سنجش وارزشیابی تحصیلی وتربیتیassessment and evaluation
زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست، هر کَسی نغمه خود خوانَد و از صحنه رَود ،صحنه پیوسته به جاست خرّم آن نغمه که مَردم بسپارند به یاد 
قالب وبلاگ

١- تغییر وتحول در مدرسه:

در چند دهه ی اخیر به دلیل مطرح شدن افکار ونظریه های تازه ؛بسیاری از برنامه ها وروشهای آموزش وپرورش دگرگون شده ودر جنبه های مختلف زندگی در مدرسه تغییراتی پدید آمده است.

همگام با این تغییرات؛معلمان مدرسه نیز آموزشهای بیشتری دیده اند ومهارتهای جدیدی فرا گرفته اند؛لذا مدیری را می پذیرند که در کنار قدرت قانونی خود؛خصوصیات شخصیتی وتوانایی های حرفه ای خاصی داشته باشد.

منبع:رهبری آموزشی؛ عامل تغییر ونوآوری در مدرسه

[ یکشنبه ۱٩ آبان ۱۳۸٧ ] [ ۱:٢٦ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

مردى از نوادگان انصار خدمت امام رضا(ع) رسید. جعبه‏اى نقره‏اى رنگ به امام داد و گفت :

«آقا! هدیه‏اى برایتان آورده‏ام که مانند آن را هیچ کس نیاورده است». بعد در جعبه را باز کرد و چند رشته مو از آن بیرون آورد و گفت: «این هفت رشته مو از پیامبر اکرم(ص) است. که از اجدادم به من رسیده است». حضرت رضا(ع) دست بردند و چهار رشته مو از هفت رشته را جدا کردند و فرمود: «فقط این چهار رشته، از موهاى پیامبر است».

مرد با تعجب و کمى دلخورى به امام نگاه کرد و چیزى نگفت. امام که فهمید مرد ناراحت شده است، آن سه رشته مو را روى آتش گرفت. هر سه رشته سوخت، اما به محض این که چهار رشته موى پیامبر(ص) روى آتش قرار گرفت شروع به درخشیدن کرد و برقشان چهره مرد عرب را روشن کرد.

 

راوى: سلیمان (یکى از اصحاب امام رضا(ع)

حضرت رضا(ع) در بیرون شهر، باغى داشتند. گاه‏گاهى براى استراحت به باغ مى‏رفتند. یک روز من نیز به همراه آقا رفته بودم. نزدیک ظهر، گنجشک کوچکى هراسان از شاخه درخت پرکشید و کنار امام نشست. نوک گنجشک، باز و بسته مى‏شد و صداهایى گنگ و نا مفهوم از گنجشک به گوش مى‏رسید. انگار با جیک جیک خود، چیزى مى‏گفت.

امام علیه السلام حرکت کردند و رو به من فرمودند: «ـ سلیمان!... این گنجشک در زیر سقف ایوان لانه دارد. یک مار سمى به جوجه‏هایش حمله کرده است. زودباش به آن‏ها کمک کن!. ..

با شنیدن حرف امام ـ در حالى که تعجب کرده بودم ـ بلند شدم و چوب بلندى را بر داشتم . آن قدر با عجله به طرف ایوان دویدم که پایم به پله‏هاى لب ایوان برخورد کرد و چیزى نمانده بود که پرت شوم...

با تعجب پرسیدم: «شما چطور فهمیدید که آن گنجشک چه مى‏گوید؟» امام فرمودند: «من حجت خدا هستم... آیا این کافى نیست؟!»


ادامه مطلب
[ یکشنبه ۱٩ آبان ۱۳۸٧ ] [ ٧:۳٧ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

شما به عنوان پدر و مادر باید راه های جدیدی بیابید تا ارزش پول را به کودکان آموزش دهید. اگر والدین برای پول خرج کردن ارزش قائل شوند، چشمان کنجکاو کودک نظاره گر بوده و آن را فرا می گیرد.

 

اصولى که در مورد «آموزش پول »به کودکان باید مدنظر داشت، عبارتند از:

1. خانواده هم چون تیم ورزشى است. این جمله بدان مفهوم می باشد که هر یک از اعضاى خانواده داراى نقش و مسئولیتى مشخص است و پیروزى کل خانواده در گرو مشارکت و همکارى همه اعضاى آن ممکن مى باشد. زمانى که پدر و مادر و بچه ها هدفى را دنبال مى کنند، اگر به طور گروهى تلاش کنند و مدیریت و برنامه ریزى درستى داشته باشند، به طور حتم به پیروزى خواهند رسید. کار گروهى یعنى آموزش، جدیت و همکارى، سعى و به کار بستن ا ستعدادها و توانایى هاى تمام اعضاى گروه.


ادامه مطلب
[ شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸٧ ] [ ۱٠:٠٧ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

1 – کودکان این دوره علاقه ی زیادی به یادگیری دارند.

 

یکی از نکات مثبت تدریس در دبستان وجود انگیزه های درونی کودکان است.معلم باید بداند که از این انگیزه ها چطور استفاده کند.

 

2 – کودکان این مرحله حرف زدن را دوست دارند و مهارتشان در آن به مراتب بیشتر از نوشتن است.

 

3 – وقتی کودکان قدرت لغات را کشف کنند از کلمات رکیک استفاده می کنند . آنها می دانند که دیگران در مقابل این طرز صحبت کردن عکس العمل نشان می دهند ولی دقیقا نمی دانند که چرا چنین است.

