قالب وبلاگ

سنجش وارزشیابی تحصیلی وتربیتیassessment and evaluation
در این وبلاگ در مورد مباحث مختلف آموزشی به ویژه ارزشیابی تحصیلی وارزشیابی توصیفی به ارائه مطلب پرداخته ایم باشد که مورد استفاده مخاطبین محترم قرار گیرد 
لینک دوستان

اشاره

 در راه برد یاددهی بر مبنای نظریه " ساخت گرایی ذهنی "، معلم تلاش می کند تا دانش آموزان خودشان مفاهیم و حقایق را سازماندهی کنند و به ساخت ادراک های جدید و شناخت جهان پیرامون خویش نایل آیند.اندیشه های اصلی ساخت گرایی که به وسیله " پیاژه " و " بالوین " ارائه شده است، ریشه در روش های " پدیدار شناختی " دارد. در روش پدیدار شناختی، شناخت ظاهر و تجلی پدیده های آموزشی و شناخت شخصیت، انتظارات و تصورات دانش آموزان مهم تلقی می شود.

 

در این مقاله، رویکرد " آموزش موقعیت مدار " با استفاده از شیوه های فعال از طریق مثال تدریس ریاضیات به منزله یک رویکرد کارآمد در فرایند یاددهی و یادگیری معرفی می شود که از " نظریه ساخت گرایی " الهام گرفته است. مطابق این رویکرد، معلمان ریاضی باید موقعیت هایی را فراهم کنند که دانش آموزان بتوانند:

 

الف:مفاهیم جدید ریاضی را با تجارب قبلی زندگی روزانه خود پیوند دهند ( ارتباط )؛

ب:از طریق کاوش، دستکاری، حل مسأله و فعالیت های آزمایشگاهی به تجارب جدیدی در یادگیری ریاضی دست یابند ( تجربه )؛

ج:پروژه ها و طرح هایی را برای استفاده از مفاهیم جدیدی که فرا می گیرند، اجرا کنند ( کاربرد )؛

د: با دیگر دانش آموزان به صورت گروهی به حل تمرینات و فعالیت های یدی بپردازند ( همیاری )؛

ه:دانش کسب شده را در موقعیت های جدید و ناآشنا بکار گیرند ( انتقال.)

در هر حال، معلمان ریاضی برای بهبود یادگیری دانش آموزان باید علاوه بر تحریک شناخت دانش آموز، به تحریک هیجانات آنان نیز اهمیت دهند و تجربه های آموزشی را خوشایند کنند.


ادامه مطلب
[ پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۸٧ ] [ ٤:٠۱ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

عادت ساییدن دندان ها به هم «دندان قروچه» نامیده می شود که با نام علمی «براکسیزم» شناخته می شود. دندان قروچه بیشتر در خواب رخ می دهد اما ساییدن یا به هم کوبیدن دندان ها در طول روز نیز در برخی افراد وجود دارد. علاوه بر بزرگسالان، در کودکان نیز این پدیده در خواب و بیداری دیده می شود.

عوارض

دندان قروچه مداوم ممکن است باعث ساییده شدن و کوتاه شدن دندان (به ویژه دندان های جلو)، آسیب به لثه ها، سست شدن استخوان های نگهدارنده دندان و لق شدن و افتادن دندان، دردناک شدن دندان، کوتاه شدن ارتفاع صورت و شکل نازیبای فک ها و دندان ها، شکستن مینای دندان و پرکردگی ها، مشکلات مفاصل فک، حساس شدن دندان ها، سردرد و... شود.

علل

- فشارهای روحی (نگرانی، بی خوابی، استرس و اضطراب)

- مشکلات دندانی (مشکلات اکلوژنی ناشی از جفت شدن ناصحیح فک ها و دندان ها روی هم)

- عادت های ناخودآگاه

- آلرژی

- انگل های روده یی.

عوامل تشدیدکننده

- اضطراب

- مصرف غذا و نوشیدنی های حاوی کافئین (کولاها، شکلات و قهوه)

- مصرف نوشیدنی های الکلی.

روش های کاهش

- خودداری از جویدن آدامس

- خودداری از جویدن مداد یا خودکار یا هر چیزی به جز غذا.

سعی کنید علت های ساییدن و فشردن دندان ها را در خودتان پیدا کنید. به عنوان مثال برخی وقتی می خواهند چیز سنگینی بلند کنند، ناخودآگاه دندان هایشان را به هم می فشارند. برخی وقتی فکر می کنند ناخودآگاه دندان هایشان را به هم می سایند. برخی هنگام عصبانیت، استرس یا اضطراب، دندان هایشان را فشار می دهند.

در برخی موارد، کوتاه یا بلند بودن برخی دندان ها (به طور طبیعی یا ناشی از ترمیم نادرست) یا نبود چند دندان بر اثر کشیدن، باعث می شود زمانی که دهان بسته است، دندان ها به طور طبیعی روی هم قرار نگیرند و به مرور باعث ایجاد عادت لغزاندن فک ها روی هم شود یا به نوعی شخص هنگام فکر کردن یا اضطراب، ناخودآگاه با دندان هایش بازی کند. در این موارد نسبت به رفع عیب اکلوژنی یا ترمیم دندان ها با مراجعه به دندانپزشک اقدام کنید. (می توانید برای مدتی نوک زبان تان را با احتیاط بین دندان ها قرار دهید.)

دندان قروچه شبانه

در این حالت دندانپزشک برای شما وسیله یی به نام «نایت گارد» می سازد که نوعی پروتز متحرک از جنس پلاستیک مقاوم است که با قالب گیری از دندان شخص ساخته می شود و باید شب ها در دهان قرار دهید. این وسیله باعث جلوگیری از فشارهای نادرست و مضر روی دندان ها می شود. البته در بسیاری موارد، استفاده از این وسیله، به مرور باعث کاهش و حذف عادت دندان قروچه های شبانه نیز شده است. قیمت این وسیله زیاد گران نیست و استفاده از آن جهت پیشگیری از عواقب دندان قروچه ضروری است.

درمان دارویی

معمولاً برای این اختلال، مصرف دارو توصیه نمی شود. طی تحقیقات جدید، مشخص شده در صورتی که مشکل دندان قروچه ناشی از استرس و ناراحتی های عصبی باشد، مصرف مقطعی داروهایی مثل «گاباپنتین»، «پروپرانولول» و «بوسپیرون» در رفع آن موثر است. لازم به توضیح است که مصرف داروهایی چون «افکسور»، «هالدول» و «پاکسیل» علائم بیماری دندان قروچه را تشدید می کند.

البته بدیهی است که مصرف دارو باید با تجویز و تحت نظر پزشک صورت گیرد و مصرف خودسرانه این داروها با استناد به مقاله حاضر هرگز توصیه نمی شود.

دندان قروچه در کودکان

حدود 10 درصد کودکان دندان قروچه دارند. کودکان در سنین بین چهار تا شش سالگی بیشترین احتمال ابتلا به این مشکل را دارند. در دو زمان (رویش دندان های شیری و رویش دندان های دائمی) کودکان بیشتر دندان قروچه می کنند. البته در بیشتر موارد، پس از رویش کامل دندان ها (شیری یا دائمی) این عادت در کودکان از بین می رود.


ادامه مطلب
[ پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:٤۳ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
[ چهارشنبه ٢ بهمن ۱۳۸٧ ] [ ٩:٥٧ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]


الف) تکلیف تمرینی:

این نوع تکالیف برای تقویت مهارت ها و دانش های کسب شده مناسب می باشد.بیشتر تکالیف غیر تحصیلی، غیر خلاق، تکراری و کسل کننده هستند.می توان با تنوع بخشیدن به این نوع تکالیف آن ها را پویا کرد.به طور مثال دانش آموزان تصاویر حیوانات را بر اساس محل زندگی آن ها طبقه بندی کرده و سپس در مورد پوشش بدنشان مطالعه می کنند.


ب) تکالیف بسطی و امتدادی:

این نوع تکالیف، شاگرد را فراسوی کارها و فعالیت های کلاس سوق داده، یادگیری ایده ها و مهارت ها را در موقعیت های جدید فراهم می آورد.خلاصه کردن کتابی در خصوص پرستوها و ارائه آن در کلاس، گزارش مشاهدات، نحوه مراجعه به منابع، گزینش اطلاعات ، طبقه بندی، پیش بینی و نتیجه گیری این نوع تکالیف بر تولید دانش نه تکرار و تکثیر آن استوار است.


