود اصحاب و راویان آن حضرت، چهره‏هاى درخشان و شخصیتهاى برجسته‏اى مانند: على بن مهزیار، احمد بن محمد بن ابى نصر بزنطى، زکریا بن آدم، محمد بن اسماعیل بن بزیع، حسین بن سعید اهوازى، احمد بن محمد بن خالد برقى بودند که هر کدام در صحنه علمى و فقهى وزنه خاصى به شمار مى‏رفتند، و برخى داراى تالیفات متعدد بودند.

 

از طرف دیگر، روایان احادیث امام جوادعلیه السلام تنها در محدثان شیعه خلاصه نمى‏شوند، بلکه محدثان و دانشمندان اهل تسنن نیز معارف و حقایقى از اسلام را از آن حضرت نقل کرده‏اند. به عنوان نمونه «خطیب بغدادى‏» احادیثى با سند خود ازآن حضرت نقل کرده است. (6) هم چنین حافظ «عبد العزیز بن اخضر جنابذى‏» در کتاب «معالم العترة الطاهرة‏» (7) و مؤلفانى نیز مانند: ابو بکر احمد بن ثابت، ابواسحاق ثعلبى، و محمد بن مندة بن مهربذ در کتب تاریخ و تفسیر خویش روایاتى از آن حضرت نقل کرده‏اند. (8)

نحوه شهادت حضرت

درباره آمد و شد امام در مدینه و احترام مردم نسبت به آن حضرت، اطلاعات مختصری در پاره ای از روایات آمده است.(9)

 

فراخوانی آن حضرت به بغداد، در سال 220، توسط معتصم عباسی، آن هم درست در


ادامه مطلب
[ شنبه ٩ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٧:٤٢ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

برای اینکه ارزشیابی های تکوینی(مستمر) بتوانند نقش ارزشیابی حرکت زا را ایفا نمایند ؛مستلزم دو پیش نیاز مشارکت فعال و واکنش پذیری می باشد.

مشارکت فعال :

تمام کارگزاران آموزش در تمام مراحل وتمام دست اندرکاران فرایند آموزشی اعم از مدیران ؛معلمان ؛دانش اموزان ؛اولیاء ؛تهیه کنندگان وسایل کمک آموزشی غنیروهای ستادی واجرایی و... با علاقه وحوصله شرکت داشته باشند ودر سایه ی همکاری وهمدلی ؛هدفهای مورد نظر را تحقق بخشند.

واکنش پذیری:

تمام شرکت کنندگان نسبت به نتایج ارزشیابی ها ؛حساس بوده وواکنش مثبت داشته باشند وبستر مناسب به منظور پذیرش ارزشیابی های تکوینی را فراهم نمایند

[ پنجشنبه ٧ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۱:٥۸ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

هنگامی که انسان موفق بر زمین می‌افتد ، فورا بر می خیزد ، از شکست خود درس می‌گیرد ، ضربه را از یاد می‌برد و به سمت جایگاهی بلندتر حرکت می‌کند. اگر زندگی مشاهیر بزرگ دنیا را از نظر بگذرانید ، متوجه می‌شوید کسانی که به موقعیت‌های بزرگ دست یافته‌اند ، زیر فشار ضربات شکست ، استخوانی خرد کرده‌اند.

امکان ندارد بدون وجود مخالفت، مشقت و موانع به موقعیت‌های بزرگ دست پیدا کنیم. ولی امکان آن وجود دارد که از موانع برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنیم. هنگامی که از مساله‌ای ضربه می‌بینیم، غالبا چنان در آغاز دچار احساسات می‌شویم که نمی‌توانیم از آن تجربه‌ای بیندوزیم. ما می‌توانیم شکست ها را به پیروزی تبدیل کنیم.

یعنی درسی بگیریم، آن را به کار ببندیم و بعد به شکستی که پشت سر گذاشته ایم نگاه کنیم و لبخند بزنیم. از هم اکنون تصمیم بگیرید از هر مانعی که در سر راهتان سبز می‌شود ، چیزی به غنیمت بگیرید. بار دیگری که در محیط کار یا منزل با مشکلی روبه‌رو می‌شوید ، بر اعصابتان مسلط شوید و بکوشید علت آن را پیدا کنید.