 

برگرفته از کتاب کاربرد روانشناسی در آموزش ترجمه پروین کدیور

 

[ سه‌شنبه ۱٤ آبان ۱۳۸٧ ] [ ٧:۳٢ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

1 – کودکان این سن تدریجا از احساسات دیگران آگاه می شود. متاسفانه این  باعث می شود که با انگشت گذاشتن بر نقاط حساس دیگران آنها را شدیدا بیازارند بدون اینکه تشخیص دهند که حمله ی آنها تا چه اندازه مخرب است.

 

2 – دانش آموزان ابتدایی به انتقاد و تمسخر حساسند و ممکن است در پذیرفتن شکست با مشکلاتی رو به رو شوند.کودکان این سن به تشویق و توجه زیاد نیاز دارند. چون دانش آموزان معلم خود را می پرستند از انتقاد وی شدیدا ناراحت می شوند.

 

3 – کودکان این دوره علاقه مندند که معلم را خشنود کنند . دوستدار کمک کردنند از مسولیت لذت می برند و مایلند که تکالیف مدرسه ی خود را خوب انجام دهند.

[ دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸٧ ] [ ٩:٠۱ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

                                               

         

       

       

      

      

      

   

 

 

[ یکشنبه ۱٢ آبان ۱۳۸٧ ] [ ۳:٠٧ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

1 – کودکان این مرحله در انتخاب دوستان خود سختگیری بیشتری می کنند. آنها احتمالا یک دوست صمیمی کم و بیش دایمی دارند و ممکن است یک دشمن نیمه دایم نیز داشته باشند.

 

2 – دعواها هنوز هم بسیار است و در کلمات بیشتر از تهاجم بدنی به کار می رود ولی بیشتر پسرها همچنان به مشت زدن – گلاویز شدن و هل دادن می پردازند.

 

3 – کودکان سالهای آخر این دوره به بازیهای سازمان یافته در گروههای کوچک علاقه مندند ولی ممکن است به قواعد بازی بیش از حد اهمیت بدهند.

 

4 – رقابت کودکان افزایش می یابد و لاف زدن معمول می شود.

[ یکشنبه ۱٢ آبان ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:٢٩ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

السلام علیک یا زهرای معصومه (س)

ولادت کریمه اهلبیت؛ حضرت معصومه مبارک باد

احادیثی درباره حضرت معصومه سلام الله علیها

عن سعد عن الرضا(ع) قال:

یا سعد من زارها فله الجنة

ثواب الأعمال و عیون اخبار الرضا(ع):

عن سعد بن سعد قال: سالت اباالحسن الرضا(ع) عن فاطمه بنت موسى بن جعفر (ع) فقال:

من زارها فله الجنة

امام رضا (ع) فرمود:

 کسى که حضرت فاطمه معصومه را زیارت کند پاداش او بهشت است .

کامل الزیارة:عن ابن الرضا علیهماالسلام قال:

من زار قبر عمتى بقم فله الجنة

امام جواد (ع):

 کسى که عمه ام را در قم زیارت کند پاداش او بهشت است .

امام صادق (ع):

من زارها عارفاً بحقّها فله الجنة(1)

امام صادق (ع):

 کسى که آل حضرت را زیارت کند در حالى که آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد به بهشت مى رود.

امام صادق (ع):

«الّا انَّ حرمى و حرم ولدى بعدى قم» (2)

امام صادق (ع) :

 آگاه باشید که حرم و حرم فرزندان بعد از من قم است

[ پنجشنبه ٩ آبان ۱۳۸٧ ] [ ۱٢:٥٩ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

خصوصیات بدنی :

 

1 – کودکان این سن هنوز هم بیش از حد فعال هستند و چون برای اولین بار مجبور می شوند که بیشتر نشسته فعالیت کنند انرزی خود را به شکل عادات عصبی چون جویدن مداد – مکیدن انگشت – پیچ دادن مو و بیقراری عمومی صرف کنند.

 

از ایجاد موقعیتهایی که دانش آموزان را برای مدتی طولانی برسر جایشان میخکوب می کند صرف نظر کنید. احتمالا می توانید فعالیتهای پراکنده ی انها را کاهش دهید.تنفسهای متعددی بدهید و کار تدریس را با فعالیت شاگردان توام کنید.

 

2 – کودکان این دوره نیز به زمانهایی برای استراحت نیاز دارند زیرا در نتیجه ی فعالیتهای بدنی و فکری خیلی زود خسته می شوند.

 

بعد از فعالیتهای شدید فعالیتهای ارام را برنامه ریزی کنید.

 

3 – کنترل عضلات بزرگ هنوز بر عضلات کوچک برتری دارد. برای اکثر کودکان بخصوص پسرها کار کردن با مداد با اشکالاتی همراه است.

 

از دادن تکالیف زیاد در یک نوبت خوداری کنید.

 

4 – چشمها تا حدود هشت سالگی به انطباق کامل نمی رسد. در نتیجه همان طور که اشاره شد بیشتر کودکان این دوره در تمرکز بر اشیاء و یا نوشته های کوچک اشکالاتی دارند.غالب آنها به خاطر تحدب کم چشم احتمالا دوربین هستند.

 

از وادار کردن دانش آموزان به خواندن زیاد در یک نوبت خوداری کنید.مواظب علائم خستگی چشم کودکان باشید مثل مالیدن چشمها .

 

5 – بیماریهای عمومی دوران کودکی غالبا در این سن پیش می آید.

 

6 – فعالیتهای بدنی کودکان این سن بیش از حد است و از کنترل بدنی بسیار خوبی برخوردارند. اطمینان قابل ملاحظه ای به مهارتهای خود دارند که اغلب باعث می شود تا خطرات ناشی از فعالیتهای جسورانه ی خود را کمتر از آنچه هست پیش بینی کنند. در کلاس سوم سوانح به حداکثر می رسد.

[ چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۸٧ ] [ ٦:٥٢ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

تداوم و بسط حیات بشر از طریق تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان میسر است به همین سبب در عصر حاضر یکی از امور باارزش و مهم تلقی شده به گونه‌ای که بدون استثناء تمامی ملتهای جهان با سازوکارهای مشابه و متفاوت رسمی، شبه رسمی، غیررسمی به آن همت گماشته‌اند. مدرسه نماینده برجسته تعلیم وتربیت رسمی و نهاد مقبول جهانی است که با پذیرش کودکان در بهترین دوران زندگی خود تلاش می کند. با فراهم آوردن محیطی مناسب برای دانش‌آموزان، زمینه رشد متعادل و همه‌جانبه در ابعاد جسمانی و روانی آنان را ایجاد نماید. مدرسه در پی آن است که کودکان و نوجوانان به عنوان انسان هایی مسئول و آگاه، وارد محیط اجتماع شده و وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهد. لذا مدرسه نهادی است که علاوه بر رشد و توسعه انسانیت در انتظام اجتماعی نقش حساس و سرنوشت‌سازی به عهده دارد.

مدرسه برای ایفای نقش یاد شده، نیازمند سازوکارهای دقیق و حکیمانه‌ای است. برنامه‌ریزی، هدایت، مراقبت، آموزش، تدریس و ارزشیابی از جملة این سازوکارها است که مدرسه برای ایفای نقشهای خود در جامعه بشری به کار می‌گیرد. تردیدی نیست که برای رسیدن به اهداف سازوکارهای مدرسه باید با اصول خاصی هماهنگ و سازگار باشد.


ادامه مطلب
[ یکشنبه ٥ آبان ۱۳۸٧ ] [ ۳:٤۱ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

 انسان تنها موجودی است که با همنوعان خود به تبادل نظر می پردازد و برای شناخت و حل مشکلات خود با آنان مشورت و از راهنمایی آنان استفاده می کند. راهنمایی ومشورت درطول زندگی آدمیان مطرح بوده وآنان با کسانی که مورد قبول و اعتمادشان بوده مشورت می کرده اند. با توسعه علوم انسانی و رشد علوم رفتاری به راهنمایی و مشاوره به عنوان شاخه ای مستقل از علوم رفتاری توجه شد. امروزه راهنمایی و مشاوره به صورت حرفه ای یاورانه برای کمک به افرادی است که در رشد، سازگاری، تصمیم گیری، روابط خانوادگی، مهارت های اجتماعی و شیوه زندگی مشکلاتی دارند ومشاوره به این افراد کمک می کند تا راه حل مناسبی برای مشکلات بیابند.


ادامه مطلب
[ یکشنبه ٥ آبان ۱۳۸٧ ] [ ٧:۳٢ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

تربیت و پرورش فرزندان از مهم ترین وظایف والدین محسوب می شود و هماهنگی والدین در شیوه های تربیتی تأثیر به سزایی در تربیت صحیح فرزندان دارد.

فرزندان براساس نوع تربیتی که والدینشان به آن ها اعمال کرده اند در جامعه حضور می یابند و در بین هم نوعان خود زندگی می کنند.
کودکان از همان آغاز تولد مستعد و آماده پذیرش هر گونه شیوه تربیتی هستند بنابراین والدین برای داشتن فرزندانی صالح و با تربیت باید از همان روزهای آغاز مراقب رفتار خود در حضور کودکان باشند. زیرا حتی جنین در رحم مادر هم از برخورد والدین و اطرافیان تأثیر می گیرد.
خانواده هایی که دچار بی نظمی و هرج و مرج رفتاری هستند و گاهی سخت گیر، گاه آسان گیر و زمانی متعادل رفتار می کنند، فرزندانی خواهند داشت که نه تنها در تصمیم گیری و ارتباط با اعضای جامعه دچار مشکل می شوند بلکه نمی توانند با والدینشان نیز ارتباطی مسالمت آمیز، آرام و دوستانه برقرار کنند


ادامه مطلب
[ پنجشنبه ٢ آبان ۱۳۸٧ ] [ ٧:۳۸ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

معلم کارآمد و اثربخش فردی است که علاوه بردانسته‌های علمی، توانایی مدیریت کلاس درس خود را داشته باشد و با توجه به موقعیت و ویژگیهای دانش‌آموزان شیوه مدیریتی متناسب با آن را انتخاب  می‌کند.
در بعضی از مواقع شرایط کلاس ایجاب می‌کند جوی دوستانه و صمیمی حاکم شود و در زمان دیگر اقتدار معلم و سخت‌گیری‌های او زمینه مناسب برای پر بار بودن کلاس خواهد بود.

معلم با ذکاوت و توانمند در عین حالی که در کلاس جوی آرام فراهم می‌کند در جهت رسیدن به هدفهای آموزشی خود گام موثری بر‌ می‌دارد و رعایت نکات زیر می‌تواند در کارآمدی ‌او موثر باشد.

1. قبل از شروع کلاس هدف خود را از ارائه محتوی درس مشخص ‌سازید.

2. با یک‌ برنامه‌ریزی دقیق و داشتن طرح درس مناسب وارد کلاس شوید.

3. دانش آموزان را از هدف آموزشی خود آگاه سازید.

4. از دانسته‌های دانش‌آموزان خود نسبت به محتوای آماده برای تدریس آگاه شوید و متناسب با آن تدریس خود را شروع کند.

5. در هنگام ارائه مطالب از مباحث جذاب و علمی جهت تفهیم مفاهیم استفاده کند.

6. شیوه تدریس خود را متناسب با محتوای مورد نظر انتخاب کنید و از یک روش تکراری استفاده نکنید.