ج) فعالیت های پژوهشی:

پژوهش یا تحقیق همان روش علمی است. دانش آموزان به طور ذاتی روحیه کنجکاوی دارند بنابراین باید زمینه های لازم فعالیت های علمی را برای آن ها فراهم کرد.در فرآیند تدریس بعضی از دانش آموزان  با توجه به علاقه اعلام آمادگی می کنند تا در زمینه موضوع تدریس، پژوهشی را انجام دهند.
معلم پس از مشخص کردن انتظارات و در نظر گرفتن امکانات و قابلیت های دانش آموزان و چگونگی انجام دادن فعالیت های پژوهشی، آن ها را با مهارت های اولیه پژوهش آشنا می کند.


د) تکالیف اخلاقی :

دانش آموزان مفاهیم و مهارت های کسب شده در کلاس را با هم ترکیب کنند و در یک راه یا راه های جدید و متفاوت به کار بندند در این نوع تکالیف، فراگیر باید دانش، مهارت و نگرش خود را در هم آمیخته و ایده ای نو و جدید خلق کند برای استفاده و ارائه این نوع تکالیف باید از تکنیک های خلاقیت چون بارش مغزی، بدیهه پردازی و... استفاده کرد.

زینب عباسی-- بازیاب

[ چهارشنبه ٢ بهمن ۱۳۸٧ ] [ ۸:٢۱ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

.1 یاد خدا دلهای ما را آرامش می دهد و دل آرام و مطمئن، انرژی روحی و روانی فراوانی جهت حل و فصل مسائل زندگی را برای ما فراهم می آورد.


.2 برای رسیدن به هدفهای زندگی باید همواره از   خطرکردن در زندگی خود نهراسید واز موقعیت های ایجاد شده به عنوان تجربه استفاده گردد. چون تجربه راه شکست را برای رسیدن به موفقیت نشان می دهد. تجربه آن چیزی نیست که برای انسان روی می دهد بلکه واکنشی است که وی در برابر آن رویداد از خود نشان می دهد.


.3 وقتی ترس را رها کنیم، فقط علاقه مندی و امید است که برجامی ماند در این زمان باورهایی که در فرد به وجود می آید که او می  تواند به جای آشفتگی، آرامش و به جای ترس، شجاعت، عشق و امید به فردای زندگی را با اختیار خود برگزیند.


.4 اگر می خواهید تصویر و نگاه خوبی از خویشتن داشته باشید باید دست از مقایسه خود با دیگران برداری. چون شما منحصر به فرد هستید و شخصیت شما وابسته به خودتان می باشد. هیچکس دیگر در این جهان بزرگ نمی تواند خود شما باشد. او نبوده و نخواهد آمد.


.5 ما همان گونه زندگی می کنیم که به خویشتن نگاه می کنیم.


.6 نگرش در انسان حرکت ایجاد می کند. اگر نگرش مثبت باشد حرکت سازنده و نتیجه مطلوب و اگر نگرش منفی باشد حرکت تخریبی و نتیجه اش ناخوشایند.
.7 اندیشمندان همیشه می گویندکه اگر می خواهید انسان بزرگی شوید باید نسبت به همه چیز و همه کس نظر مناسب و نگاه خوبی داشته باشید و برای رسیدن به خود واقعی و کسب باورهای ارزشمند، خویشتن را دوست داشته باشید.


.8 با توجه به توانائیهای خود به کاری که انجام می  دهیم ایمان  و باور درونی داشته باشیم. در این صورت موفقیت قطعی خواهد بود.


.9 به دنبال رخدادهای جذاب بوده و زندگی عاشقانه و آگاهانه را از خود انتظار داشته باشید.


.10 انسان تا زمانی که خود را باور نداشته باشد، آرامش ندارد.


ادامه مطلب
[ چهارشنبه ٢ بهمن ۱۳۸٧ ] [ ۸:٠۱ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

 در آغاز زندگی ما به طور طبیعی شنوندگان خوبی هستیم، در زمان کودکی و شیرخوارگی با نگاه کردن، گوش دادن، تقلید کردن و ارتباط برقرار کردن یادگیری را آغاز می کنیم و سخن گفتن را نیز دقیقاً از زمانی فرامی گیریم که خوب شنیدن را آغاز می کنیم، اما چگونه می شود که کودکان وقتی بزرگ می شوند به مراتب کمتر گوش می دهند و رفته رفته این خصوصیت را از دست می دهند تا جایی که پس از مدتی فقط آن چیزی را که دوست دارند می شنوند و از شنیدن و تمرکز روی شنیده هایی که برای آنها اهمیت ندارد پرهیز می کنند.
در گوش دادن در دنیای واقعیات چه چیزی وجود دارد که این قدر شنیدن و یادگیری را دشوار می کند
آنچه مسلم است این است که شنیدن و تمرکز برای شنیدن، آرامش کودکان را برهم می زند و از این رو برای آنان بالقوه یک تهدید محسوب می شود. کودکان برای یادگرفتن آموزه ها، که غالباً به شکل دستوری از سوی بزرگسالان مطرح می شود مجبور به شنیدن هستند. آنها باید گوش بدهند تا توضیحات را یاد بگیرند، باید گوش بدهند تا به خاطر بیاورند، تشخیص بدهند و بفهمند و از آنجا که انجام این کارها مستلزم این است که آنان از امور و مسائل مورد علاقه خود چشم پوشی کرده و روی داده های دیگر متمرکز شوند بنابراین وضع موجود آرامش کودکان را برهم زده و برای آنان احساس ناخوشایندی تولید می کند.


ادامه مطلب
[ دوشنبه ۳٠ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱:۳٩ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

**مدل انضباطی ردل و واتنبرگ(Redl & Wattenberg):

انضباط از طریق ارتباط گروهی با دانش آموزان

**مدل انضباطی ژینوت (Ginott):

انضباط از طریق مشارکت وارتباط موافق وسازگار

** مدل انضباطی کونین (Kounin):

انضباط از طریق مدیریت در کلاس درس

** مدل انضباطی کانتور(Cantor):

مدیریت رفتاری از طریق اقتدار ؛تسلط وقاطعیت

 ** مدل انضباطی جونز (Jones):

انضباط از طریق اشارات بدنی ونظامهای پاداش

** مدل انضباطی دریکورز(Dreikurs):

انضباط از طریق دموکراسی ومقابله با اهداف اشتباه

** مدل انضباطی گلاسر(Glasser):

تامین نیازها بدون اجبار وزور

[ دوشنبه ۳٠ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱٠:٤٥ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

جدیدترین تکنیکی را که برای رشد ارزش های اخلاقی دانش آموزان مطرح کرده

اند، این است که یک بحران اخلاقی را بدون محدودیت از پیش تعیین شده به بحث

 بگذاریم.در این رویکرد، نقش معلم یا مربی یک نقش انتقادی است، معلم دانش

آموزان را به مناظره کلامی تشویق می کند، بویژه طی مراحل اولیه گفت وگوی

گروهی در همین فرایند بحث و مناظره گروهی، معلم باید قادر باشد تا براساس

شناخت کاملی که از خصوصیات مراحل تحول اخلاقی کودکان دارد سطوح مختلف

 استدلال های اخلاقی را مستقر کند، معلم می تواند بر اساس ابهاماتی که در

تعیین و تقسیم بندی دانش آموزان به مراحل اخلاقی در ذهن دارد سؤالات

دیگری را برای آن دسته از دانش آموزانی که در وضعیت بینابینی و مبهمی

قرار دارند، طرح کند تا با تصریح بیشتری به تراز استدلالی او بپردازند، نقش

 معلم یا مربی بسیار واجد اهمیت است، او نباید جلوتر از دانش آموزان گامی

برداشته و یا استدلالی را پیش کشد، او فقط هدایتگر غیرمستقیم و تصریح کننده

 استدلال های کودکان برای بیان صحیح استدلال خودشان است.


اصول اولیه آموزش اخلاقی که معلم باید داشته باشد:


ادامه مطلب
[ یکشنبه ٢٩ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱٠:٥٠ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

١- مدلهای پیشگیرانه

٢- مدلهای اصلاحی

٣- مدلهای حمایتی

اصول مدلهای پیشگیرانه:

الف- تعیین وروشن نمودن وبیان نیازها وانتظارات

ب- ایجاد یک جو گرم وصمیمانه در کلاس

ج- تدوین مجموعه ای از قوانین ونتایج مبتنی بر اصول دمکراسی

د- تدوین یک برنامه روزانه جاری ؛قابل انعطاف وتغییر پذیر

ه- ایجاد وساختن یک محیط آموزش جذاب وسرگرمی وتفریح برای دانش آموزان

اصو ل مدلهای اصلاحی و حمایتی:

١- برخورد با بدرفتارها وناهنجاریها باید آنی؛ پایدار ومحترمانه باشد.