 


ادامه مطلب
[ پنجشنبه ٧ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٩:٥۸ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

امروزه از ارزشیابی تکوینی(مستمر) به عنوان ارزشیابی حرکت زا چ

(ارزشیابی در عمل)نام می برند.

 این نوع ارزشیابی بر عوامل سه گانه ی

(تعریف موفقیت؛مراقبت برای کسب موفقیت وسنجش وارزشیابی موفقیت )تاکید دارد.

 

[ پنجشنبه ٧ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٩:٤٩ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

عوامل ذیل معمولا درانتخاب روش ارزشیابی تاثیر گذار است:

-- مناسبت وکفایت روش با اهداف ارزشیابی

-- مناسبت روش با ویژگی های برنامه ها وآزمودنی ها از قبیل سن وسطح رشد آزمودنی ها

-- میزان دقت مورد نیاز در نتایج ارزشیابی

-- کاهش خطاهای احتمالی

-- مقتضیات مکانی ؛زمانی وتوجه به امکانات اجرایی

[ پنجشنبه ٧ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۸:٥٠ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

یکی از مهمترین جنبه‌های فرزندپروری ایجاد یک رابطه خوب است. این مساله به‌خصوص در دوران نوجوانی اهمیت ویژه می‌یابد. زمانی که الگوهای قدیمی‌ارتباط ممکن است کارساز نباشد و یا مجبور به تغییر و تعدیل آن باشیم تا نیازهای رشدی نوجوان را برآورده سازیم...

 توصیه‌های زیر می‌تواند برای برقراری یک رابطه خوب با نوجوان به شما کمک کند:

 1) به‌طور باز و آشکار راجع به مشکلات صحبت کنید.

جوی را در محیط خانه به‌وجود آورید که هرکدام از اعضای خانواده بتوانند به‌طور آزادانه راجع به موضوعات مورد نظر خود بحث کنند. در صورتی که بتوانید ارتباطی مناسب با او برقرار کنید می‌توانید در مورد مسایل خاصی چون مصرف مواد مخدر و ارتباطات که از رفتارهای مهم و پر خطر دوران نوجوانی است راحت‌تر و با موفقیت بهتری وارد بحث و مذاکره شوید. تحقیقات نشان داده است نوجوانانی که به طور بارزتر و آشکارتر با والدین خود مشارکت و گفتگو می‌کنند احتمال مصرف مواد مخدر در آنها کمتر است.

٢) برای بهبود ارتباط با نوجوان باید برای او وقت گذاشت.

یافتن زمان برای ارتباط با فرزند در دنیای پرمشغله امروز ممکن است مشکل اساسی والدین باشد ولی اختصاص دادن فقط چند دقیقه در روز برای گوش دادن فعال به نوجوانتان می‌تواند نقطه خوبی برای شروع باشد.

  3) فرصت طلب باشید.

برای صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن با نوجوان خود منتظر به‌وجود آمدن مسایل و مشکلات بزرگ نباشید، از هر فرصتی برای حرف زدن با او استفاده کنید.

 4) با او مذاکره کنید. 

 چنانچه توانستید با فرزند خود چنین ارتباطی برقرار کنید، در زمان تعارض و کشمکش راحت‌تر می‌توانید با او وارد بحث و مذاکره شوید.

۵) ارتباط خوب شامل هر دو حالت گوش کردن و صحبت کردن است.

 صحبت‌های او را گوش دهید. آنها را قطع نکنید تا نقطه نظرات خود را بگوید. بگذارید کلامش را به پایان برساند، وظیفه شما گوش دادن و درک و فهم است نه قضاوت کردن.

 6) با احساسات او همدردی کنید.

خودتان را به جای او بگذارید. سعی کنید فقط نظر او را بفهمید و به آن احترام بگذارید. حتی اگر با آن موافق نیستید.

 7) قبل از آنکه لب به سخن بگشایید، فکر کنید.

 ممکن است لازم باشد قبل از پاسخ دادن تا 10 بشمارید، این موضوع به شما فرصتی می‌دهد که خود را آرام کنید و از جنگ و جدل اجتناب کنید.

 8) هیجانش را درک کنید.