7. در هنگام تدریس با صدای یکنواحت صحبت نکنید و با دانش آموزان تماس چشمی برقرار کنید.

8. هنگام تدریس از دانش آموزان سوالاتی جهت کنترل و جلوگیری از حواس پرتی آنها بپرسید.

9. به شرایط فیزیکی کلاس از نظر( نور، صدا، گرما، چینش صندلی‌ها، ...) توجه کنید و محیطی مناسب و جذاب و درعین حال آرام فراهم کنید.

10. رفتارهای مطلوب را در جمع تشویق کنید ولی بیش از اندازه به آن رفتار تاکید نکنید. نوع تشویق را براساس نوع رفتار، سن، ...انتخاب کنید و آن را بلافاصله بعد از رفتار درست ارائه  دهید.

11. در برخورد با رفتارهای نامطلوب در ابتدا به دنبال علت بگردید و سپس در تنهایی به دانش‌آموز تذکر دهید و در صورت تکرار از تنبیه‌های متناسب با عمل او استفاده کنید.

12. به تمام دانش‌آموزان به‌طور یکسان توجه کنید. آنها به اسم کوچک در سرکلاس صدا بزنید و با آنها ارتباط برقرار کنید.

13. تکالیفی جهت تمرین مطالب، متناسب با محتوای ارائه شده و شکوفا کردن حس خلاقیت در آنها ارائه دهید.

14. دانش‌آموزان را به فعالیتهای گروهی ترغیب کنید و یک روحیه رقابتی مثبت بین آنها به وجود آورید.

15. به نظرات دانش آموزان و مشکلات آنها با دقت تمام و درکمال صبر گوش فرا دهید و بعد راهنمایی‌های لازم را انجام دهید.


ادامه مطلب
[ پنجشنبه ٢٥ مهر ۱۳۸٧ ] [ ۱:٤٥ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

در بین ۵۰ کشور جهان، معلمان سه کشور ایران، تایلند و یونان بیشترین تکالیف خانگی را به دانش آموزان می دهند. در مقابل، دانش آموزان سه کشور ژاپن، چک و دانمارک کمترین میزان تکلیف خانگی را دارند. این یافته ها برآمده از یک پژوهش در دانشگاه پنسیلوانیاست. عنوان تکلیف خانگی دانش آموزان پدیده جدیدی نیست. مسئله ای است که از دیرباز برای دانش آموزان، معلمان و اولیا در بسیاری از کشورهای جهان مطرح بوده است.


ادامه مطلب
[ سه‌شنبه ٢۳ مهر ۱۳۸٧ ] [ ٩:۱۱ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

بسیاری از معلمان در تلاشند تا فرآیند آموزش را از حالت منفعل بیرون بیاورند و دانش آموزان را ترغیب کنند تا به صورت فعالانه در یادگیری مطالب درسی مشارکت داشته باشند.یکی از الگوهای آموزش «دانش آموز محور»، الگوی تجربه و گفت وگو است. در این الگو تمامی فعالیت های آموزشی برپایه تجربه و گفت وگو بنیان نهاده شده است. تجربه به دو بخش عملی و مشاهده تقسیم می شود و گفت وگو نیز شامل دو بخش گفت وگوی درونی و گفت وگو با سایر دانش آموزان است.


ادامه مطلب
[ دوشنبه ٢٢ مهر ۱۳۸٧ ] [ ۳:۱۸ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

مطالعه یعنی خواندن کتاب یا نوشته ما را به بخشی از هدف خود در تأمین نیازمان می رساند.دانش آموزان برای بهبود و افزایش توان یادگیری باید اصولی را قبل از مطالعه، هنگام مطالعه و بعد از مطالعه به دقت رعایت کنند.


● اصول قبل از مطالعه

تعیین دقیق هدف:

 انگیزه و هدف یکی از مهمترین عوامل یادگیری است که روند آن را آسان و سریع می کند. بنابراین باید قبل از مطالعه هدف خود را به روشنی مطرح کنید. به طور مثال انتظار دارید چه میزان خبر و اطلاعات از مطلبی را که می خوانید به دست آورید شما باید در انتخاب هدف مطالعه، به نکته های اصلی و مهم دقت کنید و مطالب کلیدی را برگزینید.
تعیین مدت زمانی مطالعه و مقدار مطالعه کتاب:باید تعیین کنیم می خواهیم چه مدت این کتاب را بخوانیم و سپس تصمیم بگیریم چه مقدار کتاب را در چه مدت زمان بخوانیم و اگر زمان و مقدار مطالعه مشخص شود دقت هنگام خواندن افزایش می یابد. ضمن آن که تعیین زمان و مقدار مطالعه نگرانی و دلهره و بیم خواننده را می کاهد و آرامش می دهد.


انتخاب محیط مناسب:

مکان مناسب برای مطالعه یکی از عواملی است که می تواند حواس پرتی را به حداقل برساند. سعی کنید هر روز در جای ثابتی مطالعه کنید. مکان ساده باشد. نور کافی و مناسب هم لازم است تا موجب خستگی چشم نشود. هنگام مطالعه محل نشستن باید راحت باشد تا با مشکل مواجه نگردد.


اجتناب از پرخوری:

هنگام مطالعه غذای سنگین و زیاد نخورید چرا که وقتی شکم پر باشد به خواب و استراحت تمایل پیدا می کنید لذا یادگیری دچار مشکل می شود.