٢- وقتی همه ی راهها به شکست انجامید باید محترمانه عذر دانش آموز را خواست وحتی در مواقعی از روش اخراج از کلاس استفاده نمود.

[ یکشنبه ٢٩ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱٠:۱٧ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

انضباط پیشگیرانه:

به معنای نقش معلم در درک وپذیرفتن دانش آموزان؛مجموعه ای از اهداف وبایدها

ونبایدها؛پیش بینی موقعیت وتجارب چالش برانگیز و تشخیص رفتارهای ارزشمند ومثبت

می باشد.

انضباط اصلاحی:

شامل مجموعه تکنیکهایی است که عبارتند از:

1- جدا کردن دانش آموزان از مدرسه به منظور حمایت کردن از دانش آموزان دیگر یا خود

 دانش آموز

2- انتقال یک دانش آموز از یک کلاس درس برای همه ی بخشهای یک کلاس واحد

3- یک دوره ی بی تکلیفی

4- اخراج

[ چهارشنبه ٢٥ دی ۱۳۸٧ ] [ ٧:٤٤ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

خواب شبانه برای میلیون‌ها کودک که از بی‌خوابی، بیداری‌های شبانه و حتی آپنه(حالت خفگی در خواب) رنج می‌برند بسیار عذاب‌آور شده است. از میان کودکان زیر 11 سال، 60 درصد آنها حداقل چند شب بی‌خوابی در هفته را تجربه می‌کنند.
در اکثر موارد لوزه‌برداری و یا برداشتن نسوج لنفاوی رشد کرده حلق و بینی با عمل جراحی برای آپنه کودکان توصیه می‌شود.

اما عامل دیگری نیز در بی‌خوابی کودکان موثر است و آن چاقی است. در کودکان چاق لوزه‌ها بزرگ شده و این بزرگ شدن لوزه‌ها باعث گرفتگی مجاری عبور هوا می‌شود.

در مورد کودکانی که با مشکل خواب روبه‌رو هستند اقدامات زیر لازم است:

تنظیم یک زمان خواب و بیداری مشخص

ایجاد آمادگی برای خواب هرشب حدود 20 تا 30 دقیقه قبل از خواب

خاموش کردن چراغ‌های اتاق خواب

محدود نمودن مصرف مواد کافئین‌دار

تنها خواباندن بچه‌ها، به گونه‌ای که به شما نیاز نداشته باشند.

(جام جم آنلاین)

[ سه‌شنبه ٢٤ دی ۱۳۸٧ ] [ ۳:۱٤ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

کارکرد مدلهای انضباطی به گونه ای است که به معلمان اجازه می دهد ؛ یک رویکردونظرگاه سیستماتیک در ارتباط با فرایند انضباط  در کلاس درس داشته باشند وسودمندی آنرادر نتایج حاصل از کنترل درس مشاهده نمایند.اگر چه این مدلها در بکارگیری تکنیکها متفاوت می باشند اما تعداد وسیعی از معلمان اصولا ترکیبی از مدلها وتکنیکهای انضباطی را بکار می برند.

از نظر واتسون ؛سالمون وباتیسیتج:

انضباط در حقیقت نوعی مسوولیت وتعهد برای دانش آموزان وخود آنان بوجود می آورد ومدارس عموما با دو نوع انضباط سر وکار دارند:

١- انضباط پیشگیرانه  ٢- انضباط اصلاحی

[ سه‌شنبه ٢٤ دی ۱۳۸٧ ] [ ٧:٥٤ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

غریزه جنسی و بیداری آن در دوران بلوغ، مشکلات زیادی برای نوجوانان پدید می آورد. بنابر این وظیفه مربی است تا با احتیاط، ذهن نوجوان را در این زمینه روشن سازد و به او کمک کند، راه را از چاه باز شناسد. نوجوان مشکلات جنسی و روانی خود را با هر کسی در میان نمی گذارد، به همین خاطر، وجود مشاوران و معلمانی که آموزش های لازم را در این زمینه دیده باشند، ضروری است. وظیفه اولیای مدرسه و سایر کارکنان آن است که با تدارک برنامه های مناسب، احتمال بروز بعضی زمینه های انحرافی نوجوانان را از جانب همسالان آن ها به حداقل برسانند.

 مسؤولیت اصلی تربیت جنسی نوجوان به عهده پدر و مادر اوست. در صورت نبود مادر در محیط خانوادگی ( به دلیل طلاق، مرگ و یا بیماری طولانی و بستری شدن در بیمارستان)، لازم است آموزش مسائل مربوط به بلوغ دختران، توسط زنان دیگر خانواده دیگر نظیر: عمه، مادربزرگ، و خاله صورت گیرد. و در صورت نبود پدر، پدربزرگ، عمو و دایی می توانند این مسؤولیت مسائل به وسیله یکی از مربیان مدرسه به دانش آموزان آموزش داده شود.

 این که مسائل جنسی در مدرسه به صورت عمومی و یا انفرادی طرح شوند، موضوعی است که جای بحث دارد. برخی از مسائل جنسی همچون احکام مربوط به غسل را مربی می تواند به صورت عمومی مطرح کند. اما برخی دیگر از مسائل و احکام، مانند احتلام، اگر به صورت انفرادی مطرح شوند، بهتر است. در هر دو صورت، باید شرایط و مقتضیات موجود در محیط را در نظر گرفت. اگر محیط طوری است که بچه ها در شرایط سنی تقریباً یکسانی قرار دارند و تفاوت های زیادی در مورد میزان اطلاعات جنسی آن ها وجود ندارد، طرح عمومی مسائل به اشکالی بر نمی خورد. ولی اگر اختلاف های زیادی از هر جهت در یک کلاس مشهود است، طرح مسائل خاص به صورت عمومی، معمولاً نتایج مطلوبی در پی نخواهد داشت.


ادامه مطلب
[ دوشنبه ٢۳ دی ۱۳۸٧ ] [ ۸:۳٥ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

از عصر عاشورا زینب تجلى مى‏کند.از آن به بعد به او واگذار شده بود.رئیس قافله اوست چون یگانه مرد زین العابدین(سلام الله علیه)است که در این وقت‏به شدت مریض است و احتیاج به پرستار دارد تا آنجا که دشمن طبق دستور کلى پسر زیاد که از جنس ذکور اولاد حسین هیچ کس نباید باقى بماند،چند بار حمله کردند تا امام زین العابدین را بکشند ولى بعد خودشان گفتند:«انه لما به‏» (1) این خودش دارد مى‏میرد.و این هم خودش یک حکمت و مصلحت‏خدایى بود که حضرت امام زین العابدین بدین وسیله زنده بماند و نسل مقدس حسین بن على باقى بماند.یکى از کارهاى زینب پرستارى امام زین العابدین است.

در عصر روز یازدهم اسرا را آوردند و بر مرکبهایى(شتر یا قاطر یا هر دو)که پالانهاى چوبین داشتند سوار کردند و مقید بودند که اسرا پارچه‏اى روى پالانها نگذارند،براى اینکه زجر بکشند.

بعد اهل بیت‏خواهشى کردند که پذیرفته شد.آن خواهش این بود:«قلن بحق الله الا ما مررتم بنا على مصرع الحسین‏» (2) گفتند:شما را به خدا حالا که ما را از اینجا مى‏برید،ما را از قتلگاه حسین عبور بدهید براى اینکه مى‏خواهیم براى آخرین بار با عزیزان خودمان خدا حافظى کرده باشیم.در میان اسرا تنها امام زین العابدین بودند که به علت‏بیمارى،پاهاى مبارکشان را زیر شکم مرکب بسته بودند،دیگران روى مرکب آزاد بودند.

وقتى که به قتلگاه رسیدند،همه بى اختیار خودشان را از روى مرکبها به روى زمین انداختند.زینب(سلام الله علیها) خودش را به بدن مقدس ابا عبد الله مى‏رساند،آن را به یک وضعى مى‏بیند که تا آن وقت ندیده بود:بدنى مى‏بیند بى سر و بى لباس،با این بدن معاشقه مى‏کند و سخن مى‏گوید:«بابى المهموم حتى قضى،بابى العطشان حتى مضى‏» (3) .آنچنان دلسوز ناله کرد که‏«فابکت و الله کل عدو و صدیق‏» (4) یعنى کارى کرد که اشک دشمن جارى شد،دوست و دشمن به گریه در آمدند.