حتی زمانی که بحث راجع به موضوعات حساس و هیجانی است، بگذارید تا نوجوان شما بفهمد تا شما او را دوست دارید و مراقب او هستید.

 9) مثبت اندیش باشید.

 مکالمه را با صحبت کردن راجع به آنکه چگونه می‌خواهید مشکل را حل کنید مثبت کنید، مدام به اشتباهات گذشته او گریز نزنید. به جنبه‌های مثبت او بیندیشید. مثبت ماندن، مکالمه را خلاق و سازنده می‌کند.

  

نویسنده:  دکتر فریبا عربگل

[ چهارشنبه ٦ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٢:٥٥ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

در رویکردهای سنتی:

ارزشیابی عملکردهای ثابت؛مقایسه با همسالان وپیش بینی موفقیت بعدی می باشد

در رویکردهای پویا:

بر مینای سطح یادگیری ؛با روندی تدریجی وبه گونه ای  که تضمین کننده ی موفقیت آزمودنی باشد.

[ چهارشنبه ٦ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٢:٢٩ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

رویکرد سنجش پویا برخلاف رویکردهای سنتی یا ایستا ؛بیش از آن که بر پیامدها ونتایج تاکید داشته باشد ؛بر فرایندهای روان شناختی تاکید دارد.

به عبارت دیگر در این رویکرد ؛هدف ارزشیابی ؛بیشتر بر توانایی یادگیری است تا میزان مطالب یادگرفته شده

[ چهارشنبه ٦ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٢:٢۱ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

سنجش پویا به دو روش در مداخلات تربیتی مشارکت دارد:

روش اول:

نسبت به ماهیت  یادگیری هر فرد به طور اخص ؛اطلاعاتی را ارائه می دهد.

روش دوم:

نیمرخ خاصی از عملکرد فرد ارائه می نماید.

[ چهارشنبه ٦ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۱:۳٩ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

سنجش پویا به سنجش تفکر؛ادراک ؛یادگیری وحل مساله در جریان آموزش اطلاق می شود که منجر به افزایش کارکرد شناختی می گردد.

[ سه‌شنبه ٥ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٢:٢٥ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

این ساختار شامل مسوول ارزشیابی است که به کمک همکاران خود یعنی متصدیان ارزشیابی وشوراهای ارزشیابی ؛کار ارزشیابی از مدرسه را انجام می دهند.

برخی از این شورا ها عبارتند از:

١- شورای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

٢-شورای ارزشیابی مدیریت

٣- شورای ارزشیابی معلمان

۴- شورای ارزشیابی برنامه ی درسی

۵- شورای ارزشیابی طرحها وفعالیتها

[ سه‌شنبه ٥ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٢:۱۸ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

عدم تناسب سطح انتظارات خانواده با توان واقعی کودکان ؛از عوامل عمده ی زمینه ساز اضطراب امتحان است.

بنابراین داشتن انتظارات معقول از دانش آموز ؛تشویق نقاط مثبت وتوانمندیهای او؛تقویت اعتماد به نفس وی ؛موجب کاهش اضطراب امتحان می گردد.

[ سه‌شنبه ٥ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٢:٠۳ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

دیدگاه اقتدارگرا:

این دیدگاه به پایان وتمرکز نتایج؛ ایستائی و عدم انعطاف وتکرا پذیری تکیه دارد.

دیدگاه انسان گرا:

دیدگاه مذکور به نکات ذیل توجه خاص دارد:

١- انعطاف در پاسخ

٢- ارتباط داشتن با متون درسی

٣- محدود نبودن به عین مطالب درسی

۴- توجه به کلیت وساختار متن

۵- شکل گروهی دادن به ارزشیابی

۶- فرایندی ساختن ارزشیابی

و...

[ دوشنبه ٤ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٤:٢٩ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

نتایج مطالعات بین المللی تیمز نیاز جوامع به افرادی خلاق ؛گسترش فن آوری های اطلاعاتی مانندICT.ITونهایتا لزوم پرورش دانش آموزانی که قادر به مقابله با مسائل متنوع ؛متغیر وتازه ای که روزانه  در دهکده ی جهانی خودنمایی می کنند باشند؛اندیشمندان ومربیان تعلیم وتربیت را به تفکر مجدد وجدی در کلیه فرایندهای آموزشی از جمله ارزشیابی وادار کرده است.