ادامه مطلب
[ یکشنبه ٢۱ مهر ۱۳۸٧ ] [ ٤:٠٩ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

ویژگی های آموزش نظام آموزش جهانی به عنوان وسیله یی برای ارائه دیدگاه گسترده آموزش پایه است. این ویژگی ها عبارتند از؛
۱- آموزش جهانی، راهکارهای آزمایش شده یی را برای بهبود محیط یادگیری و غنی سازی یادگیری مطرح می کند. از این رو از ابزارهای یادگیری استفاده بهینه می شود و اهداف علمی، مهارتی، رفتاری و ارزشی به طور موثرتری شناخته می شود. تاکید بر تشکیل گروه های کاری، یادگیری مشارکتی، تقویت و اتکا به نفس، تنوع یادگیری و ایجاد یک محیط توام با بازی و سرگرمی در کلاس باعث تشویق دانش آموز، تقویت انگیزه آنان و در نهایت حصول نتایج بهینه در یادگیری های شناختی و تاثیرگذار به لحاظ اجتماعی خواهد شد. آموزش جهانی بر استدلال تنش میان دو مقوله امنیت (آسایش) و مبارزه (چالش) استوار است. نظام آموزش جهانی ابزار مناسبی برای پرورش شخصیت، نبوغ و توانایی های ذهنی و جسمانی کودکان و رعایت حق کودک در مشارکت فعالانه در بازی و فعالیت های تفریحی است.
۲- نظام جهانی ارائه کننده الگوها، چارچوب ها، دستورها و راهکارهای لازم برای تجدید نظر و اصلاح برنامه تحصیلی در سطوح و دوره های مختلف است. یکی از شیوه های موفق این برنامه تلفیق آن برنامه درس محور مرسوم با موضوعات نظام جهانی (از قبیل محیط زیست، برابری، بهداشت، صلح و حقوق بشر) است.


ادامه مطلب
[ شنبه ٢٠ مهر ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:٠٦ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

یکی از عوامل موثر تربیتی و آموزشی در نظام آموزش و پرورش نوین چگونگی شاداب سازی محیط مدرسه از نظر محتوا است.
معلم، کتاب هنرجو روش های تدریس و... مدیریت آموزشی و خانواده از جمله عواملی هستند که معمولا در فرآیند یادگیری موثرند و مورد بررسی و کندوکاو قرار می گیرند در حالی که در تعلیم و تربیت جدید فضای فیزیکی مدرسه نه تنها یک محیط خشک و بی روح فاقد تاثیر در فرآیند یادگیری محسوب می شود بلکه به عنوان عاملی زنده و پویا در کیفیت فعالیت های آموزشی و تربیتی هنرجویان ایفای نقش می کند.
در کنار سایر عوامل آموزشی و تربیتی، بانشاط بودن روند آموزشی و کادر آموزشی اثرات قابل توجهی بر فراگیران و هنرجویان باقی می گذارد، واحد آموزشی بزرگ، زیبا و سرسبز حقیقتا یادگیری را آسان می کند و نشاط و شادابی را برای هنرجویان به ارمغان می آورد


ادامه مطلب
[ یکشنبه ۱٤ مهر ۱۳۸٧ ] [ ٢:٥٠ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

        

         

[ شنبه ۱۳ مهر ۱۳۸٧ ] [ ۸:٠٧ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

                                                    

                                                         

[ پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸٧ ] [ ٤:۳٦ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]
[ پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸٧ ] [ ۳:٠٦ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

 لجبازی یکی از رفتارهای ناسازگارانه است که ضمن آن فرد بر روی عقیده خود پافشاری کرده و به مخالفت با دیگران می پردازد. اما لجبازی از چه سنی آغاز می شود؟
لجبازی از حدود یک سالگی شروع می شود و بتدریج شدت می گیرد و در حدود ۳ سالگی به اوج خود می رسد. پس از این دوره، فقط گاهی اتفاق می افتد.لجبازی به صورت سرپیچی از درخواستهایی که حتی ممکن است مورد علاقه کودک باشد، سرپیچی از دستور دیگران، آسیب رساندن به خود، گریه کردن، فریاد کشیدن، ناسزا گفتن، خودداری از غذا خوردن و شکستن وسایل بروز می کند.
● درمان لجبازی


ادامه مطلب
[ پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸٧ ] [ ٢:۳۳ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]
[ پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸٧ ] [ ۸:٢٤ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]
[ پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸٧ ] [ ۸:۱٤ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]
[ پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸٧ ] [ ٧:٢٠ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]
[ پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸٧ ] [ ٦:٥۸ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]
[ شنبه ٦ مهر ۱۳۸٧ ] [ ۱:٥۸ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

انتظار پنجم:احترام

درخواست شماره یک معلمان از والدین در قرن بیست ویکم این است:

هنگامی که به دنبال فرزندتان می آیید؛احوالپرسی کوتاهی هم با اوداشته باشید.

٣٠ثانیه وقت وتوجه کامل خود را به فردی بدهید که چندین ساعت در روز را با فرزندتان سپری می کند.

 

[ شنبه ٦ مهر ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:۱۸ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

اکثر معلمان برای تصحیح اوراق امتحانی یا بررسی تکالیف انجام شده دانش آموزان از

خودکار قرمز استفاده می کنند.

استفاده از خودکار قرمز برای معلمان تبدیل به سنت و عرف شده است. در حالی که قرمز یک رنگ منفی به حساب می آید.

علائم و چراغ های راهنمایی  و رانندگی که به منظور نشان دادن ممنوعیت و خطر هستند علائم هشداردهنده و برچسب های مواد سمی همگی قرمز هستند.

 ذهن افراد جامعه نسبت به رنگ قرمز شرطی شده است و آن را به عنوان یک رنگ منفی پذیرفته است.