ادامه مطلب
[ یکشنبه ٢٢ دی ۱۳۸٧ ] [ ٩:٢۳ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

 

وداع

امام سجاد در شب عاشورا

در سایت ویژه امام سجّاد(ع) آمده که از حضرت زین العابدین علیه السلام نقل شده است که من با پدرم بودم، در شبی که در صبح آن به شهادت رسید، پس حضرت به اصحابش فرمود:اکنون شب است، شما آن را به عنوان محمل برای خود برگزینید و از سیاهی آن برای رفتن استفاده کنید، چرا که این قوم فقط من را اراده کرده اند و اگر من را بکشند با شما کاری ندارند. و شما از نظر من در وسعت و حلیّت می باشید (و من بیعت خود را از شما برداشتم.) آنان گفتند: نه قسم به خدا، این هرگز رخ نخواهد داد.

حضرت فرمود: هر آینه شما فردا همگی کشته خواهید شد و هیچکس از شما باقی نمی ماند. آنان گفتند: حمد خدای را، که مارا به کشته شدن با شما شرافت بخشید.

سپس حضرت دعا کرد و به آنان فرمود: سرهایتان را بلند کنید و نظاره کنید.

آنان نیز مشغول نظاره مواضع و منازل خود در بهشت شدند و حضرت به آنان می فرمود: این منزل توست ای فلانی، این قصر توست یا فلان، و این درجه توست ای فلان.

پس مردان از اصحاب با سینه خود به استقبال نیزه و شمشیر می رفتند، چرا که می خواستند در بهشت برسند.

این حدیث مبارک حاکی از حضور حضرت سجاد علیه السلام در جمع اصحاب و شنیدن کلام پدر و دیدن مقام ملکوتی اصحاب در بهشت است، با نقل های مختلف دیگری نیز آمده است.(1) تنها قضیه دیگری که از حضرت علی بن الحسین علیه السلام امام سجاد، در ارتباط با شب عاشورا نقل شده، مسئله شنیدن اشعاری است که پدرشان قرائت می کردند و باعث ناراحتی شدید ایشان می شود خود را کنترل کردند و این در حالی بوده است که حضرت مریض بوده و عمه شان حضرت زینب _ سلام الله علیها _ از ایشان پرستاری می کرده است.(2) 

امام سجاد در روز عاشورا

در زمینه وضعیت جسمانی حضرت سجاد علیه السلام در روز عاشورا نقل های تاریخی متفق اند که آن حضرت در این روز دچار بیماری شدیدی بودند، به صورتی که مطلقاً از امکان حضور در نبرد برخوردار نبوده و در خیمه مخصوص استراحت می کردند و حضرت زینب سلام الله علیها مرتّب از ایشان پرستاری می نموده اند و حال شان طوری بوده که حتی نمی توانستند در مقابل پای پدر بایستند.

 


ادامه مطلب
[ پنجشنبه ۱٩ دی ۱۳۸٧ ] [ ٤:۳۸ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

امکان دارد در مورد کودکانی که مشکلات برقراری ارتباط دارند، روش تربیت استبدادی یکی از دلایل مشکل آن ها باشد. هنگامی که دستور و ممنوعیت، نقش تنبیه های پشت سر هم را ایفا کند، کودکان خجالتی می شوند و از ترس تنبیه، دیگر فعالیت های خود را گسترش نمی دهند. با اعمال چنین روشی، آنچه که والدین در حکم " ادب " و موفقیت در روش تربیتی خود مشاهده می کنند، در حقیقت کم رویی است.

 

انتظارات بیش از اندازه، به رشد کودک آسیب می رساند

 

داشتن توقع زیادی در تربیت موجب خجالت و کمرویی کودک می شود. والدینی که خواسته های بیش از اندازه ای از کودکشان دارند، باعث می شوند که وقتی کودک دیگر نتواند از عهده آن کار برآید، از شکست های کوچک و بزرگ رنج ببرد، از ترس سرزنش در خود فرو رود و فقط از از روی بی میلی به تجربه های جدید دست بزند. ولی عکس آن هم صادق است و تربیتی دلسرد کننده هم به همین دلیل به نتایج مشابه منجر می شود. تشویق دائمی کودک به عملکرد فوق العاده نیز کار اشتباهی است. زیرا او دائم مورد انتقاد و ایراد قرار می گیرد. به علاوه، تجارب موفقیت آمیز برای رشد روانی کودک مهم است. بنابراین، تأیید و تشویق از اجزای ضروری هر روش تربیتی است تا کودکان بتوانند از طریق آن ها اعتماد به نفس پیدا کنند و از خجالت و کم رویی بپرهیزند.

 


ادامه مطلب
[ پنجشنبه ۱٩ دی ۱۳۸٧ ] [ ۸:٥٠ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

شبحی شکسته از نهایت دشت بر می‌گردد. از سفری که ره آوردش بی‌برادری است.

از ساحل تشنگی آمده و دستان دریا را در پای نخل‌های نگران و ساحل تفتید علقمه کاشته است.

توان واپس نگریستن نیست. همه هستی او بر خاک افتاده و همه هستی کودکان را جرعه جرعه زمین حریص نوشیده است.

اینک بر می‌گردد. از روزنه خیام، دخترکی کنجکاو سرک می‌کشد. قامتی شکسته، در جزر و مد افتادن و برخاستن، وسعت چشم‌های بی رمقش را می‌پوشاند.

- پدر تنهاست، تنها برمی‌گردد. عمویمان عباس همراهش نیست.

در آستانه خیمه منظومه خیس چشم‌ها بر مدار شکسته قامت حسین ایستاد. اشک طغیان کرد و طوفان همه دشت را در هم پیچید. پرسش در پرسش، انتظار در انتظار حسین را شکسته‌تر می‌کرد. هیچکس از عطش نمی‌پرسید. هیچ لبی را تمنای آبی نبود. عطش عباس، تشنگی چشم‌ها و گوش‌های تفتیده در نوشیدن جرعه‌ای کلام، حسین را محاصره کرده بود، و او... چه پاسخی می‌توانست بدهد.

سمت حرکتش را تغییر داد و عمود ایستاده‌ترین خیمه- خیمه‌برادر- را فرو افکند و چه پاسخی رساتر از این. روبرگرداند تا هیچکس شکستگی دوباره‌اش را نبیند.

از خیمه‌ها شعله شعله عطش می‌جوشید. دخترکان تشنه کام و پسرکانی که هنوز لبخنده‌های نخستین زندگی را تجربه می‌کردند می‌گریستند. جگر سوزترین گریه از آن شیرخواره‌ای بود که هنوز حتی گفتن «آب» را نمی‌توانست. نگاه بی‌رمق، دست و پا زدن و گریه‌ای که کم کم در گلوی خشکیده غروب می‌کرد تنها تکلم او بود.

پدر در غریبی دشت، در شقاوت خیزترین لحظه‌ها، در برزخی میان آه آه کودکان و قاه قاه دشمنان ایستاده بود. تمامی امید او، تکیه گاه صمیمی درد آلود‌ترین ثانیه‌ها و پشتوانه یک کربلا تنهائیش رفته بود.

خوب می‌دانست دیگر آب به زیارت لب‌ها و خیمه‌ها نخواهد آمد.

به نقل از :تیبیان

[ دوشنبه ۱٦ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱:٢٩ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

در کتاب کشف الغمه در تفسیر آیه(فتلقى آدم من ربه کلمات فتاب علیه انه هوالتواب الرحیم)

(سپس آدم از پروردگارش کلماتى را دریافت کرد و توبه کرد; آرى او است که توبه پذیرمهربان است.)چنین آمده است که: حضرت آدم در ساق عرش نام مبـارک خاتم النبـیین و ائمه(علیهم السلام)را نوشته دید و به تلقین جبـرئیل(ع), خداوند را بـه آن نامها خواند; چون اسم حسـین را بـه زبـان آورد, دلش شکسـت و اشکش روان شد و گفت:

جبـرئیل, این چه کسى است که چون نامش را مى بـرم, چنین ناراحت و گریان مى شوم؟!

جبـرئیل گفت: این فرزند گرامى ات را مصیبـتـى مى رسد که تـمام مصایب دنیا در بـرابـر آن اندک است. حضرت آدم شرح آن را خواست. جبرئیل گفت: او را وقتى سخت تـشنه و تـنها وغریب و بـى یار و یاور است, مى کشند.

کاش او را در آن حـالت مى دیدى که مى گوید: واى از تـشنگى, واى از کمى یاور! این استـغاثه را کسى جز بـا شیمشیر جواب نمى گوید


ادامه مطلب
[ دوشنبه ۱٦ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱:٢٤ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

دیدگاه وود؛اومرا؛برولیر (wood-omera-brolliar)

١- پائین بودن عزت نفس واحساس ارزشمندی

٢- نارضایتی ناشی از عدم فعالیت وعلاقه نداشتن به کار

٣- فقدان آموزش؛راهنمایی؛اهداف ؛تربیت وتجارب مورد نیاز وبدفهمی وسوءبرداشت از قوانین واستانداردها

۴- باوری که یک فرد از خود دارد

۵- مسائل شخصی که نمی تواند در خانه حل شود ویادر خانه اتفاق می افتد.