[ دوشنبه ٤ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۳:٤٤ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

همراه با افزایش فن آوری واطلاعات در زمینه های متفاوت وطراحی هدفها ؛برنامه وشیوه های تدریس در آموزش وپرورش در سطح بین المللی ؛تغییرات مهمی نیز در مدلها وروشهای ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان اتفاق افتاده است.

از طرفی جهت گیری ساختارهای آموزشی به سوی تعالی بخشیدن به انسانهایی خلاق؛نوآور ومبتکر ؛موجبات تحولات عظیمی در کلیه مراحل قبل ؛بعد وحین فرایند یاددهی -یادگیری از جمله سنجش وارزشیابی شده است.

[ دوشنبه ٤ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۳:۳٦ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

بای بایحالت مستمر وتکوینی(شکل گیری وشکل دهی )دارد.

بای بای مبتنی بر عملکرد دانش آموزاست.

بای بایامتحان جنبه ی طبیعی و غیر رسمی پیدا می کند.

بای بایحالت رقابتی ومقایسه ای ندارد.

بای بایجهت تصحیح آموزش بکار می رود.

بای بایجهت مقایسه ی هر دانش آموز با خودش بکار رفته وبه صورت ملاکی عمل می کند ونه هنجاری.

بای بایدانش آموزان را متجانس می کند.

بای باییادگیری را از سطح دانش به کاربرد ارتقاء می دهد.

بای بایحواس پنجگانه را تقویت می کند.

بای بایبه توانایی های فردی توجه می کند.

بای بایدانش آموزان را فعال می کند.

بای بایاضطراب را به شوق تبدیل می کند.

بای بایکاربرد آموخته ها ومهارتها را در زندگی تقویت می نماید.

بای باینقاط قوت وضعف را مشخص می نماید.

[ دوشنبه ٤ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٢:۱۸ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

-- رفتارهای قابل مشاهده را اندازه گیری می نماید.

--ابزارهای آن آزمونهای کتبی عینی وتشریحی می باشد.

--امتحان جنبه ی رسمی وغیر طبیعی پیدا نموده واضطراب آور می شود.

--معمولاارزشیابی محدود به چند نمره  است..

--مشخص کننده ی نقاط قوت وضعف نمی باشد.

-- نمی تواند فرایند تفکر وفعالیت دانش آموز را بسنجد.

--مرادش ؛فراورده ونتیجه ی یادگیری است.

-- ارزشیابی فرایندی جدای از آموزش تلقی می شود.

-- در تصحیح آموزش نقش چندانی ندارد.

--به تفاوتهای فردی فراگیران توجهی نمی کند.

-- توانائیهای مختلف دانش آموزان را به درستی در نظر نمی گیرد.

--قادر به اندازه گیری اکثر رفتارهای ایجاد شده نمی باشد.

-- اغلب قادر به اندازه گیری رفتارهای سطوح بالای یادگیری نیست.

[ دوشنبه ٤ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٧:٤۱ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

١- تاکید بر فرایند یادگیری به جای نتیجه یادگیری

٢- توجه بر تجارب قبلی یادگیرنده وسطح آمادگی او

٣- تاکید برمشارکت فعال یادگیرنده در جریان یادگیری

۴- تاکید بر انگیزه ی درونی برای یادگیری

۵- تاکید برپردازش اطلاعات ویادگیری معنی دار

۶- تاکید بر یادگیری مشارکتی

٧- تاکید بر خود راهبری یادگیرنده

٨- تاکید بر خود ارزیابی یادگیرنده

٩- تاکید بر استفاده از راهبردهای فراشناخت

توجه:

فراشناخت (به معنی شناخت انسان از فرایند وتولیدات شناختی خود)می باشد

[ شنبه ٢ آذر ۱۳۸٧ ] [ ٢:٥٢ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

١- هدفهای رفتاری که به دقت تعریف شوند؛ مانع از به هدر رفتن تلاشها می شوند وبرنامه ها با جهت گیری مشخص پیش می روند.

٢-هدفهای رفتاری به انفرادی شدن آموزش کمک می کند.

٣- هدفهای رفتاری فرایند ارزشیابی را مشخص می سازند در حالیکه هدفهای کلی از ابهام در ارزشیابی برخوردارند.