حالا تصور کنید به دانش آموزی برگه تصحیح شده امتحانی اش را بدهندکه پر از علائم قرمزرنگی است که نشان دهنده اشتباهات و نمرات کسر شده او در امتحان است. این دانش آموز به جای آن که در پی فراگیری جواب صحیح باشدکه معلم با خودکار قرمز زیر جواب غلط او نوشته است بیشتر تمایل دارد که برگه را از جلوی چشم خود دور کند زیرا رنگ قرمز به او تلقین می کند که «خنگ» است و بیشتر او را تحقیر می کند تا ترغیب به یادگیری.

بهترین رنگ برای تصحیح اوراق امتحانی سبز است. سبز در ذهن بسیاری از افراد رنگ

مثبتی است و زمانی که برگه های امتحانی با رنگ سبز تصحیح شوند حالت « انتقاد

سازنده» را به خود می گیرند.

نکته دیگر این است که هرگز روی جواب غلط دانش آموز یک علامت ضربدر بزرگ نکشید زیرا این علامت نیز مانند رنگ قرمز اثر بسیار منفی ای روی دانش آموز دارد. بهتر است به جای آن یک خط مورب روی پاسخ غلط بکشید

(بازیاب)

[ شنبه ٦ مهر ۱۳۸٧ ] [ ۱٠:۱٠ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

یکی از عواملی که در ارتقای سطح تحصیلی وبهبود رفتار دانش آموزان در کلاس درس مؤثر است افزایش سطح عزت نفس آنان است.

رفتار معلم می تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تأثیر مثبت یا منفی ای روی عزت نفس دانش آموزان داشته باشد. برخورد معلم نباید به صورتی باشد که به عنوان مثال فقط به دانش آموز خاصی توجه داشته باشد و مرتباً او را تشویق کند یا این که موجب سرخورده شدن دانش آموز دیگری به خاطر کسب نمره پائین یا شیطنت در کلاس شود.

برخی از رفتارهای معلم به طور مستقیم روی ذهن دانش آموزان تأثیر می گذارد. مانند تشویق یا تحقیرکردن دانش آموز در جمع، پای تخته بردن مکرر دانش آموزی خاص و اخراج کردن از کلاس از این دست هستند.

(بازیاب)

[ شنبه ٦ مهر ۱۳۸٧ ] [ ٩:۳٢ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

انتظار چهارم: قدردانی

شاید دانش آموزان نتوانند به خوبی از زحمات معلم خود قدردانی نمایند؛لذا این وظیفه به عهده ی والدین می باشد.

تدریس شغلی است که نیاز به انرژی بسیاری دارد؛ اما متاسفانه در اجتماع ارزش زیادی برای این تلاش ارزشمند وکلیدی قائل نیستند.

فراموش نکنید؛قدردانی از معلم ؛خریدن هدایای گرانقیمت نیست؛بلکه با اهدای یک شاخه گل ویا فرستادن یک یادداشت تشکر آمیز نیز می توان این وظیفه را انجام داد.

[ شنبه ٦ مهر ۱۳۸٧ ] [ ٧:٥٩ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

             

[ شنبه ٦ مهر ۱۳۸٧ ] [ ٧:٥٧ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

          

[ شنبه ٦ مهر ۱۳۸٧ ] [ ٧:٤٥ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

                     

[ شنبه ٦ مهر ۱۳۸٧ ] [ ٧:٢٩ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

انتظارسوم:ارتباط

برخی از والدین تصور می کنند؛توجه به وضعیت تحصیلی فرزندشان ؛فقط امضای دفتر انجمن اولیاء ومربیان یا برگه های امتحانی انهاست.اما باید گفت ارتباط موثر با با مدرسه چیز دیگری است.

والدین باید بدانندصحبت پیرامون سلامت؛شادی وپیشرفتهای فرزندشان با معلم وارتباط در این زمینه عامل مهمی است که می تواند در زمینه ی فرایند یاددهی -یادگیری آنها بسیار موثر باشد.

هرقدر شناخت معلم از فرزند شما بیشتر باشد زمینه ی رشد وشکوفایی او بیشتر فراهم می گردد.

[ پنجشنبه ٤ مهر ۱۳۸٧ ] [ ۸:٤٧ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

          متن 

[ چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۸٧ ] [ ٢:۱٠ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

                                    

 صفحه۵ورسم

پاسخنامه

[ چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۸٧ ] [ ۱:۳٤ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

 سوالات1تا8          سوالات1تا7
                                                                                             
 
سوالات1تا5          سوالات6تا9


پاسخ1    پاسخ2     پاسخ3

[ چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:٢٦ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]
[ چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۸٧ ] [ ۱٠:۱۳ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

انتظار دوم: اعتماد

معلمین سپاسگذار والدینی هستند که به نظرات وپیشنهادهای آنهاگوش می دهند وبه معلم خصوصا در مواقع ضروری به عنوان یک متخصص نگاه می کنند.

شهادت دادن معلمین وتقابل اجتماعی آنها نکته ای است که والدین اغلب نمی بینند.

اگر معلم  با شما برای بهبود وضعیت درسی ویا اخلاقی فرزندتان تماس گرفت ؛برخورد منطقی داشته باشید واز اوتشکر نمایید تا ضمن کمک به پیشرفت درسی ؛اخلاقی و..فرزندتان ؛اعتماد معلم را به خود جلب کنید.

[ چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۸٧ ] [ ٩:٠۸ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]
[ سه‌شنبه ٢ مهر ۱۳۸٧ ] [ ۳:٤٤ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]
[ سه‌شنبه ٢ مهر ۱۳۸٧ ] [ ۳:۳٤ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

 ١           ٢          ٣       ۴

 ۵     ۶      ٧

 ٨       ٩

[ سه‌شنبه ٢ مهر ۱۳۸٧ ] [ ٢:٠٥ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

اولین انتظار: تعهد

مشارکت شما در تحصیل فرزندتان هرقدر کم هم باشد ؛معجزه می کند.