[ دوشنبه ۱٦ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:٢٧ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

دانلود فایل کتاب

[ یکشنبه ۱٥ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱٠:۱٦ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

انضباط شخصی:

وقتی این انضباط مطرح می شود که شخص قواعد ومعیارهایی را برای انجام دادن کاری یاداشتن چیزی می پذیرد ومطابق آن عمل می کند.

این نوع انضباط جنبه ی درونی دارد وشخص پیروی از مقررات را با رضایت می پذیرد.

هدف آموزش وپرورش بوجود آوردن این نوع انضباط در دانش آموزان است.

انضباط تحمیلی:

١- این نوع انضباط درست مقابل انضباط شخصی است.

٢- عامل آن ؛اطاعت خارجی می باشد. یعنی کودک توسط بزرگسالان به انجام اعمالی مجبور می شود که دیگران از طریق تحت فشار قرار دادن وسوء استفاده از امیال وترسهای وی می خواهند انجام دهد.

٣- دراین نوع انضباط کودک حق انتخاب نداشته وبه جز پذیرفتن چاره ای ندارد.

انضباط واسطه ای:

١- دارای ارزش تربیتی بیشتری می باشد.

٢- بین اطاعت از قوانین ومققرات وآنچه تمایل کودک است ؛ارتباط طبیعی وجود دارد.

انضباط به معنای حفظ  نظم ومقررات:

در این معنا ؛انضباط با جسم وجان افراد به صورتهای  متعدد ترغیب وتهدید ارتباط دارد تا از طریق آن مقرراتی را بپذیر وعمل نمایند.

[ یکشنبه ۱٥ دی ۱۳۸٧ ] [ ٩:۳٦ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

شعری از این حقیر در ارتباط با ماه محرم

تقدیم به ساحت مقدس سید وسالار شهیدان؛حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)

امشب این دل را هوایی دیگر است

سوز وآهی؛غم نوایی دیگر است

باز هم دم از محرم می زند

باز با ماتم هم آوایی کند

گوئیا بغض محرم کرده است

حسرت یک جرعه ماتم برده است

بغض بگشا ای دل شوریده حال

از غم ودرد درون خود بنال

دست یاری سوی چشمان کن دراز

با تمنا؛خواهش وراز ونیاز

تاکه اشک از دیدگان جاری شود

بهر سوز داغ تو کاری شود

خوب دانم یاد مولا کرده ای

باز بغض کربلا را کرده ای

از عتشهای حسین وآل او

سوز او یا رب او وز حال او

از عتش اندر خیامش همهمه

نعش عباس جوان در علقمه

اصغر خونین به روی دست اوست

آخرین تقدیمی او بهر دوست

از شهیدان دگر چون گویمش

قاسم رعنا جوان یا اکبرش

زینب ام المصائب را نگر

زین همه داغ ومصیبت ؛خون جگر

بس کن ای زاهد که رفت صبرم زدست

تا قیامت سوز این آلام هست

(موسوی  زاهد-- محرم الحرام ١۴٢٠)

[ پنجشنبه ۱٢ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱٠:٤۳ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

در روش انفعالی مربی ؛کودک را در موقعیت خود قرار می دهد؛لذا القاکننده وایجادکننده ی عادتهای صوری است.

درروش فعال ؛مربی می کوشد تا خود را از نظر ذهنی وعاطفی در موقعیت متربی قرار دهد؛لذا مشوق ابداع وخلاقیت می باشد.

[ چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱٢:٥٤ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

هدف تربیت باید توسعه وگسترش ظرفیت درونی وقوه ی جذب وهضم محرکها

در کودک باشد ونه تحمیل وتزریق معلومات ومحفوظات به او

آماده سازی عاطفی ودرونی ؛بس عمیق تر ازپیام دهی واندرزگویی است.

[ چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۸٧ ] [ ٩:۳۱ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

اگر دانش آموزی برای رسیدن به حقیقتی؛سه روز وقت صرف کند تا آن را

شخصا کشف  کند؛به صرفه تر از آن است که همان حقیقت را دریک ربع برای

او توضیح دهیم.این روش خود به خود پیشرفت سریع کودک را در مراحل بعدی

رشد تضمین می کند.

[ چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۸٧ ] [ ٩:٢٠ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

به لطف خدا؛قطعه شعری در وصف جوانمردی یل کربلا حضرت ابوالفضل سروده ام که تقدیم می نمایم؛به عنوان برگ سبزی تحفه ی درویش

ای در یم غیرت ومردی عباس

ای شه که گره گشای دردی عباس

در جنب فرات ودجله بودی بامشک

آبی به لب تشنه نبردی عباس

بردندهجوم چو سوی تو نامردان

دادی دو ید و مشک ندادی عباس

از اسب به زیر آمدی آنگه که نشست

بر راس چوماه تو عمودی عباس

گفتی که بیا حسین  کنون در بر من

از بهر رخش لحظه شمردی عباس

آمد چو به بالین تو آن شه گریان

آن دیده ی پر زخون گشودی عباس

در فکر حسین وعطش اهل خیام

بودی به رهش چو جان سپردی عباس

سراینده :موسوی زاهد --- محرم الحرام ١٣۶٨

[ سه‌شنبه ۱٠ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱٠:۱٦ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

برای مشاهده واستفاده بر روی عبارت ذیل کلیک نمایید.

نوای محرم

[ سه‌شنبه ۱٠ دی ۱۳۸٧ ] [ ٩:۳۸ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

برای مشاهده ی کلیپ روی واژه ی ذیل کلیک نمایید.

(باید flash player  روی رایانه ی شمانصب باشد.)

شدمحرم

[ سه‌شنبه ۱٠ دی ۱۳۸٧ ] [ ٩:٢۳ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
     گریستن و مرثیه‌خوانى بر امام حسین (علیه السلام) از باب پیروى از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) و خاندان پاکش، مستحب مؤکّد و از لوازم ایمان به پیامبر(صلی الله علیه و آله) است .

سیّد شرف الدّین عاملى در مقدمه کتاب "المجالس الفاخره" گوید:

«به مقتضاى اصل عملى، گریه، مرثیه‌خوانى، ذکر مناقب و مصائب و به سوگ نشستن بر همه درگذشتگان مؤمن و دادن خیرات و مبرّات به نیابت آنان مباح است. هیچ دلیلى بر خلاف این اصـل وجـود ندارد، بلکه رفتار و گفتار پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امامان نیز آن را تایید مى‌کند. حتى از برخى روایات، مستـحب بودن این کارها نیز به ویژه در صورتى که متوفّا، داراى آثارى سودمند باشد استفاده مى‌شود.

این امر با مبانى مدنیـّت و اصـول عمران نیز مطابقت دارد. زیرا بزرگداشت شایستگان موجب تشویق دیگران است و اداى حقوق آنان سبب افزایش نظایرشان مى‌شود؛ و ذکر اخبار مربوط به آنان جهانیان را به پیروى از آنان رهنمون مى‌گردد. یادمان مصایبى که پیشوایان در راه تعالى ملّت مى‌کشند، روح ایمان و هدایت را در آنان برمى‌انگیزد و مردم را سرسپرده و دلبرده آنان مى‌گرداند، هر چند روزگارى دراز بـر آن گـذشته باشد. در این زمینه پنج موضوع در خور بررسى است؛ گریستن، مرثیه‌خوانى، یادکرد فضایل و مصایب، سوگوارى و مال بخشیدن از سوى متوفّا در راه خیر؛ و اینها دقیقا همان امورى هستند که شیعیان در مجالس حسینى(علیه السلام) بدانها مى‌پردازند.»(1)

در این مقدمه در پى آنیم که استحباب شرعى این امور را اثبات کنیم و

 

 


ادامه مطلب
[ دوشنبه ٩ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱٠:٠٧ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
[ دوشنبه ٩ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:٥٧ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
[ دوشنبه ٩ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:٤٢ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
[ دوشنبه ٩ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:٢٥ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

من از کودکی عاشقت بوده ام.

صدای پای کاروانیان است می شنوی ؟
مظلومان آل ابراهیم را میگویم آمدند...

 

آسمان آبی بود و زمین مدینه از هرم سوزان خورشید تفتیده، و اینجا محله بنی هاشم .