۴- هدفهای رفتاری مشخص شده ؛فرایند برنامه ریزی درسی را ساده وجریان تصمیم گیری معلم را در برنامه سهولت می بخشد.

۵- هدفهای رفتاری به دقت تعریف شده ؛برقراری ارتباط را شفاف وواضح می کند.

[ شنبه ٢ آذر ۱۳۸٧ ] [ ۸:۱٢ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

خدایا
عذر میخواهم از این که بخود اجازه میدهم که با تو راز و نیاز کنم
عذر میخواهم که ادعا های زیاد دارم در مقابل تو اظهار وجود میکنم
در حالی که خوب میدانم وجود من ضائیده ی اراده من نیست و بدون

 خواسته ی تو هیچ و  پوچم ,
عجیب آنکه
از خود میگویم
منم میزنم
خواهش دارم و آرزو میکنم

خدایا...
تو مرا عشق کردی که در قلب عشاق بسوزم
تو مرا اشک کردی که در چشم یتیمان بجوشم
تو مرا آه کردی که از سینه ی بیوه زنان و دردمندان به آسمان صعود کنم
تو مرا فریاد کردی که کلمه ی حق را هر چه رسا تر برابره جباران اعلام نمایم
تو تار و پود وجود مرا با غم و درد سرشتی
تو مرا به آتش عشق سوختی
تو مرا در توفان حوادث پرداختی , در کوره ی غم و درد گداختی
تو مرا در دریای مصیبت و بلا غرق کردی
و در کویرفقر و هرمان و تنهائی سوزاندی.

خدایا ...
تو به من
پوچی لذات زود گذر را نمودی
ناپایداری روزگار را نشان دادی
لذت مبارزه را چشاندی
ارزش شهادت را آموختی

خدایا
تو را شکر میکنم
که از پوچی ها و ناپایداریها و خوشیها و قید و بندها آزادم نمودی
و مرا در توفانهای خطرناک حوادث رها کردی و در غوغای حیات در مبارزه ی با ظلم و کفر غرقم
نمودی و مفهوم واقعی حیات را به من فهماندی.

فهمیدم : سعادت حیات در خوشی و آرامش و آسایش نیست
بلکه در درد و رنج و مصیبت و مبارزه با کفر و ظلم
و بالاخره شهادت است.

به نقل از :(بچه های قلم)

 

[ پنجشنبه ۳٠ آبان ۱۳۸٧ ] [ ٩:٥۳ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

لبخند هدفهای آموزشی قابل تبدیل به جزء نیستند وکل چیزی فراتر از اجزاء خود دارد.

لبخندهدفهای آموزشی در موقعیت کلی در هر سه قلمرو (شناختی؛عاطفی؛روانی-حرکتی)مطرح می باشند وبرای حل این موقعیت فرایند تفکر ویادگیری شکل می گیرد.

لبخنددستیابی به هدف کلی مستلزم بازسازی تجارب قبلی ؛تعامل ؛محیط وبازسازی ساختهای ذهنی می باشد.

لبخنددر رویکرد فرایند مدار؛هدفها؛روشها ؛ابزار ؛برنامه ریزی؛سازماندهی آموزش وفعالیتها با توجه به توسعه ی فرایندهای ذهنی ومهارتهای تفکر(یادگیری مادام العمر) صورت می گیرد.

لبخندرویکرد فرایند مدار؛یادگیرنده(دانش آموز) محور است.

[ پنجشنبه ۳٠ آبان ۱۳۸٧ ] [ ٩:٠٤ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

**هدفهای آموزشی  به هدفهای عینی ورفتاری قابل مشاهده واندازه گیری تجزیه

 می شوند(ازکل به جزءتقسیم می شوند)

**هدفهای آموزشی در سه قلمرو شناختی ؛عاطفی وروانی -حرکتی ودر سطوح مختلف از ساده به پیچیده طبقه بندی می شوند.

**دست یابی به سطح بالا مستلزم عبور از هدفهای سطح پائین تر است.

**در نوشتن هر هدف رفتاری سه اصل مهم است:

١- فعل رفتاری

٢- معیار بروز رفتار(چه مقدار از رفتار باید سر بزند.)

٣-ملاک بروز رفتار(در چه شرایطی رفتار باید سر بزند.)