کودکانی که والدینشان در امور تحصیلی به آنها کمک می کنند؛به طور کلی کمتر در کلاس دچار مشکل می شوند.علاوه بر این ؛مشارکت در امور تحصیلی فرزندان ؛ نشان می دهد که شما از نقش تربیتی معلم در مدرسه حمایت می کنید.

اما نکته اصلی در این زمینه آن است این مشارکت تا چه حدی باید باشد؟

در این زمینه به نکات ذیل توجه نمایید:

*مطمئن شوید فرزندتان ؛انجام تکالیف مدرسه را در اولویت قرار داده است ومعلم وانجام تکالیف مدرسه را اولین عامل برای داشتن یک دوره ی تحصیلی موفق می داند.

*هرگز دعوت مربیان مدرسه را نادیده نگیرید ؛زیرا در این جلسات با نیازهای  فرزندتان آشنا می شوید واز امکانات مدرسه آگاه می شوید.

*حتما در جلسات انجمن اولیاء ومربیان مدرسه شرکت نمایید.

family.com

[ سه‌شنبه ٢ مهر ۱۳۸٧ ] [ ۸:٠٦ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

امام علی علیه السلام زودتر از تمام مردم عصر خود به خدا و رسولش صلی الله علیه و آله ایمان آورد و نماز گزارد. ایشان این موضوع را به طور مکرر اعلام فرمود و هیچ کس هم به مخالفت با ایشان برنخاست.

این مطلب را هم راویان شیعه نقل کرده‌اند و هم راویان اهل سنت. خود آن حضرت می‌فرمایند: اللهم انی اول من اناب و سمع و اجاب، لم یسبقنی الا رسول الله (ص) بالصلاه! (1)

بار خدایا من نخستین کسی هستم که به حق رسیده و آن را شنیده و پذیرفته است و هیچ کس بر من در امر نماز سبقت نگرفت، مگر رسول خدا صلی الله علیه و آله، و نیز فرموده‌اند: «من هفت سال پیش از آن که کسی با پیامبر نماز بخواند، با او نمازگزاردم.» (2)

در نماز علی علیه السلام سخن‌ها رفته و کلام‌ها گفته و کتاب‌ها نوشته شده است؛ «نمازی که در آن، چنان غرق در مناجات و خضوع و بندگی می‌شد که گوشش نمی‌شنید، چشمش نمی‌دید و زمین و آسمان و مافیها از خاطرش محو می‌شد! نمازی که در آن از خوف خدا بر خود می‌لرزید و رنگ از رخسار مبارکش می‌پرید. اصولاً معنای نماز را باید در نماز علی علیه السلام جست و معنای خوف را باید از چهره رنگ پریده او دریافت و خدا را باید از چشم او دید.

نقل است که پس از شهادت امیرمومنان، حضرت علی علیه السلام، یکی از اصحاب آن حضرت به نام «ضرار» با معاویه روبرو شد. معاویه گفت: «می‌خواهم علی علیه السلام را برایم توصیف کنی!» ضرار - که حالتی غمبار بر وجودش مستولی شده بود-

لب به سخن گشود: «شبی علی علیه السلام را در محراب عبادتش دیدم که از خوف خدا چون مارگزیدگان به خود می‌پیچید و به سان غمزدگان می‌گریست و می‌گفت:«آه! آه! از آتش دوزخ...»، و کلام ضرار که بدین جا رسید، معاویه گریان شد! (3)

علی علیه السلام که اولین نمازگزار پس از پیامبر صلی الله علیه و آله است و رکعت به رکعت نمازش و تکبیر به تکبیرش دیدنی و شنیدنی است، آخرین نمازش نیز شنیدنی است، هر چند که قلم از توصیف عاجز باشد و بیان از تعریف، وامانده:

آن شب - شب نوزدهم ماه رمضان - مکرر از اتاق بیرون می‌آمد و به آسمان می‌نگریست؛ باز می‌گشت و با خود می‌گفت: «به خدا قسم این همان شبی است که مرا وعده شهادت در آن داده‌اند.» پس موعد عزیمت که رسید، آهنگ رفتن کرد. ام کلثوم (سلام الله علیها) که میزبان حضرتش بود و از این رفتار پدر، مضطرب و نگران، مانع از رفتن علی علیه السلام شد و از ایشان درخواست کرد تا شخص دیگری را به جای خود برای اقامه نماز به مسجد بفرستد، اما آن حضرت امتناع کرد و فرمود: «از قضای الهی نمی‌توان گریخت.» پس گام در رکاب قضای الهی نهاد و به راه افتاد.

زمین بر آن بود که آهنگ حرکت خود را به گام‌های علی علیه السلام متصل کند. چشم‌های ناسوتیان در تمنای ماندن، تند آب اشک ساز کردند و لاهوتیان، دست تمنا بر کنگره عرش ساییدند و ام کلثوم (س)، درمانده از همه چیز و همه جا، خون جگر بدرقه راه علی علیه السلام کرد.

در بین راه چند مرغابی به حضرت نزدیک و گویی مانع از رفتن ایشان شدند، اما شهادت علی علیه السلام، گویی بی بازگشت‌ترین قضای الهی در آن لیلة القدر خدایی بود. این رفتن دیگر بازگشتی نداشت و علی علیه السلام دیگر طاقت ماندن! چون خواست از در خانه خارج شود، قلاب در، چنگ در کمربند او انداخت و این آخرین حربه زمینیان برای بازداشتن علی علیه السلام از رفتن بود. علی علیه السلام از در که گذشت، زمینیان دیگر از او دست شستند. و علی علیه السلام کسی نبود که از شهادت بگذرد که سالیان سال است به انتظار چنین شبی نشسته... کمربند خود را محکم بست و خطاب به خویش فرمود: «ای علی! کمربندت را محکم ببند و برای مرگ آماده شو.»