حسینم! برادر! شنیده ام که قصد سفر داری، منم ، محمد، زاده حنفیه

ای سوار سرگران، کم کن شتاب              جان من لختی سبکتر زن  رکاب

جان برادر تو بهترین و عزیزترینی و من در پند تو سزاوارترین.

یگانه هستی! قدری درنگ کن! راه سخت است و نا هموار، و اهریمنان در کمین نشسته اند، مبادا فریب اهل

عراق، ستون خیمه علویان را واژگون سازد ؟

جان جانان! چون دل به راه سپرده ای؛ لااقل از راهی سفر کن که عبد الله زبیر بدان سو رفت، تا گرفتار

گرگان بنی امیه نگردی .

 و حسین، زاده فاطمه در پاسخ  می گوید : برادرم محمد؛ به سوی مکه می روم و از سرزمین حرام به

سوی دل روانه خواهم شد .

نیایم "رسول گرامی اسلام" را در رویایی راستین دیدم که می فرمود: حسین به سوی خدا بشتاب ، خدای

بزرگ چهره لاله گون تو را می خواهد ، در حالی که خاندانت در دست همراهیان ابلیس گرفتارند ، دست

هایشان بسته و در روی شتران بدون کجاوه به این سو و آن سو رهسپار .

و اکنون روز یکشنبه 28 رجب المرجب سال 60 هجری قمری است و امام علیه السلام راهی مکه می شود.

زمین خشک و سوزان و بیابان از فرط تشنگی تلظی می کند قافله در حرکت است ، امیر کاروان بی امان،

چون شیری غران به گرد کاروان می نگرد .

پنج روز کاروان در سینه تفتیده بیابان و صحرایی سوزان .

از یک سو "ذو الحلیفه" و مردان و احرامیان و از سوی دیگر دزدان و حرامیان از آل ابی سفیان .

و اینک شب جمعه سوم شعبان المعظم سال شصت هجری قمری امام علیه السلام و همراهیان با جسمانی

خسته و بی امان به بیت الله الحرام می رسند و چهار ماه و شش روز در مکه مکرمه ؛ مَحرم حرم می

گردند .

مردمان در این ایام به زیارت امام می آیند ، عبد الله ابن مطیع عدوی به حضرتش عرض می کند فدایت گردم

کوفه سرزمین بد یمنی است مبادا به آن سو رهسپری .

کوفیان بودند که خون بابت را بر زمین جاری کردند و پشت برادرت را خالی ساخته و به آن آقای بنی هاشم

نیرنگ روا داشتند .

مولای من در حرم بمان بدرستیکه تو آقای عرب هستی و در تمام حجاز هماوردی برای تو نیست ، بخدا قسم

اگر از میان ما بروی بنده دستان امویان خواهیم شد .

امروز روز ترویه است آقای خوبان و سرورجوانان بهشت در صحرای عرفات بر فراز جبل الرحمه با خدای

 بزرگ نجوا می کند : « اللهم انی ارغب الیک و اشهد بالربوبیته لک مقراً بانک ربی » خدایا من مشتاق

توام و گواهی می دهم به پرودگاریت و اقرار می کنم که تو پروردگار منی .

روز ترویه ،وادی عرفات و حسین تنها با «خدای حسین» معبود من بنده ات در آستان تست و از فرط عشق

 گویا که در فناء تو فانی گشته است .

و بدینسان وعده الهی نزدیک می شود زاده اسماعیل به مذبح می رسد .

آی کاروانیان این جا کجاست ؟

عطش و آتش بردل غربت طعنه می زند و سنگ ریزه های سوزان کویر بر دلتنگی و خستگی کاروان

نیشتر و بدنهای مالامال از تشنگی و گرسنگی آنان را می آزارد.

خورشید غروب دوم محرم ، به آرامی خود را در سینه افق جای می دهد ، سکوت بر کاروان سایه افکنده

 باز صدایی دوباره می پرسد اینجا کجاست ؟

پاسخی خسته می آید: اینجا ساحل فرات است.

نام دیگرش چیست ؟

مولای من نینوا ، غاضریه ، شفیه.

 نه؛ نه؛ نام دیگری هم دارد؟

فریادی در سینه خفته به پاسخ می نشیند آقای من اینجا کربلاست.

 آری حسین به کربلا می رسد ودل کویر را در تب و تاب می اندازد . آسمان نیز چهره در هم کشیده است .

زمین بغض خود را فرو می برد و فرات بی صدا به گریه می نشیند .

سیاهی شب با سپیده صبح در می آمیزد صدای چکاوکان مرگ به گوش می رسد.

ای سیاهی کیستی که راه را بر ما بسته ای ؟

 منم حر پسر یزید ریاحی.

آقا!! از جانب عبید گماشته ام ، راه کوفه بر شما بسته است .

 چند روزی بدین منوال گذشت، سپاهیان ایمان ، همراه با سپاه کفر رو به سوی یک خدا داشتند ، در صدر

 دو سپاه یک پیشوا به امامت می ایستاد و آن حسین زهرا بود.

اما ابلیس را نماینده ای بود در کوفه که سرشت او با قساوت و خونخوارگی پیمان بسته بود ،همو نامه ای

به سوی حر گسیل داشت که : راه را بر حسین سد نما و آنان را به سوی دشت سوزان کربلا روانه و آب را

 بر آنان ببند و عرصه را بر آنان تنگ ساز .

حال کاروانیان به کربلا رسیدند حضرتش فرمود«اللهم انی اعوذ بک من الکرب و البلاء » 

بـــــار بگشـــــایید اینجـــــــا کربلاست

آب و خاکـــش با دل و جان آشنــاست

السّــــــــــلام ای سرزمین کـــربــــــلا

السّــــــــــلام ای منــزل و مـــأوای مـا

السّــــــــــلام ای وادی دلجوی عشق

وه چه خوش می آید اینجا بوی عشق

السّــــــــــلام ای خیمه گاه خواهـــرم

قتلگـــــــاه جــــانگـــــــــداز اکبــــــــرم

کــــــــــــربلا گــــــهواره اصغر تـــــویی

مقتـــــــل عباس نـــــــــام آور تــــویی

آمـــــــــــدم آغــــوش خود را بــــاز کن

بستــــــــــر مـــهمان خود را ســاز کن...

قافله شهادت در دل غاضریه خیمه می زند امام می فرماید : بخدا قسم اینجا شهادتگاه ماست کودکان ما را در

این وادی به اسارت می برند و جگر گوشه هایمان در این وادی به خاک و خون می غلتند .

نفیر مرگ با آمدن پسر سعد بن ابی وقاص به صدا در می آید .

قاصد نفرت و غیض به سوی امام می آید چرا به عراق آمده اید؟

امام در پاسخ می فرماید عراقیان خود مرا با نگاشتن نامه خوانده اند اکنون اگر از آمدن من کراهت دارید به

حجاز باز می گردم ، "عمر" نامه ای به ابن زیاد نوشت و ماجرا را گزارش کرد ، آن کور دل دنیا و آخرت

در پاسخ گفت:حال که چنگالهای ما به سوی او نشانه رفته است امید بازگشت به حجاز دارد؟

دیگر راهی برای او نمانده است .

صدای نفیر بلند و بلند تر می شود .

و ناگهان هاتفی از آسمان بانگ بر می آورد: قتل الحسین بکربلا عطشاناً ....

[ یکشنبه ۸ دی ۱۳۸٧ ] [ ٩:٥۸ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
[ شنبه ٧ دی ۱۳۸٧ ] [ ٢:٤٥ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
[ شنبه ٧ دی ۱۳۸٧ ] [ ٢:٠۳ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

بیرق‌ها و پرچم‌های سبز و سرخ و مشکی، کتیبه‌های پر خاطره‌ی "باز این چه شورش است" و هزاران نشانه‌ی دیگر، از آغاز شور و عشقی جاودانه خبر می‌دهد؛ مُحرم.

و برای ورود عاشقانه به مُحرم، باید مَحرم اسرار باشی.

دانستن کم و زیاد این سِّر و مَحرم بودن، به دل است و نه به ظاهر، که چه زیادند مَحرمانی که مُحرم، منتظرشان است برای عشق‌بازی.

و چه بسا هستند یا هستیم! مُحرَم دوستانی، که مَحرم اسرار نیستند و یا نیستیم!

اما حسین(ع) همه را یک‌جا می‌خرد، چه مَحرمان اسرار و چه نامحرمان را.

اما مَحرمان با دل و جان درک می‌کنند، آن شور و عشق را و نامحرمان، ریزه‌خوار سفره‌ی مُحرَم می‌شوند و قطره‌ای از دریای دلداگی آن‌را می‌چشند.