**در رویکرد نتیجه مدار ؛هدفها؛روشها ؛ابزار برنامه ریزی وسازماندهی آموزش وارزشیابی از آن ؛با توجه به نتیجه یا بازده نهایی که همان رفتار قابل مشاهده است ؛صورت می گیرد.

**ریکرد نتیجه مدار ؛معلم محور است.

[ چهارشنبه ٢٩ آبان ۱۳۸٧ ] [ ۱٠:۱٤ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

شناخت گراها:

١-رفتارهای انسان بر اثر تفکر؛تفسیر ؛تعبیر؛کشف ؛دسته بندی وارزشیابی آموخته می شود.

٢- رفتارهای انسان به فرایندهای ذهنی او وابسته است.

٣- فرایندهای ذهنی قابل مشاهده واندازه گیری نیست.

۴- با تفکر روی موقعیت های باز سازی شده؛رفتار مطلوب ایجاد می شود.

۵- رفتارهای انسان نتیجه ی بازسازی تجارب قبلی ونوسازی ساختار ذهنی است.

۶- در روبرو شدن با مسائل وموقعیت ها می توان ساخت ذهنی را تغییر داد.

٧- انسان در برخورد با محیط به پردازش اطلاعات وتجربیات می پردازد.

٨- انسان در برخورد وتعامل با محیط دانش ونگرش ومهارت خود را شکل می دهد.

٩- خود راهبری وخود ارزیابی موجب یادگیری می شود.

 ١٠- رفتارهای پیچیده به فرایندهای ذهنی فعال نیاز دارد.

١١- با به کار گیری حواس؛عواطف واندیشه ؛یادگیری امکان پذیر است.

[ سه‌شنبه ٢۸ آبان ۱۳۸٧ ] [ ٤:۱٥ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

رفتارگراها:

۱- رفتارهای انسان بر اساس شرطی شدن(محرک وپاسخ) آموخته می شود.

۲- رفتارهای انسان به محرکهای محیطی وابسته است.

۳- رفتارهای انسان قابل مشاهده واندازه گیری است.

۴-با دستکاری محیط می توان ؛رفتار مطلوب ایجاد کرد.

۵-رفتارهای انسان ؛نتیجه ی تجارب محیطی است.

۶- با کنترل محیط می توان رفتار انسان را کنترل نمود.

۷-انسان در برخورد با محیط ؛پاسخهای مختلف می دهد.پاسخ مطلوب به محرک محیطی را باید تقویت نمود.

٨-تقویت وپاداش موجب یادگیری سریع تر می شود.

٩-عامل کنترل کننده ی رفتار انسانها ؛محیط است.

١٠-رفتارهای پیچیده قابل تغییر به رفتارهای ساده است.

۱۱- با تقویت رفتارهای ساده  شده یادگیری  پیچیده ؛امکان پذیر است.

[ سه‌شنبه ٢۸ آبان ۱۳۸٧ ] [ ۱٠:٥۱ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

«هیچ کاری نمی‌کند. حتی تختش را هم مرتب نمی‌کند؛ تمام اسباب‌بازی‌هایش به هم ریخته‌اند؛ همه کارها را خودم باید انجام دهم.»

 

مسئله تقسیم کارهای منزل از جمله مسائلی است که جایگاه مهمی را در زندگی خانوادگی به خود اختصاص داده و در اغلب موارد، به ویژه در میان زوج‌ها، باعث بروز تنش می‌شود. جالب است بدانید که مادران در بسیاری از موارد، همکاری فرزندان را رد می‌کنند. چون معتقدند هماهنگ شدن با فرزند انرژی زیادی می‌گیرد و بهتر است خودشان به جای فرزندانشان کارهای خانه را انجام دهند.

 

اما وقتی خستگی عارض می‌شود به ناچار وظایف به فرزند سپرده می‌شود. البته به این موضوع توجه داشته باشید که به‌طور حتم، سپردن وظایف به دیگری در هر خانواده، متفاوت و عوامل فرهنگی در آن بسیار موثر است. این عقیده شاید در بسیاری از خانواده‌ها نیز جا افتاده باشد که کارهای خانه و مراقبت از فرزندان کوچک‌تر وظیفه دختر بزرگ است. اما به طور کل سپردن وظایف به فرزند، به معنی «بردگی کشیدن» از کودکان نیست.