کوچه‌ها را یکی پس از دیگری جا می‌گذاشت تا این که به مسجد رسید. ابتدا چند رکعت نماز گزارد و چون فجر دمید، بر بام مسجد رفت و آخرین اذان خود را در آن شهر پر از حیله و نیرنگ، ارزانی زمینیان نمود و این آخرین اذانی بود که علی علیه السلام بر ماذنه مسجد کوفه فریاد زد!


ادامه مطلب
[ یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:٢٠ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

صفحه١                    صفحه٢

صفحه٣

 صفحه۴     صفحه۵

 صفحه۶

[ شنبه ۳٠ شهریور ۱۳۸٧ ] [ ٢:۱٦ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

«قدر» در لغت به معناى اندازه و اندازه‏گیرى است.(1) «تقدیر» نیز به معناى اندازه‏گیرى و تعیین است.(2) اما معناى اصطلاحى «قدر»، عبارت است از ویژگى هستى و وجود هر چیز و چگونگى آفرینش آن(‏3) به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودى هر چیز، «قدر» نام دارد. (4)

بنابر دیدگاه حکمت الهى، در نظام آفرینش، هر چیزى اندازه‏اى خاص دارد و هیچ چیزى بى‏حساب و کتاب نیست. جهان حساب و کتاب دارد و بر اساس نظم ریاضى تنظیم شده، گذشته، حال و آینده آن با هم ارتباط دارند.

استاد مطهرى در تعریف قدر مى‏فرماید: « ... قدر به معناى اندازه و تعیین است... حوادث جهان ... از آن جهت که حدود و اندازه و موقعیت مکانى و زمانى آنها تعیین شده است، مقدور به تقدیر الهى است.»(5) پس در یک کلام، «قدر» به معناى ویژگى‏هاى طبیعى و جسمانى چیزهاست که شامل شکل، حدود، طول، عرض و موقعیت‏هاى مکانى و زمانى آنها مى‏گردد و تمام موجودات مادى و طبیعى را در برمى‏گیرد.

این معنا از روایات استفاده مى‏شود؛ چنان که در روایتى از امام رضا علیه السلام پرسیده شد: معناى قدر چیست؟ امام فرمود: «تقدیر الشى‏ء، طوله و عرضه»؛ «اندازه‏گیرى هر چیز اعم از طول و عرض آن است.» (6) و در روایت دیگر، این امام بزرگوار در معناى قدر فرمود: «اندازه هر چیز اعم از طول و عرض و بقاى آن است.»(7)


ادامه مطلب
[ جمعه ٢٩ شهریور ۱۳۸٧ ] [ ٥:٢۸ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

ای مولود خجسته رمضان! ای بدر تمام ماه خدا!

تو تنهاترین فرزند رمضانی و آسمان، در پیشگاه کرم و بخشش تو، با این همه ابرهای باران زایش، گمشده ای غریب بیش نیست.

 رسول رحمت، تو را بر شانه های خویش سوار می کرد و بر تو مباهات مینمود.

تو ادامه محمد (ص) و کرانه علی (ع) هستی.

تو امام مایی و ما مُرید و دلداده تو.
و اینک در بهار شکفتن تو، در فصل خدا، بر خود از رهبری تو می بالیم و بر نامت که زینت همه خوبی ها و نیکی هاست، افتخار می کنیم.

[ یکشنبه ٢٤ شهریور ۱۳۸٧ ] [ ۳:۱٢ ‎ب.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

چگونه ارزشیابی توصیفی اجرا می شود؟

 صفحه١         صفحه٢       صفحه٣         صفحه۴       صفحه۵   

صفحه۶    صفحه٧    صفحه٨     صفحه٩

 صفحه١٠   صفحه١١     صفحه١٢      صفحه١٣     صفحه١۴

 صفحه١۵      صفحه١۶     صفحه١٧

 صفحه١٨   صفحه١٩      صفحه٢٠       صفحه٢١    

 
صفحه٢٢      صفحه٢٣

 صفحه٢۴

[ یکشنبه ٢٤ شهریور ۱۳۸٧ ] [ ٩:٠۸ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]

چکیده

    ارزشیابی واژه ای است که امروزه در بین دست اندرکاران حوزه های مختلف علوم انسانی به خصوص آموزش وپرورش وحتی عامه مردم چنان گسترش یافته که گویی معنای آن برای همه بدیهی است وحال آن که این مفهوم با گذشت بیش از یک صد سال از بحث های تخصصی آن هنوز از تعریفی جامع و مانع از طرف صاحب نظران و علمای تعلیم و تربیت برخوردار نگردیده و برای کسب آگاهی در باره آن به ناچار باید از دیدگاههای مختلف صاحب نظران نقل گردد .


ادامه مطلب
[ یکشنبه ٢٤ شهریور ۱۳۸٧ ] [ ۸:٠٦ ‎ق.ظ ] [ سیدمحمدرضا موسوی زاهد ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

مدرس ارزشیابی توصیفی -- مدرس سنجش وارزشیابی تحصیلی -- کارشناس مسوول سابق سنجش وارزشیابی تحصیلی وتربیتی اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب
جستجودر مطالب وبلاگ

this site
other sites

ابتدا نيت كنيد

سپس براي شادي روح حضرت حافظ يك صلوات بفرستيد

.::.حالا كليد فال را فشار دهيد.::.

براي گرفتن فال خود اينجا را كليك كنيد
دریافت کد فال حافظ برای وبلاگ