خدایا؛ دلمان را مَحرم سِّری کن تا درک کنیم مُحرم را.

تا درک کنیم "قتیل العبرات" را.

تا بفهمیم خون خدا که بود، چه کرد و چرا تا قیامت، داغ و مصیبتش عالم‌گیر خواهد ماند.

[ شنبه ٧ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱:٢٧ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

تحقیقات نشان می دهد، زمانی که والدین به دلیل عدم دسترسی به راه های دیگر، کودکشان را تنبیه می کنند، دچار احساس گناه می شوند. به علاوه تنبیه بدنی، استفاده از رفتار پرخاشگرانه و خشونت برای حل مشکلات را به کودکان می آموزد. تنها تأثیر تنبیه بدنی علیرغم خواست خانواده ها، آموزش خشونت بیشتر است. همچنین کودکانی که تنبیه بدنی شده اند دارای اعتماد به نفس کمتری هستند، بیشتر افسرده اند و پس از بالغ شدن کارهای سطح پایین تری را انتخاب می نمایند. حال ببینیم به جای تنبیه بدنی، چه می توان کرد.

 

1- خونسرد باشید.ا

گر زمان عصبانیت بر خلاف میلتان تصمیم به تنبیه فرزندتان گرفتید اولین راه حل این است که در صورت امکان آن مکان را ترک کنید. به خود آرامش دهید و ساکت بمانید. این کار اغلب سبب می شود راه حل مشکل را پیدا کنید.گاهی اوقات والدین به سبب فشار و استرسی که به آنها وارد می شود کنترل خود را از دست می دهند. اگر نمی توانید موقعیت مکانی خود را ترک کنید، فکرتان را از آن موضوع دور کنید و در ذهنتان تا ده بشمارید.

 

2-  زمانی را به خودتان اختصاص دهید.

 والدینی که برای خودشان وقت نمی گذارند و تمام مدت در عجله هستند بیشتر مستعد کتک زدن فرزندانشان می باشند. بنابر این مهم است که والدین زمانی را برای ورزش، عبادت، مطالعه و پیاده روی خود اختصاص دهند.

 

3- مهربان اما قاطع باشید.

 یکی از مواردی که غالباً والدین گرایش به تنبیه فرزندشان پیدا می کنند زمانی است که فرزند علیرغم گوشزدهای مکرر، به خواسته شان عمل ننموده است. در نهایت برای وادار کردن کودک به رفتار صحیح او را تنبیه می کنند. در این مواقع راه حل این است که خود را در سطح و جایگاه کودکتان قرار دهید، تماس چشمی با او برقرار نمایید، او را لمس کنید (به طور مثال دستش را بگیرید) و در عبارات کوتاه و روشن با مهربانی اما قاطعانه آنچه را از او انتظار دارید بگویید.

 

4- امکان انتخاب بدهید.

 دادن حق انتخاب به فرزندتان راهکار مؤثری برای خودداری از تنبیه او است. اگر فرزند کوچکتان به جای غذاخوردن با غذایش ور می رود از او بخواهید یا با غذایش بازی نکند یا میز غذا را ترک کند، اگر به بازی با غذایش ادامه داد با قاطعیت به او کمک کنید از صندلی پایین بیاید و سپس به او بگویید که هرگاه برای خوردن بقیه غذایش آمادگی داشت سرمیز بازگردد.

 

5- از پیامدهای منطقی رفتار استفاده کنید.

پیامدهای منطقی رفتار به کودک کمک می کند تا مسئولیت پذیر باشد. به طور مثال فرزندتان شیشه همسایه را می شکند و شما او را کتک می زنید. او از این موقعیت چه می آموزد؟ شاید یاد بگیرد که دیگر این کار را انجام ندهد، اما به علاوه می تواند پنهان کاری، انداختن گناه به گردن دیگری، دروغگویی یا فرار کردن از دست شما را نیز بیاموزد. او ممکن است اعتقاد پیدا کند که این کار بد است، احساس عصبانیت نماید یا بخواهد از والد تنبیه کننده انتقام بگیرد. ممکن است یکی از پیامدهای آتی تنبیه، رفتار درست فرزندتان باشد ولی باید تصمیم بگیرید که دوست دارید فرزندتان از ترس شما رفتار درستی داشته باشد یا به احترام شما درست رفتار نماید.

در همان موقعیت قبلی که کودکی شیشه همسایه را شکسته است، اگر والدین با لحنی آرام اما قاطع به کودک بگویند که فهمیده اند او شیشه را شکسته و از او بخواهند برای جبران این خسارت کاری انجام دهد و کودک تصمیم بگیرد علف هرزهای باغچه همسایه را جمع آوری نماید و یا چند بار ماشین آنها را بشوید، از پیامد منطقی خطای کودک استفاده شده است. با توجه به اینکه بعضی خطاها تقریباً غیرقابل اجتناب هستند، اینگونه تنبیه ها به کودک می آموزند که مسئولیت جبران خطای خود را برعهده بگیرد. به این شیوه کودک کمتر عصبانی می شود و درصدد انتقام گرفتن از والدینش برنمی آید و مهم تر از همه اعتماد به نفس کودک آسیب نمی بیند.

 

6- به فرزندتان فرصت جبران بدهید.

 وقتی فرزندی عهدشکنی می کند و پدر و مادر تمایل به تنبیه او دارند، راه حل دیگری که وجود دارد این است که به فرزند فرصت جبران داده شود تا عملی انجام دهد که رابطه خدشه دار شده را دوباره اصلاح کند.

 

7- از جدال اجتناب کنید.

اگر فرزندی به والدینش توهین کند پدر یا مادر خشمگین ناچار به تنبیه بدنی فرزندشان تحریک می شوند. در این شرایط بهترین راه اجتناب از تنبیه فرزند، کنار کشیدن فوری والدین از موقعیت ایجاد شده است. با عصبانیت و حالت شکست خورده اتاق را ترک نکنید با خونسردی و آرامش به فرزندتان متذکر شوید که هرگاه خواست با ادب و احترام صحبت کند شما در جای دیگری در انتظارش هستید.

8- در کمال آرامش اما قاطعانه عمل نمایید.

 به جای تنبیه فرزند کوچکی که به وسیله خطرناکی دست زده است با مهربانی اما قاطع او را از آن موقعیت دور کنید و وسیله سرگرمی دیگری در اختیار او قرار دهید. مطمئناً نتیجه این کار بهتر از تنبیه او خواهد بود.

 

9- فرزندتان را پیشاپیش از آنچه باید صورت گیرد مطلع سازید.

عصبانیت فرزند به راحتی می تواند والدینش را از کوره به در کند. کودک اغلب زمانی احساس خشم می کند که پیشتر، از آنچه قرار است رخ دهد مطلع نبوده و یا قدرتی در عدم وقوع آن عمل نداشته باشد.مثلاً اگر حداقل ? دقیقه قبل از زمانی که فرزندتان باید سرگرمی خود را کنار بگذارد او را مطلع نمایید، او راحت تر به خواسته شما عمل می کند تا حالتی که دقیقاً در زمان مقرر برای انجام کاری از او بخواهید که سرگرمیش را رها کند. این زمان به او فرصت می دهد تا آنچه را که انجام می دهد تکمیل نماید و راحت تر با شرایط جدیدسازگار شود.

 

پرخاشگری یک نوع خشونت جایگزین شده در اجتماع است که نوع ظریف تری از آن تنبیه بدنی کودکان است. به واسطه آن کودکان اعتماد به نفس خود را از دست می دهند، از ابراز احساساتشان جلوگیری می نمایند و متمرد و غیراجتماعی می شوند. بهتر است خانواده ها بدانند که چگونه با یکدیگر کنار بیایند و به صورتی خلاق مشکلات خود را بدون استفاده از خشونت حل کنند. راه حل ها می توانند بسیار زیاد و متنوع باشند و نتیجه آنها والدینی هستند که احساس حمایت و آرامش بیشتری می کنند.

 

منبع

کاترین ولز

[ پنجشنبه ٥ دی ۱۳۸٧ ] [ ٢:٢٧ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

اشاره

نیازسنجی آموزشی، فعالیتی حیاتی و مهم برای آموزش و بهسازی عملکرد مدیران و کارکنان است. آیا شما یک متخصص منابع انسانی هستید یا خیر؟ بسیار مهم است که شما در اجرای نیازسنجی آموزشی تبحر داشته باشید. این مقاله با دیدگاهی کلی به بررسی آموزش و بهسازی عملکرد مدیران و کارکنان می پردازد و اینکه چگونه نیازسنجی در این فرایند به خوبی تناسب پیدا می کند. در ادامه نیز با دیدی عمیق، به مفاهیم اصلی و گامهایی که درگیر با انجام نیاز سنجی آموزشی است، می پردازد. پیشینه طراحی یک برنامه برای آموزش و بهسازی عملکرد مدیران و کارکنان، شامل سلسله گامهایی است که می توان آنها را در پنج مرحله دسته بندی کرد:

 

نیاز سنجی،هدف های آموزشی، طراحی، اجرا، ارزشیابی.