کودکان و نوجوانان نیاز به امنیت دارند. اگر آنها حس کنند که مادر در کنار آنها نیست و خودشان مسول انجام تمامی وظایف‌اند، رابطه مادر و فرزند تخریب خواهد شد.

بین کم و زیاد، مطمئناً باید حد اعتدال را انتخاب و رعایت کرد. کودکان و نوجوانان نیاز به امنیت دارند. اگر آنها حس کنند که مادر در کنار آنها نیست و خودشان مسئول انجام تمامی وظایف‌اند، رابطه مادر و فرزند تخریب خواهد شد ؛ اما این موضوع که مادر تمامی وظایف را نیز بر عهده بگیرد کار صحیحی نیست. کودکان بر حسب سن و سالی که دارند، می‌توانند مسولیت‌پذیر باشند. بدون ترس باید از آنها بخواهیم کارهایی را انجام دهند.

 

به این ترتیب آنها را نیز در زندگی خانوادگی دخیل می‌کنیم. این موضوع سبب می‌شود آنها خستگی مادر و پدر را درک و در عین حال خود را جزیی از خانه و خانواده محسوب کنند. فراموش نکنید هرگز کار در منزل را نباید به عنوان تنبیه به کودکان تحمیل کرد. از سنین پایین، کارهای لذت‌بخش مثل شیرینی پختن را به فرزندانتان بسپارید و در عین حال در کنارشان باشید. اجازه دهید آنها این موضوع را در ذهنشان بپرورانند که به لطف آنها، خانواده شیرینی می‌خورند.

 

آموختن وظایف شهروندی یعنی مسئول بودن در قبال خود و دیگران، از خانواده آغاز می‌شود. جایگاه فرزند در خانواده و وظایفی که بر عهده می‌گیرد، در آینده‌اش تاثیر می‌گذارد. جالب است بدانید بسیاری از والدینی که وظایف را بر دوش کودکان و نوجوانان نمی‌گذارند و ترجیح می‌دهند خود به جای آنها کار کنند، به طور ناخود‌آگاه تمایل دارند فرزندان را وابسته به خود نگاه دارند.

دخالت دادن آنها باعث می شود خستگی مادر و پدر را درک و در عین حال خود را جزیی از خانه و خانواده محسوب کنند.

تقسیم وظایف و نقش‌ها، همیشه ساده نیست. ممکن است باعث بروز تنش میان خواهر و برادرها شود و حتی حسادت برانگیزد. به‌طور معمول وظایف بیشتر به دختران و فرزندان اول سپرده می‌شود. مثلا در نوجوانی، فرزندتان انجام کارها را رد می‌کند. حقیقت این است که نوجوان نمی‌داند باید از کجا شروع کند، پس بهتر است وظایف را به او یادآوری کنید.

 

تقسیم وظایف خانوادگی، نوعی گفت و گو می‌باشد. گفت‌وگویی که به جایگاه و نحوه رفتار هر فرد با دیگری بستگی دارد.

بهترین روش آن است که هر گاه وظیفه‌ای را به فرزندانتان می‌سپارید سوالی را نیز از خود بپرسید. به‌طور مثال: «اگر به او بگویم جوراب‌های کثیفت را بشور، به من چه خواهد گفت؟ اگر من (مادرش) در 25 سالگی او مجبور باشم همچنان جوراب‌هایش را بشویم، او به من چه خواهد گفت؟ »

 

منبع: ماهنامه آموزشی کودک

[ دوشنبه ٢٧ آبان ۱۳۸٧ ] [ ۱:٤٦ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

مدرس ارزشیابی توصیفی -- مدرس سنجش وارزشیابی تحصیلی -- کارشناس مسوول سابق سنجش وارزشیابی تحصیلی وتربیتی اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان
موضوعات وب
آرشيو مطالب
RSS Feed

جستجودر مطالب وبلاگ

this site
other sites

ابتدا نيت كنيد

سپس براي شادي روح حضرت حافظ يك صلوات بفرستيد

.::.حالا كليد فال را فشار دهيد.::.

براي گرفتن فال خود اينجا را كليك كنيد
دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