 

به منظور کارایی و اثربخشی، همه برنامه های آموزشی باید با نیازسنجی آموزشی آغاز شوند. قبل از این که آموزش واقعی اتفاق بیفتد، مدیر آموزشی باید این موضوع را مشخص کند که چه کسی، چه چیزی، چه وقتی، چه جایی، چرا و چگونه آموزش دهد. به منظور انجام این امر مدیر آموزشی باید در حد توانش اطلاعات را تجزیه و تحلیل کند.


ادامه مطلب
[ پنجشنبه ٥ دی ۱۳۸٧ ] [ ٢:٠٧ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

١- انضباط کلاسی:یعنی استقرار شرایط کلاس به نحوی که شاگرد به طور مثبت به کمک فعالیتهای مربوطه ؛استعدادهای خود را تحقق بخشد.

٢-انضباط درمانی:عبارت است از کمک به دانش آموزان برای غلبه برضعفها وتوسعه ی قدرتهای خویش

٣-انضباط کیفری:مشتمل است براقداماتی که دانش آموزان را وادار به اصلاح رفتار خویش نماید

[ پنجشنبه ٥ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱:٥٤ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

ckd4bxqi5r5vt43vz3i.jpg      w9sonvzzcdo6svk8h5dl.jpg

2bruj322scn63rv7itm.jpg     lope71mh3y4wpbevjio.jpg

[ پنجشنبه ٥ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱:۱۸ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

                

[ پنجشنبه ٥ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱:۱٠ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

١- انضباط پیشگیرانه:

این نوع انضباط ؛تدابیری هستند که از وقوع مسائل انضباطی جلوگیری می کنند.

٢-انضباط دموکراتیک:

هدف اصلی این نوع انضباط ؛ارتقاء ورشد انضباط شخصی در دانش آموزان است.

٣-انضباط اصلاحی:

هدف اصلی این نوع انضباط؛تغییر یا حذف رفتارهای خاص در دانش آموزان می باشد.

[ پنجشنبه ٥ دی ۱۳۸٧ ] [ ۸:۳۱ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
[ چهارشنبه ٤ دی ۱۳۸٧ ] [ ۳:۳۳ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

p7e3lfjxbo79yqpmkp7s.jpg       6bv8jlljzwnrr7x2yoh8.jpg     jcj719m00vvygv83k5ij.jpg

c7e5v661gbdl67l421gk.jpg     c3nu8z5yvb7psqabgvd.jpg       vfzaiqp0c2v6u6n9tny.jpg

 

[ چهارشنبه ٤ دی ۱۳۸٧ ] [ ۳:٠۳ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

3c1ywam4gohwhqz6kg3.jpg          7rygoepqulgsa23uarer.jpg    fhslonefp6g8buq58ic.jpg

ioqw1o51hlq2ug1oc0i9.jpg

[ چهارشنبه ٤ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱:٤٦ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

noepdz0smsft13myh3rd.jpg

zq80ffeqnuz6v9cnluf.jpg

re7n1yjz07unfnlcjl0r.jpg

[ سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸٧ ] [ ٢:٤۸ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

مباهله ترازوی حقانیت اسلام

مباهله

محور رسالت پیامبران می بایست مبتنی بر حجت و اقامه دلیل تام باشد تا مردم بی جهت پشت سر هر مدعی رسالت به راه نیفتند و هر کس نتواند از احساسات و فطرت خداپرستانه آنان سوءاستفاده نماید از این رو خداوند پیامبرانش را با احتجاج های گوناگون همراه ساخته است تا برای هر طبقه ای از طبقات جامعه، حجتی موافق درک و فهم آنان اقامه نمایند و هر کس که بخواهد به فرستاده پروردگار ایمان بیاورد از روی بینش و بصیرت و آگاهی باشدچنانکه خداوند متعال می فرماید: "از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسئولند." (1)

و در آیه 125 سوره نحل نیز خطاب به پیامبر می فرماید: "با حکمت و پند و اندرز نیکو به راه پروردگارت، دعوت نما و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن، پروردگارت، از هر کسی بهتر می داند چه کسی از راه او گمراه شده است و او به هدایت یافتگان داناتر است."

دینی که بر پایه علم و عقل استوار است، همواره از مبانی خویش دفاع می کند زیرا اگر بخواهد بماند و گسترش پیدا کند باید مردم را با مبانی خود آشنا کند چنین دینی با گسترش عقل و علم در جامعه گسترده خواهد شد یعنی هم ظهور چنین مکتبی با ظهور فرهنگ علمی و عقلی، هماهنگ است و هم دوام و گسترش آن با دوام و گستردگی آن آمیخته است که در این بخش سخن فراوان وجود دارد.

بهرحال آنکه می خواهد تابع دین خدا شود باید بهر نحو ممکن قانع شود و نباید هیچ گونه اجباری در پذیرش مبانی دین حق متوجه او باشد. پس اگر فرد از طبقه اندیشمندان و صاحبان خرد است فرستاده خدا از در برهان و استدلال و حکمت وارد می شود و اگر چنانچه فرد یا افراد از قدرت و قوت عقلی و اندیشه والایی برخوردار نبودند اما از درونی بی آلایش بهره مند باشند با موعظه نیکو و نشان دادن محاسن و زیبایی های اخلاقی و بکارگیری رفتاری نرم و ملایم و سیره عملی پسندیده آنان را به مسیر حق رهنمون می شود و اما چنانچه فردی جستجوگر و یا بهانه جویی است باید با وی با جدال احسن و مناظره روبرو شد؛ اما اگر همه راههای علمی، حسی و اخلاقی به کار گرفته شد و افراد تسلیم دین حق نشدند اینگونه نیست که رسول حق در برابر آنان هیچ مسئولیتی نداشته باشد بلکه باید ببیند آیا راهی وجود دارد که گوشه ای از جلوه جمال و جلال خود را به او بنمایاند باشد که هدایت گردند.


ادامه مطلب
[ سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸٧ ] [ ٩:٤٢ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
[ دوشنبه ٢ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:٤۸ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

برای مشاهده ی سوالات برروی هر تصویر کلیک نمایید

                  

             

[ دوشنبه ٢ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:٢٠ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]

یک معلم برای تسهیل در فرایند یاددهی – یادگیری، به آگاهی از عملکرد های ذهن نیاز دارد. " مهارت های شناختی " را هنگامی می توان بهتر آموزش داد که بر اساس الگویی از فکر کردن باشند.

مفهوم " فکر کردن " بسیار کلی و پیچیده است و معنای آن فرایندهایی از مشغله های ذهنی و خواب دیدن تا حل مسائل پیچیده و خلق ایده های جدید را در بر می گیرد. این مفهوم در بین روان شناسان و متخصصان آموزش و پرورش ، غالباً " مهارت های شناختی " نامیده می شود.

الگوی فکر کردن، به فعالیت های ذهنی، چه آگاهانه و چه ناآگاهانه، اشاره دارد .این مقاله، چنین الگویی را ارائه می کند و کاربردهای آن را در آموزش و پرورش مطرح می سازد.

این الگو تا حدی شبیه به الگوی رایانه است، از این رو برای تجسم فرایند تفکر و یادگیری از آن استفاده می کنیم. الگوی یاد شده بر تلفیق اصولی از نظریه های محققانی چون آلندر، گت من، هب، هیل،  اوس گود، پیاژه و پن فیلد مبتنی است.

فرایند تفکر و یادگیری به صورت عملکردهای زیر تفکیک شده است :


ادامه مطلب
[ دوشنبه ٢ دی ۱۳۸٧ ] [ ۱٠:٢۸ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

مدرس ارزشیابی توصیفی -- مدرس سنجش وارزشیابی تحصیلی -- کارشناس مسوول سابق سنجش وارزشیابی تحصیلی وتربیتی اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان
موضوعات وب
آرشيو مطالب
RSS Feed

جستجودر مطالب وبلاگ

this site
other sites

ابتدا نيت كنيد

سپس براي شادي روح حضرت حافظ يك صلوات بفرستيد

.::.حالا كليد فال را فشار دهيد.::.

براي گرفتن فال خود اينجا را كليك كنيد
دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ


Online User